Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips och trix för bygge i en Toyota Avensis 2013 önskas!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips och trix för bygge i en Toyota Avensis 2013 önskas!

    Hej! Fick skapa nytt konto här då det var måååånga år sedan jag var aktiv 😅

    Jag har införskaffat ovan nämnda bil och tänkte uppgradera ljudet en aning.

    Tanken är att jag skall hitta allt begagnat om jag lyckas göra kap på saker jag vill testa. Är ej längre märkesbunden, mitt senaste bygge bestod av DLS 3XA3, A6, DLS Scandinavia 3 vägs och pioneer ODR. Tänkte en aning mer budget denna gången

    Till kommande setup har jag endast införskaffat en gammal rund Kicker Solo Baric 10". Slutsteg är ej bestämt, jag tänkte köra "bredband" mellanregister för att få upp ljudet och då slippa diskant. Trius alternativt nåt från Rainbow, midbas ej bestämt.

    Sedan till det jag egentligen främst behöver tips och hjälp med är ljudprocessor, då jag ej tänker byta stereo utan vill köra med original för att kunna nytja rattknappar och handsfree/blåtand.

    Köper den som jag får för bäst pris och har det jag vill ha, ställa ljudet med mobilen tex. Men jag har INGEN aning om hur man kopplar in en processor via original huvudenhet. Jag tänkte inte bråka med kablar genom dörrar osv utan skarva allt bakom stereon via kablagekit.

    Så... Vad behöver jag för kablagekit för att inte behöva klippa i originalkablar...

    Någon som plockat ner en Avensis 2013 eller kan tipsa om någon bra sida där det beskrivs?

    Eller kan man kanske montera och dämpa dörrar osv, förbereda så mkt som möjligt och tex låta BRL eller annan aktör koppla in det sista? Kan tänka mig att åka en bit för att då det gjort under dagen tex.

    Slutresultatet är tänkt att såklart bli jävligt bra!

  • #2
    Re: Tips och trix för bygge i en Toyota Avensis 2013 önskas!

    Vilken respons �� Lite mer prylar i handlat, Amega q-cox 3,5" och Amega q-comp 6,5", genesis profile two ultra som ska driva solo baricen. Steg till framsystemet är ännu oklart, ljudprocessorn kommer bli en Rockford DSR1.

    Endast kikat på installationsmöjligheterna för 3,5" i brädan, det kommer bli tajt att lyckas göra något där �� Går preeeeecis att knö ner intill rutan... så det blir en utmaning att.göra ngt bra dör utan aty plocka ur rutan eller brädan...

    Comment


    • #3
      Re: Tips och trix för bygge i en Toyota Avensis 2013 önskas!

      Click image for larger version

Name:	20200212_153959.jpg
Views:	1
Size:	119.2 KB
ID:	590487

      Tight

      Comment


      • #4
        Re: Tips och trix för bygge i en Toyota Avensis 2013 önskas!

        Hallå,

        Tyvärr kan jag nog inte bidra särskilt mycket till ditt bygge men jag ska själv byta ut lite grejor i min Citroen och läste att du skriver att du kommer att köra bredbandselement för att slippa diskant.Jag har själv inte bestämt vad jag ska ha för grejor, jag har tittat på 3 vägs framsystem. Jag får hela tiden rådet att köra enskilda kanaler / element. Då åtgår det 6 kanaler bara till framsystemet.

        Jag har börjat snegla på bredbandselement och tänker att jag kan skippa diskanten, hur går dina teorier kring det eftersom du uppenbart tänker göra så?

        Hör man egentligen så mycket över 15000hz? Eller fyller diskanten ut ljudet även om man inte hör det?

        Finns det nackdelar med att montera elementen "on axis"?

        Comment


        • #5
          Re: Tips och trix för bygge i en Toyota Avensis 2013 önskas!

          Originally posted by AndreasKakos

          Sedan till det jag egentligen främst behöver tips och hjälp med är ljudprocessor, då jag ej tänker byta stereo utan vill köra med original för att kunna nytja rattknappar och handsfree/blåtand.

          Köper den som jag får för bäst pris och har det jag vill ha, ställa ljudet med mobilen tex. Men jag har INGEN aning om hur man kopplar in en processor via original huvudenhet. Jag tänkte inte bråka med kablar genom dörrar osv utan skarva allt bakom stereon via kablagekit.

          Så... Vad behöver jag för kablagekit för att inte behöva klippa i originalkablar...
          Slutresultatet är tänkt att såklart bli jävligt bra!
          Finns flera bra dsp med BT. T.ex. Mosconi , Rebec, Helix.
          Av dessa vet jag att Mosconi har flera olika kablage för olika bilar klara.
          Dock så vet jag inte om det finns till Toyota, men kolla med Tonny på Ljudbyggaren som har koll på läget.
          Octan
          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

          OctanAudio
          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
          Fegens Vandrarhem

          Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

          Comment


          • #6
            Re: Tips och trix för bygge i en Toyota Avensis 2013 önskas!

            Tjena! Nä denna tråden skulle egentligen kunna flyttas över till projekt istället
            Ja tanken var bredband av den anledningen, men då jag ej fick någon respons på mitt svar på en annons om trius och kom över dessa gamla coaxialer som är erkänt riktigt bra så fick de bli så. Men nej jag tror att ett bredbandselement som lirar upp mot 18-20k hz duger alldeles utmärkt så länge man inte vill tävla i de högsta klasserna inom EMMA.

            Tänker du köra med tidskompensering tycker jag absolut att du ska köra med 6 kanaler så att du kan justera respektive högtalare.

            Jag inbillar mig att det blir lite enklare att ställa in ljudet med en on axxis montering.

            Om jag hade köpt nytt hade jag valt Rainbow som verkar ha ett hyggligt bredbandselement samt en midbas i samma serie för vettiga pengar (Germanium har jag för mig), hittade detta på bilstereohörnan.

            Jag har ej testat bredband, men det är vanligt att människor hör väldigt dåligt i de högre frekvenserna.

            Comment


            • #7
              Re: Tips och trix för bygge i en Toyota Avensis 2013 önskas!

              Originally posted by octan View Post
              Finns flera bra dsp med BT. T.ex. Mosconi , Rebec, Helix.
              Av dessa vet jag att Mosconi har flera olika kablage för olika bilar klara.
              Mosconi har bara quadlock med 16 eller 28 stifts varianter.
              Fördelen är att man kan välja mellan flera olika steg eller steg med inbyggd DSP.
              För att få modellerna PnP så skall förstärkaren vara utrustad med Molex kontakt!

              Originally posted by octan View Post
              Dock så vet jag inte om det finns till Toyota
              Inte till Mosconi, men det finns till Rebec!

              Vill man löpa linan ut men har kanske inte kapitalet just vid köptillfället så ska man satsa på Rebec R6/R6s där R6s har inbyggd Blåtand.

              Skulle man vilja uppgradera med mer effekt så är det inga problem, R6 är nämligen en DSP med inbyggd förstärkare.
              Många andra är en förstärkare med inbyggd DSP.

              Skillnaden är att med R6/R6s kan man tillföra 6-kanaler utan att använda inbyggd effekt .... alltså är enheten en DSP.
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Tips och trix för bygge i en Toyota Avensis 2013 önskas!

                Ett gammalt Hertz 4-kanals steg är inhandlat till framsystemet, känns som ett litet tråkigt steg till amegahögtalarna så det lär bytas fram igenom till nåt finare. Har nog bestämt mig för ett Rockford Fosgate DSR1 dsp, verkar vara väldigt enkel att arbeta med.

                I stormen för ett par veckor sedan fick jag ett dörruppslag utan dess like, ser ut som jag blivit påkörd På Måndag ska bilen till verkstad i en vecka, därefter sätter jag igång med installationen

                Comment


                • #9
                  Re: Tips och trix för bygge i en Toyota Avensis 2013 önskas!

                  Välkommen tillbaka Andreas!
                  Vis vobiscum sit!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips och trix för bygge i en Toyota Avensis 2013 önskas!

                    Originally posted by Nordenmark View Post
                    Välkommen tillbaka Andreas!
                    Tack kompis

                    Comment

                    Working...
                    X