Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av Bilstereo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Val av Bilstereo?

    Hej

    Tönkte jag skulle upgradera min bilstereo. Men vad ska man välja?

    Har funderat på en sån här: JVC KD-R992BT

    Jag ska ha den i min arbetsbil. Och jag känner att jag inte har kunskap att hantera alla inställningar på en värsting stereo!
    JVC har ju 4 volt ut och det är ju aldrig fel.

    Men sen funderar jag på om jag inte ska lägga extra pengar på ex en Alpine CDE-178BT?

    Till en början ska jag koppla den med ett GAS PRO 80.4 och ett par Gas Silver serien högtalare. Men om jag får ner vägbullret i bilen kommer jag uppgradera till bättre grejer.
    Vad ska man välja? Tacksam för råd?

  • #2
    Re: Val av Bilstereo?

    Med ditt val av övriga produkter .... Alpine CDE-178BT.

    Detta grundar jag på ett varmare ljud ur stereon, min erfarenhet är att JVC inte är i närheten ljudmässigt längre mot övriga märken .... förutom Sony.

    För ett antal år sedan var JVC djävligt bra om man la lite stålar på maskinerna, även Sony var bra men senaste åren ... nja
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Val av Bilstereo?

      JVC KD-R992BT och Alpine CDE-178BT är ju inte riktigt i samma prisklass.

      Vad säger du om 173BT Nonne?
      BRL har den på kampanj just nu:
      https://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-cde-173bt.html
      Jonas, Umeå

      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

      Comment


      • #4
        Re: Val av Bilstereo?

        Ljudmässigt är det en Alpine, vill man ha en billig CD-spelare så funkar den.
        Dock hade jag hoppat upp ett snäpp och struntat i CDn om det nu inte är ett krav.

        UTE-92BT är en djäkligt kompetent maskin för pengarna, tidskomp och bra EQ framför endast 3 band på CDE-173BT.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Val av Bilstereo?

          Hallå.

          Tack för svaren! Nej cd är inget krav! Vill ha en stereo som spelar rent och som ger så mycket dynamik som är möjligt? Vill gärna USB ingång i fronten?

          Har kollat på Alpine ute 92bt. Ska kanske köra på en sån?

          // Martin

          Comment


          • #6
            Re: Val av Bilstereo?

            Låter som UTE-92BT är ett perfekt val för dig då vad gäller huvudenhet då.
            Kan tänkas att du kommer behöva byta högtalare fram innan du är helt nöjd, men börja med huvudenheten.
            Jonas, Umeå

            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

            Comment


            • #7
              Re: Val av Bilstereo?

              Det får nog bli en UTE -92BT! Jag har redan bytt högtalare fram. Satte in Gas silver serien 6,5 kit.
              Bilen är en Ford Connect från 2019.
              Original högtalarna hade plast korg och obefintlig magnet. Om jag får ner vägbullret ännu mer så kommer jag uppgradera högtalare och förstärkare igen! Då kan en bra huvudenhet vara en bra start.
              Jag har rivit ur nästan hela bilen och monterat dämpmattor. Men däcken låter fortfarande väldigt mycket. Och det är svårt att komma åt.
              Får se om jag kan lösa detta på något sätt?
              // Martin

              Comment


              • #8
                Re: Val av Bilstereo?

                Originally posted by Maak14 View Post
                Det får nog bli en UTE -92BT! Jag har redan bytt högtalare fram. Satte in Gas silver serien 6,5 kit.
                Bilen är en Ford Connect från 2019.
                Original högtalarna hade plast korg och obefintlig magnet. Om jag får ner vägbullret ännu mer så kommer jag uppgradera högtalare och förstärkare igen! Då kan en bra huvudenhet vara en bra start.
                Jag har rivit ur nästan hela bilen och monterat dämpmattor. Men däcken låter fortfarande väldigt mycket. Och det är svårt att komma åt.
                Får se om jag kan lösa detta på något sätt?
                // Martin
                Vad för typ av dämpmatta har du använt, och vart har du monterat den? Låter som det börjar vara dags att dra igång en byggtråd för dig
                Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                Comment


                • #9
                  Re: Val av Bilstereo?

                  Originally posted by Maak14 View Post
                  Det får nog bli en UTE -92BT! Jag har redan bytt högtalare fram. Satte in Gas silver serien 6,5 kit.
                  Bilen är en Ford Connect från 2019.
                  Original högtalarna hade plast korg och obefintlig magnet. Om jag får ner vägbullret ännu mer så kommer jag uppgradera högtalare och förstärkare igen! Då kan en bra huvudenhet vara en bra start.
                  Jag har rivit ur nästan hela bilen och monterat dämpmattor. Men däcken låter fortfarande väldigt mycket. Och det är svårt att komma åt.
                  Får se om jag kan lösa detta på något sätt?
                  // Martin
                  Att högtalare är byggda av komposit behöver inte betyda dåligt, att magneten är liten behöver inte betyda klen.
                  Fast när det är originalhögtalare så är det inte HighEnd material det arbetas med.

                  Neodymmagneter är upp till 9 ggr kraftigare än Ferritmagneter och det gör att man kan gå ner i storlek, i kombination med ett lätt och styvt membran så kan man nå fantastiska resultat.

                  Fördelen med kompositmaterial är att korgen inte blir magnetisk, att förbättra det ytterligare är att kappsla in magneten så högtalaren inte sprider ett magnetfält.

                  En högtalare som har alla dessa egenheter kommer från Gladen, Aerospace serien har inkapslad Neodymmagnet, lätt membran, en korg av omagnetiskt material samt är utformat så man minimerar turbulens vid förflyttning av luft.

                  Hening Gladen var Aerodynamisk ingengör .... därav namnet Aerospace på högtalarserien
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Val av Bilstereo?

                    Originally posted by Lillalilja View Post
                    Vad för typ av dämpmatta har du använt, och vart har du monterat den? Låter som det börjar vara dags att dra igång en byggtråd för dig
                    Jag har snart monterat dämpmatta i hela bilen. Får fundera på byggtråd. Har lite svårt med tiden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Val av Bilstereo?

                      Originally posted by Nonne View Post
                      Att högtalare är byggda av komposit behöver inte betyda dåligt, att magneten är liten behöver inte betyda klen.
                      Fast när det är originalhögtalare så är det inte HighEnd material det arbetas med.

                      Neodymmagneter är upp till 9 ggr kraftigare än Ferritmagneter och det gör att man kan gå ner i storlek, i kombination med ett lätt och styvt membran så kan man nå fantastiska resultat.

                      Fördelen med kompositmaterial är att korgen inte blir magnetisk, att förbättra det ytterligare är att kappsla in magneten så högtalaren inte sprider ett magnetfält.

                      En högtalare som har alla dessa egenheter kommer från Gladen, Aerospace serien har inkapslad Neodymmagnet, lätt membran, en korg av omagnetiskt material samt är utformat så man minimerar turbulens vid förflyttning av luft.

                      Hening Gladen var Aerodynamisk ingengör .... därav namnet Aerospace på högtalarserien
                      Tack för infon. Vissa högtalarelement är verkligen extremt fina ”instrument”. Jag kan en del om hifi men inget om bilstereo. När det gäller hifi så köper man ju mer eller mindre ett färdigt kit. Men bilstereo så får man plocka ihop grejerna på ett helt annat sätt!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Val av Bilstereo?

                        Originally posted by Maak14 View Post
                        Tack för infon. Vissa högtalarelement är verkligen extremt fina ”instrument”. Jag kan en del om hifi men inget om bilstereo. När det gäller hifi så köper man ju mer eller mindre ett färdigt kit. Men bilstereo så får man plocka ihop grejerna på ett helt annat sätt!
                        Precis, därför är det viktigt att köpa sina produkter där det finns erfarenhet.
                        Att sälja kan i stort sett alla göra, men när vi kommer till tekniska lösningar om funktion eller kompatibilitet så är det en annan sak.

                        Särskild när det gäller att komponera på bästa sätt, inte dyraste utan få produkter som lirar ihop.
                        Särskilt i dag när vi ska knyta ihop vår portabla media med bilen.
                        Alla kan köpa en DSP men alla kan inte optimera.
                        Att köpa en DSP i renodlad webbshop förstår jag inte vitsen med, ej heller i fysisk butik där säljaren inte kan lova att han har erfarenhet av produkten (begär demo).
                        Att köpa DSP efter lägsta pris är som att köpa en njure utan att veta blodgrupp.
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Val av Bilstereo?

                          Hej, på frågan ang. val av bilstereo. Vad tycker expertisen om Kenwood KMM BT356?
                          https://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-kmm-bt356.html

                          Jag kör den lite billigare varianten BT305 i en bil och tänkte skaffa en ny HU till andrabilen.

                          Gillar tidskompenseringen och EQ:n i 305an men 356an har 3st 5v outputs istället för 3v.

                          Någon med erfarenhet av dessa Kenwoods jämfört med de andra som rekommenderats i tråden?

                          Comment

                          Working...
                          X