Announcement

Collapse
No announcement yet.

6x9'or låter illa vid hög bas och volym

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 6x9'or låter illa vid hög bas och volym

    Hej, om den här tråden har hamnat fel så kan ni rätta det.

    Efter att ha spelat ca 5h med mina helt nya gas silver 6x9 högtalare så har dem börjat låta ganska illa i basområdet. Dessa högtalare drivs av ett gas pro 2x80 slutsteg + stereons inbyggda 2x50w = 130w per högtalare.

    Jag har också insett att basen har legat ganska högt åt stereons håll vilket kan ha lett till mitt nuvarande problem.

    Eller kan det bara vara kablarna som har åkt ut eller nån tjuvjord.

    Men sänker du basen på stereon med lägre volym är missljuden i princip borta.

    Har ni nå upplevelser av samma problem kan ni gärna dela med era åsikter om problemet då jag är ingen riktig höjdare med ljud.

  • #2
    Re: 6x9'or låter illa vid hög bas och volym

    Hej!

    Har lite frågor, har du spelat på väldigt hög volym under dessa 5h?

    Du skriver att du driver dina högtalare på både slutsteg samt stereons inbyggda effekt, hur har du kopplat in det?

    Samt skriver "basen har legat ganska högt åt stereons håll" det förstår jag inte riktigt vad du menar med.

    Låter båda högtalarna dåligt?

    Vild gissning är att talspolen kan ha tagit stryk.

    MVH Simon Jonsson.

    Comment


    • #3
      Re: 6x9'or låter illa vid hög bas och volym

      jag har inte spelat på så värst hög volym typ 2/3 av max volym, men det finns risk att jag har haft för mycket bas på högtalaren. Och kan därför ha tagit skada. Finns det nåt man kan göra för att minska missljudet annat än att sänka volymen. Det jag menade med att basen låg ganska högt åt stereons håll var att jag ville ha mer bas ut ur högtalaren. (visst är jag klantig). En högtalare låter lite mer illa än den andra.

      Dock så ligger jag inte över högtalarnas rms på 150w vilket jag inte förstår hur dem kan ha börjat tjorva. Kanske för mycket motstång?
      Last edited by iamLollipop; December 10, 2019, 10:26. Reason: ville skriva lite som jag glömde först

      Comment


      • #4
        Re: 6x9'or låter illa vid hög bas och volym

        dessutom luktar dem inte bränt eller nåt sånt

        Comment


        • #5
          Re: 6x9'or låter illa vid hög bas och volym

          Har du kablar både från radio och slutsteg till högtalarna??

          Comment


          • #6
            Re: 6x9'or låter illa vid hög bas och volym

            Vi frågar igen,

            Hur sjutton har du kopplat högtalarna både till huvudenheten och slutstegen?
            Jonas, Umeå

            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

            Comment

            Working...
            X