Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Emretsson View Post
    Skulle va intressant att veta vad det är då dem vill ha det när man lägger in elementet i tillexempel WinISD

    Xmax står väll för vad slaglängden är så jag inte är helt ute å cyklar
    Gas uppger inte det på sina basar. Men fyll i 15mm. Borde ligga nära sanningen.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      I en Slot port är det längden som avgör avstämningen då?
      Håller på att göra en låda på 65 liter och har skrivit in en höjd på 340mm x 30mm och då vill programmet få det till en längd på 259mm vid en avstämning på 37hz (arean är 102cm2) tror ni det kan stämma?

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Låter rimligt
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

        OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

        Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Hur blir skillnaden när man sätter in den i bilen för om jag har förstått allt rätt så är dem flesta programmen utefter hemmaljud men hur blir det då när man sätter in lådan i en bil med den avstämningen?

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Avstämningen i sig är nog ingen fara. Men alla bilar beroende på storlek och utformning höjer en viss frekvens. T.ex. bilar i Golf-storlek brukar höja vid runt 51-54 Hz. Större bilar som V70 hamnar under detta. Men denna höjning finns där oavsett om du kör portat eller slutet.
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

            OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

            Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Hej! Ny i forumet, verkar ett trevligt ställe!
              Jag bor utomlands och har köpt en bil från ett helt annat land. Mediaspelaren/stereon är väldigt bra och trevlig (pioneer carrozzeria). Den är installerad bra, funkar bra med telefonen etc. Problemet är att den 1) är på japanska 2) endast har ”låga” frekvenser för radion samt GPS funkar inte då det tycker bilen borde vara i Japan. Skulle det gå att byta språk skulle jag vara nöjd med det men det går tydligen inte. Vad kan man göra? Den går att byta ut för ung 3000 sek här i det här landet. Kan jag köpa ett annat 2 din ”huvud” och byta ut pioneer men behålla grundinstallationwn?

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by Juventinoseb View Post
                Hej! Ny i forumet, verkar ett trevligt ställe!
                Jag bor utomlands och har köpt en bil från ett helt annat land. Mediaspelaren/stereon är väldigt bra och trevlig (pioneer carrozzeria). Den är installerad bra, funkar bra med telefonen etc. Problemet är att den 1) är på japanska 2) endast har ”låga” frekvenser för radion samt GPS funkar inte då det tycker bilen borde vara i Japan. Skulle det gå att byta språk skulle jag vara nöjd med det men det går tydligen inte. Vad kan man göra? Den går att byta ut för ung 3000 sek här i det här landet. Kan jag köpa ett annat 2 din ”huvud” och byta ut pioneer men behålla grundinstallationwn?
                Vad jag vet så såldes bara Carrozzeria i Japan, dom som funnits här har som regel suttit i importerade bilar.
                Tidigare fanns det en liten mojäng som flyttade FM bandet så det gick att använda Japanska maskiner i Europa.

                Kontrollera baksidan på maskinen, har du tur passar kablaget och då är det bara att klicka ihop.
                Normalt sett borde det sitta ett ISO-kablage för specifik bilmodell, detta gör att det bara är klick klick då det redan sitter en eftermarknads stereo i bilen.
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Har köpt ett par diskanter (Excursion XXX T1) och ett par delningsfilter (Excursion XXX 2X) men undrar över filtret som sitter på ena terminalen på diskanterna,kan jag ta bort dom med gott samvete och köra på dom delningsfiltrena jag köpt eller måste filtrena som sitter lödda på diskanterna sitta kvar ändå?

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by w300i View Post
                    Har köpt ett par diskanter (Excursion XXX T1) och ett par delningsfilter (Excursion XXX 2X) men undrar över filtret som sitter på ena terminalen på diskanterna,kan jag ta bort dom med gott samvete och köra på dom delningsfiltrena jag köpt eller måste filtrena som sitter lödda på diskanterna sitta kvar ändå?
                    Varför vill du ta bort dem? Det är nog bäst att kolla med tillverkaren av filterna vad de är byggd för. Har du lödpenna är det kan du ju prova själv också att bara ta bort kondensatorn (med risk för att bränna diskanterna).
                    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Lillalilja View Post
                      Varför vill du ta bort dem? Det är nog bäst att kolla med tillverkaren av filterna vad de är byggd för. Har du lödpenna är det kan du ju prova själv också att bara ta bort kondensatorn (med risk för att bränna diskanterna).
                      Jag tänkte om det är så att det egentligen är meningen att man ska koppla diskanterna direkt till ett slutsteg,då förstår jag vitsen med filtret som sitter lött.
                      Men eftersom jag köpte separata delningsfilter som jag tänkte koppla diskanter och middar på så sköter väl det filtret jobbet?

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by w300i View Post
                        Jag tänkte om det är så att det egentligen är meningen att man ska koppla diskanterna direkt till ett slutsteg,då förstår jag vitsen med filtret som sitter lött.
                        Men eftersom jag köpte separata delningsfilter som jag tänkte koppla diskanter och middar på så sköter väl det filtret jobbet?
                        I ett billigare 2-vägs kit från JL Audio som jag har i bilen är delningsfiltret bara för midden, diskanten har ett litet filter monterat direkt på elementet som du också har. Som sagt, bäst att fråga säljaren/ tillverkaren hur du ska göra med dina produkter.
                        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Hej allihopa!

                          Har bestämt mig nu att greja i nuvarande bilen då jag tänkt behålla den längre tid och det enda jag saknar i den är just bra ljud system samt lite bättre buller isolering, så till min fråga vilka högtalare är bra och enkla att montera i en lexus ct200h med ljudsystem med 6 högtalare, hade tänk byta i framdörrar samt twetrarna vid fönster

                          kollat på focal is690 toy kit men hittar ingen information om den passar just för lexus?

                          vilka dämpnings mattor är dom bästa och som är tillgängliga här i sSverige? vet att dynamat är sjukt bra men har ingen lust att beställa från usa?

                          gladen aero multi i framdörrar ? blir det bra? är silent coat bra grejer ?

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Om vi börjar med dämpningen.
                            Gladens Multi är grym, finns en anledning att den sitter i Koenigsegg.
                            När vi visade sortimentet av dämpmaterial för ledningen fick Dynamat stryka på foten.

                            Givetvis testades materialets förmåga innan det blev en del av bilen.
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Tack, är verkligen inställd på gladen material.
                              Gladen aero multi i dörrar mot ytterplåten samt som fulttätning? och sen gladen neoprane mot plastpanelen eller foam/wave? vill ha det så tyst som möjligt
                              i hjulhusen då? kan man köra på med aero multi där också? och kanske smeta över nån dämpmassa över det?

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by patrykpstryk View Post
                                Tack, är verkligen inställd på gladen material.
                                Gladen aero multi i dörrar mot ytterplåten samt som fulttätning? och sen gladen neoprane mot plastpanelen eller foam/wave? vill ha det så tyst som möjligt
                                i hjulhusen då? kan man köra på med aero multi där också? och kanske smeta över nån dämpmassa över det?
                                Gladen Multi på alla ytor i ”lyssningsrummet”, alltså där du sitter.
                                Bakom plåt ser jag inte det som en nödvändighet att absorbera ljudet.
                                Men, på yttre plåt i dörrarna absorberas luft/vägljud då dörrarna är ventilerade nedåt för att vatten ska kunna rinna ut.

                                På innerskärmen ska det bara tillsättas tyngd för att materialet inte ska komma i svängning.
                                Att dämpa komposit material är inte enkelt, det som händer är att man flyttar störningen upp i frekvens.
                                Jag rekommenderar dämpning på ”ovansidan” av innerskärmen, alltså på den sidan däcksprutet inte är.
                                Audi och nyare lastbilar har en fiberaktig yta på innerskärmen, bra för att reducera ljud men helt förkastlig i Skåne med slask och nattfrost vilket innebär stor isbildning så däcken tar i.

                                Vi har börjat använda Gladen Aero Poly i dörrarna, måste säga att jag är otroligt nöjd med resultatet.
                                Med Gladen Aero Poly fyller vi ut mer utrymme och absorberar mer luftburet ljud.

                                Om det inte får plats så är Gladen Aero Foam det mest följsamma mot dörrpanelen.
                                Attached Files
                                sigpic

                                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                                Ljudbyggaren sedan 1998

                                Importör av Mosconi, Gladen
                                Se oss på Facebook för nyheter.

                                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                                Comment

                                Working...
                                X