Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroen C5 2012 välja komponenter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Citroen C5 2012 välja komponenter

    Hej,

    Har en C5:a som är en otroligt komfortabel bil men jag skulle vilja uppgradera ljudet plus ljudisolera den lite mer. Jag är ute efter välljud snarare än högt dunka dunka

    Jag skulle behöva få lite lite tips, råd och idéer, har ju sett att det finns avsevärd kompetens här och chansar på att få lite respons.

    Till att börja med så vill jag av olika anledningar behålla originalstereon, ivrig som man är så köpte jag hastigt och lustigt en Mosconi 6TO8 DSP med en separat display så den ska jag sannolikt använda mig av.

    Tänkte mig att använda ett fyrkanalssteg eller två tvåkanaler för framsystem plus bakdörrar och ett slutsteg till basen.

    Om vi börjar fram så har jag redan ett DDcc6 komponent kit jag tänkte använda. Men jag har sprungit på ett begagnat Focal K2 165KRX3 så jag lutar åt att köpa det eller Hertz Mille MPK 163.3 PRO 6.5".

    Focal: nypris typ 20 000:- det borde låta bra!?
    Hertz: troligen mycket modernare och verkar prisvärt

    Jag har inga belägg för att välja det ena eller det andra och är öppen för alternativa förslag både nytt och begagnat. Skulle även vilja veta om det är värt att installera 3 vägs kit. Det kommer att installeras med "lösa" poddar isf i nedre ruthörnen. Jag kommer inte att ge mig på A stolpsmontering.

    Ang bas så har jag kommit fram till att jag kan bygga en låda på ca 20L i ena innerskärmen bak för "fast installation". Och har googlat och tittar på

    Hertz MP 250 D2.3 PRO
    Hertz ML 2500.3 LEGEND
    DLS Nordica 10i

    Återigen ett snyggt ljud är prio, kom med förslag och synpunkter

    Slutsteg, har ingen aning men får inte rum med längre steg än 30cm och troligen två st, kanske ett till mindre också. Här har jag inga idéer förutom att man kanske kan ha ett klass D till basen.

    Jag köper gärna begagnat och bra prisvärda prylar men vill ha förslag och idéer.

    Tacksam för er respons!

  • #2
    Re: Citroen C5 2012 välja komponenter

    Många frågetecken som ska rätas ut, ett av dom är ....
    Om du ska köra 3-vägs system bör du använda minst 4-kanaler.
    Montera mellanregister och diskant tätt, dela dom passivt på en kanal och sedan 1 kanal på midbasen.
    Då kan du använda din 6to8 till vad den är tänkt till, semiaktiva/passiva system har jag kört sedan 90-talet.
    Funkar riktigt bra om man tex bygger poddar på brädan.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Citroen C5 2012 välja komponenter

      Hallå och tack för respons!

      Jag har en hel del frågetecken och är tacksam för hjälp.

      Först och främst vill jag få grepp om är hur jag ska bygga upp framsystemet. Precis som du beskriver det fick jag tips från en bekant att jag skulle kunna göra vilket jag också funderar på. Han menade även att man skulle nyttja 3 kanaler per sida fram.

      Jag har fått tag på ett Focal K2 165KRX3 kit. Magneten var väldigt stor så jag måste mäta om så att det får plats i dörren. Men jag är sugen då det troligen är bra grejor för pengarna

      https://www.focal-america.com/wp-con...TxIBFuACj9TWB0

      Killen som säljer det menade att det skulle inte alls fungera utan delningsfiltret och låta skit om man körde elementen separat (utan originalfiltrena).

      Men om man skulle använda 2+2 kanaler till det och dela i DSP:n så antar jag att det stora elementet kan man köra rakt på steget utan något fysiskt filter?

      Men podden på instrumentbrädan med mellan och diskant hur gör man där? Då antar jag att det kan komma och krävas fysiska filter?

      Och hur är det med ljudet? Det sitter väl i elementet och förändras väl inte om man kör med ett fysiskt filter eller med DSP? Eller med originaldelningsfilter som förövrigt var stora som Ipads typ

      Kitet är specat 200w men jag antar att det = 100+100 hur påverkas effektbehovet om man kör det på fyra kanaler? Räcker effekten längre om man kör det så? Om jag har tex 70w RMS x 2 kanaler (V+H) och monterar dem med original delningsfilter så har jag "för lite" effekt. Men om jag splittar och kör 2+2 kanaler (V+H) då har jag ju 140w på samma set up, men fortfarande bara 70w per set med element??

      Comment

      Working...
      X