Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

    Originally posted by Eazy View Post
    Hur går det med klädselarbetet då?
    Jadu... Hänt mycket i privatlivet sen senaste uppdateringen, blev uppsagd från mitt boende (1 månad uppsägningstid), varit på två resor, varit ute och fotat den fina hösten mm så fokus har varit på andra håll. Hämtade faktiskt nycklarna ikväll till nya lyan, blir flytt till helgen. Det positiva är att nu kommer jag ha tillgång till en egen bakgård så blir lite enklare att pyssla nu - om än det inte är den bästa årstiden längre. Har också beställt nya lås till bakdörrarna och bokat besiktning så nu ska förhoppningsvis den biten klaras av också.
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

    Comment


    • #77
      Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

      Originally posted by Nielsen
      Snyggt jobbat!
      Klart impad av din uthållighet med lådan, själv plastar jag inte mer än nödvändigt eftersom det tar sån tid för det att härda =)

      Hur tycker du att det låter nu, när du har lyssnat ett tag?

      Tack, superkul att höra. Första gången jag plastade så var väldigt försiktig och noggrann, nästa gång kommer det gå betydligt fortare.

      Klart nöjd än så länge, spelar riktig bra till många rocklåtar. Har vant mig vid den hårdare karaktären från sluten låda, men ska stoppa i lite mer dämpull vid tillfälle. Planen är att lådan ska vara klädd och helt färdig innan årsskiftet.
      Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

      Comment


      • #78
        Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

        Bilen har varit på verkstad över en vecka pga strul med leverans av delar när alla andra ska shoppa som tokar... Nu är den tillbaka iallfall och ska in på besiktning nästa vecka. Det var väldigt intressant att få tillbaka bilen, jag har lyssnat in mig mycket mer på stereon hemma och vant mig vid det ljudet. Hemmaljudet är ett väldigt simpelt system, två högtalare på varsin ändå av ett relativt stort skrivbord, men scenen är bra och fasen. Slogs omedelbart av att ljudet i bilen spelar oerhört mycket nere vid fötterna och det är uppenbarligen en del fasfel där, ingen tidskomp aktiverat än så länge och det harmonierar såklart inte riktigt. Diskant i segelpanel och 6,5" sitter nere i dörren. Har byggt poddar för mina 2" bredbandare jag köpte ett tag tillbaka, detta gav mig verkligen lust att köpa ett till slutsteg och installera dem.

        Lattjade runt lite snabbt med delning för basen, ändrade nu till 80 Hz lågpass och 18dB/oktav, tyckte det gav bra avvägning för att ha fortsatt bra tryck i baskaggen utan att basen (instrument) tar överhand. Märktes tydligt när man inaktiverar baslådan att midbasarna inte presterar helt hundra heller, har ikväll börjat såga ur adapter i 19mm MDF istället för de tunna plastadaptrarna jag ursprungligen monterade.

        Har tagit ur lådan och fortsatt pilla, en tankemiss gav dessvärre ett litet bakslag. Monterade galler för att skydda mot elaka knän men det visade sig att konen kommer att slå i gallrena hur jag än monterar dem. Insåg såklart detta efter jag borrat hålen så i stor sett hela dagens pyssel var i onödan - fick täcka för dem igen. Hoppas kunna klä imorgon och avsluta basprojektet.

        Nya arbetsbänken




        Last edited by Lillalilja; December 15, 2019, 02:17.
        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

        Comment


        • #79
          Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

          Läxa #2 för denna helg, provade att klä lådan med sån där tunn frigolit man kan använda under tapeten för att täcka över ojämnheter. Gick rätt bra att fästa den med smältlim (förvånansvärt formbar), men fläckvis fäste inte limmet så värst bra så blev lite bubbligt. Dessutom hade tyget jag köpt inte så mycket stretch som behövdes, gick inte riktigt att släta ut rynkorna alls utan ordentligt fäste. Var tvungen att ta lite omtag men då revs frigoliten sönder så har rensat lådan på all frigg - tillbaka på ruta 1.

          Har försonas med tanken på att behöva gör iallafall två snitt, men det får duga då det trots allt är första gången jag klär något med så klurig form - kanske känner jag en dag för att göra om med motsvarande super stretch tyg, om jag hittar någon som levererar hit.





          Blir mörkt så himla tidigt men passade på att ta fram stativet för en "actionbild". Tog ingen bild på färdigt resultat, rev på en gång och städade upp igen.
          Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

          Comment


          • #80
            Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

            Lite långt att åka till Irland, annars hade jag hjälpt dig att klä den Du har inte den lättaste formen att klä, men det är inte omöjligt. Du får nog till det!

            Comment


            • #81
              Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

              Originally posted by Eazy View Post
              Lite långt att åka till Irland, annars hade jag hjälpt dig att klä den Du har inte den lättaste formen att klä, men det är inte omöjligt. Du får nog till det!
              Tackar för erbjudandet, det löste sig ändå tillslut men skulle du ha vägarna förbi är du välkommen på en lyssning och en Guinness!


              Fick en dråplig start, när jag sprayat på limmet och började positionera in tyget så "högg" det mycket mer nu när limmet fick bättre fäste, så jag lyckades välta ner lådan ner i gruset....... Limmet är dessutom rätt snabbhärdande (någon minut bara) så i ren panik börjar jag plocka bort all sten/grus/skräp, inga djupa märken i lådan noterades och var inte sugen på att låta det härda för slipa rent och börja om. På med mer lim och tanken det får bära eller brista - kör bara kör!

              Motgångar till trots så gick det rätt smärtfritt med själva klädseln. Lådan monterad i bilen nu ikväll och lyssnat en timme eller två. För mörkt för foto så mer bilder blir till helgen kanske.

              Vid senaste montaget hade jag tappat en skruv som nu är återfunnen så lådan är numera helt tät, tidigare fanns lite blåsljud som nu är borta. Med mer dämpning i lådan gillar jag verkligen karaktären då den inte är lika hård längre men fortfarande torr och rapp. Dessutom noterar jag numera olika karaktärer i basslag, framförallt i hiphop men även akustik musik, som jag tidigare inte hört och något som är riktigt häftigt att höra (har inga referenser hur tydligt detta kan/bör vara) - ett steg klart i rätt riktning iallafall.

              Jag är jättenöjd, inte helt perfekt kosmetiskt med en del områden jag skulle vilja förbättra men detta är första lådan jag plastar och klär. Fick upp ögonen för frontsub för massa år sedan när jag började med billjud men kände alltid att det var för komplicerat och ingenting jag klarade av - nu sitter den där, spelar riktigt bra och jag är överdrivet stolt över mig själv!



              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

              Comment


              • #82
                Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                Ser jättefint ut. Bra gjort!

                Comment


                • #83
                  Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                  Originally posted by Eazy View Post
                  Ser jättefint ut. Bra gjort!
                  Tusen tack, roligt att det blev iallafall en kommentar på snart 400 visningar
                  Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                  Comment


                  • #84
                    Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                    Ska nu berätta en liten historia för er kära forumvänner om hur trägen vinner (och hur jag var på håret att sälja bilfan)...

                    Haft ett otroligt stök med dörrlåsen för bakdörrarna (intermittent att de inte vill låsa/ låsa upp). Blev såklart underkänt på första besiktningen. Mercedes ville ha 1700 EUR + felsökning 200 EUR för att byta båda dörrlåsen bak. Det var inte ett alternativ, så har köpt begagnade delar i flera omgångar (fått fel artikelnummer) och haft bilen inlåst på verkstan i över en vecka för ett enkelt jobb. Köpte först ett par på eBay - passade inte. Lyckades sen beställa rätt lås (online), men pga missförstånd fick jag bara lås till ena sidan. Tog då ledigt från jobbet och tog en taxi till en lokal skrot för att hämta låset till andra sidan (med samma artikelnummer som tidigare onlinesäljare gett mig rätt del för), på nåt jävla vis lyckades jag få fel del ändå.

                    60 EUR taxi + 60 EUR för delen åt helvete (+120 EUR för eBay-låsen), plus försening som gav missad besiktning (30 EUR) + att jag var utan bil under helgen som gav ytterligare taxiresor + massivt personligt strul då jag skulle hjälpa en närstående med flytt och skjuts till flyget samma helg. Utöver detta har jag fått straffavgift för obetald skatt (~100 EUR), som man inte kan betala om besiktningen är underkänd.



                    Nåja, mekanikern fick till slut låsen på plats så jag hade första besiktningen i onsdags, vilket jag missade pga väldigt tät trafik i jultid, det tog 40 minuter att köra 3 km ut ur stan så där rök all marginal. Försökte ändå åka "ikapp" detta, 11 mil enkel väg och kom fram precis till stängning...

                    Bokade en ny tid i lördags eftermiddag. På vägen dit började motorlampan blinka, vilket hänt någon gång tidigare men då har den försvunnit efter en stund (bilen funkar felfritt). 2 olika mekaniker har felsökt varsin gång utan resultat eftersom lampan varit släckt utan sparad felkod. Nåja, lampan lyser fortfarande när jag åker in till besiktningen så den blir underkänd pga lampan (ny lag sen i maj i år tydligen), allt annat är OK. När jag startar om bilen och rullar ut ur hallen släcks lampan........


                    Bokade snabbt en ny tid i en annan stad, kör dit utan mellanlandning och rullar igenom med blankt papper - fjärde gången gillt!
                    Fantastiskt att en myndighet kan hålla helgöppet till 20.00 på en lördagkväll! Firade detta med att ta några bilder i mörkret med kameran, vinklarna är lite skeva då jag fick lägga ner kameran på armstödet. Fler bilder kommer... Och ignorera tillfällig dragning av signalkablar!



                    PS, vill någon köpa begagnade dörrlås så har jag en hel uppsjö passande diverse Mercedesmodeller...





                    Mobilbild:


                    Kamerabilder:





                    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                    Comment


                    • #85
                      Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                      Vilket jäkla tålamod... jag hade kört bilen i sjön... Skönt det löste sig

                      Comment


                      • #86
                        Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                        Originally posted by Eazy View Post
                        Vilket jäkla tålamod... jag hade kört bilen i sjön... Skönt det löste sig
                        Ja ibland blir man förvånad över sig själv, men tanken slog mig både en och två gånger. Tänk om all denna energin hade lagts på något lite mer produktivt (som mer bilstereo)?
                        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                        Comment


                        • #87
                          Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                          Har pysslat lite med framsystemet nu i mellandagarna, som vanligt inte hunnit så mycket som man tänkt.

                          Monterade ursprungligen adaptrar i plast för mina 6,5" när jag bytte ut dem i våras, kände att de var i tunnaste laget så har sågat ut nya adaptrar i 19mm MDF istället. Återigen, ingen sticksåg utan det är handsåg och skruvdragare som använts så det blir lite yxigt, funktion för form osv

                          Kopparna till höger tillhör mina poddar, återkommer på dem senare när de är klara. Sågat ut formerna:


                          Täckte med polyester för bättre hållfasthet


                          Gott om andrum för högtalare, även slipat baksidan av adaptern för bättre vidhäftning


                          Plastadaptern är tjockare vid anläggningsytan och har sedan ca 2-3mm tjock vägg ner mot botten innan den breddar ut igen


                          Limmas på plats med vanligt trälim


                          Mörkt och skakigt tyvärr för sista bilden


                          Roligt ändå, tycker mig höra en förbättring och tydligare definierad midbas. Satt närmare 2 timmar och lyssnade efter att ha återmonterat dörrsidorna, ändrade delningen aning; bas 50hz 18 dB/oktav, framsystem höjdes från 40Hz till 50Hz 18dB/oktav, blev lite renare ljud och mindre vibration så.

                          Plinkade även lite med tidskompen, aldrig tagit mig tid för att verkligen lyssna in den men tycker mig nu förstå mycket bättre hur det fungerar, hur centrum för rösterna flyttas allt med längden för tidskompet justeras - långt ifrån perfekt nu men klar förbättring. Hade tidigare gjort någon "grundinställning" genom att mäta avstånden och justera, men den var inte ens i närheten av var jag hamnade nu. Även justerat nivåerna, stundvis svårt att skilja om det är nivån eller tidskompet som ska ändras men tror jag fick ihop det.

                          Kör för nuvarande allt på stereon, inklusive bakhögtalare så kommer inte lägga ner allt för mycket tid på detta. Kommer efter nyår bygga om för att köra 2 vägs aktivt (2" bredbandare + 6,5" midbas) och då försvinner ändå bakkanalen för att kunna kompa detta, ingen DSP i dagsläget.

                          Har packat och gjort mig klar för avfärd till Sverige imorgon bitti, okristligt tidigt, så kommer bli lugnt ett par veckor framöver i tråden. Positivt är att jag kommer ta med mig ett Genesis Stereo 60 på vägen hem som jag glömde sist, den sista pusselbiten för att kunna köra aktivt.
                          Last edited by Lillalilja; December 26, 2019, 23:48.
                          Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                          Comment


                          • #88
                            Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                            Sicket strul, men bra blev det!
                            Vis vobiscum sit!

                            Comment


                            • #89
                              Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                              Vänta nu, limmade du fast adaptrarna du gjorde med trälim mot plåten på dörren? Trodde man bara kunde limma trä med trälim.

                              Comment


                              • #90
                                Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                                Ser bra ut, kul med fler Mercedesbyggen.
                                Har du hunnit bygga nåt mer?

                                Comment

                                Working...
                                X