Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Allmän diskussion och frågor

Allmän diskussion och frågor Här diskuteras allt inom bilstereo som ej passar i annan kategori.

Reply

Thread Tools
Old January 13th, 2020, 18:21   #2281
octan
Senior Member

octan's Avatar

Rep Power: 373 octan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant future
Default Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Quote:
Originally Posted by Emretsson View Post
Skulle va intressant att veta vad det är då dem vill ha det när man lägger in elementet i tillexempel WinISD

Xmax står väll för vad slaglängden är så jag inte är helt ute å cyklar
Gas uppger inte det på sina basar. Men fyll i 15mm. Borde ligga nära sanningen.

OctanAudio
Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
Team Ljudbyggaren
octan is offline   Reply With Quote
Old January 16th, 2020, 20:57   #2282
Emretsson
Junior Member

I en Slot port är det längden som avgör avstämningen då?
Håller på att göra en låda på 65 liter och har skrivit in en höjd på 340mm x 30mm och då vill programmet få det till en längd på 259mm vid en avstämning på 37hz (arean är 102cm2) tror ni det kan stämma?
Emretsson is offline   Reply With Quote
Old January 17th, 2020, 19:42   #2283
octan
Senior Member

octan's Avatar

Rep Power: 373 octan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant futureoctan has a brilliant future

Låter rimligt

OctanAudio
Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
Team Ljudbyggaren
Old January 18th, 2020, 15:06   #2284
Emretsson
Junior Member

Hur blir skillnaden när man sätter in den i bilen för om jag har förstått allt rätt så är dem flesta programmen utefter hemmaljud men hur blir det då när man sätter in lådan i en bil med den avstämningen?
Emretsson is offline   Reply With Quote
Old January 19th, 2020, 10:41   #2285
octan
Senior Member

octan's Avatar

Avstämningen i sig är nog ingen fara. Men alla bilar beroende på storlek och utformning höjer en viss frekvens. T.ex. bilar i Golf-storlek brukar höja vid runt 51-54 Hz. Större bilar som V70 hamnar under detta. Men denna höjning finns där oavsett om du kör portat eller slutet.

OctanAudio
Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
Team Ljudbyggaren
Old January 22nd, 2020, 19:53   #2286
Juventinoseb
Junior Member

Hej! Ny i forumet, verkar ett trevligt ställe!
Jag bor utomlands och har köpt en bil från ett helt annat land. Mediaspelaren/stereon är väldigt bra och trevlig (pioneer carrozzeria). Den är installerad bra, funkar bra med telefonen etc. Problemet är att den 1) är på japanska 2) endast har ”låga” frekvenser för radion samt GPS funkar inte då det tycker bilen borde vara i Japan. Skulle det gå att byta språk skulle jag vara nöjd med det men det går tydligen inte. Vad kan man göra? Den går att byta ut för ung 3000 sek här i det här landet. Kan jag köpa ett annat 2 din ”huvud” och byta ut pioneer men behålla grundinstallationwn?
Juventinoseb is offline   Reply With Quote
Old January 24th, 2020, 08:11   #2287
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Rep Power: 631 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute

Quote:
Originally Posted by Juventinoseb View Post
Hej! Ny i forumet, verkar ett trevligt ställe!
Jag bor utomlands och har köpt en bil från ett helt annat land. Mediaspelaren/stereon är väldigt bra och trevlig (pioneer carrozzeria). Den är installerad bra, funkar bra med telefonen etc. Problemet är att den 1) är på japanska 2) endast har ”låga” frekvenser för radion samt GPS funkar inte då det tycker bilen borde vara i Japan. Skulle det gå att byta språk skulle jag vara nöjd med det men det går tydligen inte. Vad kan man göra? Den går att byta ut för ung 3000 sek här i det här landet. Kan jag köpa ett annat 2 din ”huvud” och byta ut pioneer men behålla grundinstallationwn?
Vad jag vet så såldes bara Carrozzeria i Japan, dom som funnits här har som regel suttit i importerade bilar.
Tidigare fanns det en liten mojäng som flyttade FM bandet så det gick att använda Japanska maskiner i Europa.

Kontrollera baksidan på maskinen, har du tur passar kablaget och då är det bara att klicka ihop.
Normalt sett borde det sitta ett ISO-kablage för specifik bilmodell, detta gör att det bara är klick klick då det redan sitter en eftermarknads stereo i bilen.

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen, STEG, RS Audio och Audio System
Gilla oss på Facebook för att ta del av nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även besserwisser
Nonne is offline   Reply With Quote
Old February 13th, 2020, 14:02   #2288
w300i
Member

Har köpt ett par diskanter (Excursion XXX T1) och ett par delningsfilter (Excursion XXX 2X) men undrar över filtret som sitter på ena terminalen på diskanterna,kan jag ta bort dom med gott samvete och köra på dom delningsfiltrena jag köpt eller måste filtrena som sitter lödda på diskanterna sitta kvar ändå?
w300i is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules