Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Denna tråd är till för dig som nybörjare som av någon anledning inte vill starta en ny tråd för din fråga.

    Alla frågor (om bilstereo) är OK - ingen fråga är för dum.

    Till er som svarar: Var extra tydliga och pedagogiska. Tänk på att det är en nyfiken nybörjare som undrar. Citera frågan du svarar på (och inget annat tack) så det går lätt att läsa.

    Mycket nöje!

  • #2
    Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Har tänkt börja tävla lite nu till våren. Men nybörjare som man är har man lite frågor. Hoppas jag kan få lite bra svar

    1. Behöver lite extra batterier till mitt bygge. (2st orion hcca d5000steg och 2 hcca15 basar.) Har funderat på Trojan batterier, http://www.global.se/selection_se/ar...rticleNo=78877 . 4 sånna batterier. Är det nått att hänga i granen eller kommer dom inte fungera alls?

    2. Hur går det till om man vill vara med och spela lite på elmia? Medlemsavgift till emma ska vara betald för att få sm-poäng? Ska man anmäla sej innan? (vart isf?) eller anmäler man sig på plats?

    3.ESPL- Experienced Unlimited. är det något man kan börja med eller behöver man någon speciell erfarenhet för att få vara med? - installationsbedömningen- hur fungerar den?

    4. DB-drag. Kommer det -10 inte finnas någon klass mellan street och super street? Lite surt att inte kunna spela i street bara för att man behöver lite för många batterier

    Första posten för min del. Hopas jag gjorde någotsånär rätt.

    //putte

    Comment


    • #3
      Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Fråga 2 är jag också sugen att få ett bra svar på.
      BMW E38 740
      BMW M5 -01
      bilradiohuset.se
      SM-guld 2012

      Comment


      • #4
        Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by Holm View Post
        1. Behöver lite extra batterier till mitt bygge. (2st orion hcca d5000steg och 2 hcca15 basar.) Har funderat på Trojan batterier, http://www.global.se/selection_se/ar...rticleNo=78877 . 4 sånna batterier. Är det nått att hänga i granen eller kommer dom inte fungera alls?
        De funkar nog.

        2. Hur går det till om man vill vara med och spela lite på elmia? Medlemsavgift till emma ska vara betald för att få sm-poäng? Ska man anmäla sej innan? (vart isf?) eller anmäler man sig på plats?
        Elmia är en SM serie deltävling, första för 2010. För att få vara med och tävla där krävs att man erlagt tävlingslicens + medlemsavgift för året 2010. Därtill kommer sedan själva eventavgiften, antingen ett helgpass eller ett endagars.

        Prserna hittar du i denna tråd

        Anmälan och betalning kommer ske på Bilstereoförbundets hemsida såfort Web-butiken öppnar.

        3.ESPL- Experienced Unlimited. är det något man kan börja med eller behöver man någon speciell erfarenhet för att få vara med? - installationsbedömningen- hur fungerar den?
        Här finns regelverket som gällt 2009. Regelverket kommer finnas på Bilstereoförbundets hemsida inom kort.

        http://www.emmanet.se/emmanet/content/view/23/67/
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #5
          Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Lite förtydligande på tidigare post angående Elmia.

          Deltagare behöver inte vara medlem och ha tävlingslicens för att få tävla på Elmia.
          Samtliga event arrangerade av förbundet är öppna för alla.

          Men skall man samla kvalpoäng till SM Finalen behöver man vara medlem och ha licens.


          Det kommer inte finnas möjlighet att anmäla sig på plats på Elmia 2010.
          Detta är ett krav från mässan så de vill veta vilka bilar som kommer in på området.

          Föranmälan görs på förbundets hemsida.
          Svenska Bilstereoförbundet
          EMMA SQ | EMMA ESPL | EMMA MM | dbDrag | Bassrace

          Comment


          • #6
            Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            jag skriver i denna tråden då jag anser vara en nybörjare igen, efter cirka tio
            årigt uppehåll. det har trots allt hänt en del....

            vilken storlek på basar och vilken låd typ passar bäst till hårdrock.
            blir det slutet eller basreflex som gäller.
            steg och subbar max 20.oookr.
            det är ju hårdrock som gäller.
            vill inte avslöja vilka märken jag tittat på sub och slutsteg än. för jag vill ha några andra
            förslag först som jag kan titta på.
            men kicker i dörrarna har jag kikat på. jag tänkte alltså börja med framsystemet först.
            och basar och steg till sommaren.
            och jag har inte gett upp tanken på att jag ska ha 4 st 6,5 i framdörrarna.
            Last edited by huSSe; January 2, 2010, 00:55.
            Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
            "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
            Facebook: husse bygger gladenwagon
            Instagram: husse_bygger_gladenwagon

            Comment


            • #7
              Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              en snabb fråga bara. är det bättre att jag startar ett projekt tråd angående
              mitt blivande bygge. har så mycket frågor angående detta. vill ha allt samlat på samma ställe.
              blir ju lite bilder eftersom. när bygget sätter igång.
              Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
              "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
              Facebook: husse bygger gladenwagon
              Instagram: husse_bygger_gladenwagon

              Comment


              • #8
                Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by huSSe View Post
                vilken storlek på basar och vilken låd typ passar bäst till hårdrock.
                blir det slutet eller basreflex som gäller.
                Storlek spelar ingen roll. En större bil är inte långsammare än en mindre om motorn är tillräckligt stor, och samma gäller för basar.
                Det man vill ha för snabb och hård bas är lite vikt på konen i förhållande till kraften i högtalarens magnetsystem. Det gör oftast att en bas som funkar bäst i basreflex blir ett bra alternativ.
                De flesta basar idag byggs dock för små slutna lådor eftersom det är det marknaden vill ha. Det finns dock utmärkta såna med.


                Originally posted by huSSe View Post
                steg och subbar max 20.oookr.
                det är ju hårdrock som gäller.
                vill inte avslöja vilka märken jag tittat på sub och slutsteg än. för jag vill ha några andra
                förslag först som jag kan titta på.
                men kicker i dörrarna har jag kikat på. jag tänkte alltså börja med framsystemet först.
                och basar och steg till sommaren.
                och jag har inte gett upp tanken på att jag ska ha 4 st 6,5 i framdörrarna.
                Omöjligt att svara på eftersom jag inte har en aning om vad du har för bil.
                Det finns många bra märken på marknaden idag.
                Rent generellt hade jag nog satsat på två tolvor och ett större monoblock till det eftersom det brukar fungera bra i de flesta bilar och ge tillfredsställande tryck.
                /tycker Erik.

                Comment


                • #9
                  Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by huSSe View Post
                  en snabb fråga bara. är det bättre att jag startar ett projekt tråd angående
                  mitt blivande bygge. har så mycket frågor angående detta. vill ha allt samlat på samma ställe.
                  blir ju lite bilder eftersom. när bygget sätter igång.
                  Vill du ha allt samlat så är ju en egen projekttråd ett enkelt sätt.

                  Vill du ha snabbare svar är det nog en specifik fråga i detta forumet som är bästa valet.
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Jag har lyckats fått tag på 5st Infinity koaxialer med 2ohms motstånd. Tänkte på något sätt koppla dem till ett monoblock.
                    Jag antar att om jag seriekopplar alla som kommer jag sluta på 0.35ohm eller liknande, och det tvivlar jag på att mitt monosteg tycker om. (Blaupunkt GTA 1300)
                    Om man då parallelkopplar 4st så hamnar jag på 2ohm? Vad gör jag då med den 5de koaxen?

                    Kan mycket väl ha tagit fel på serie och parallel koppling.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Parallell: 2ohm/5 element = 0,4Ohm
                      Serie: 2 ohm * 5 elemnet = 10Ohm.

                      Vad skall du ha dom fem elementen till inkopplade till en monosignal?
                      Vis vobiscum sit!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Som jag ser det är nog det bästa att serie koppla alla fem(10-Ohm) , de lär inte kräva speciellt mkt effekt för att spela. Parallellkopplar du 4st så hamnar du på 0.5 Ohm och inte på 2Ohm(2 delat i 4)
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by Nordenmark View Post
                          Parallell: 2ohm/5 element = 0,4Ohm
                          Serie: 2 ohm * 5 elemnet = 10Ohm.

                          Vad skall du ha dom fem elementen till inkopplade till en monosignal?
                          så det ligger till. Då verkar det väl som steget får 10ohm motstånd då.
                          Dom får klara sig med monosignal då jag inte har något stereo steg övers. samt att det är lite experiment också. Skiten kommer sitta i hatthyllan på bilen och testas, sen kommer det åka ut och det kommer byggas någon slags "strand/festival-stereo" av allt.
                          En sak som är lite tråkig med seriekoppling i detta fall, Om en stackars koax brinner upp så blir det tämligen dött. Tål att funderas på.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by FarmoR View Post
                            En sak som är lite tråkig med seriekoppling i detta fall, Om en stackars koax brinner upp så blir det tämligen dött. Tål att funderas på.
                            Samtidigt fungerar det som en säkring för resten av högtalarna!
                            Vis vobiscum sit!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by FarmoR View Post
                              En sak som är lite tråkig med seriekoppling i detta fall, Om en stackars koax brinner upp så blir det tämligen dött. Tål att funderas på.
                              Om det är flatstiftsanslutnig kan du ju göra lite längre kabel mellan dom, så kan du koppla förbi när det ev poffar en coax.
                              OBS! Tänk på att impedansen kryper ner.
                              Med 3 st trasiga spelar det optimalt.

                              Pierre
                              SEASTREAMS GARAGE


                              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                              Comment

                              Working...
                              X