Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Projektforum

Projektforum Visa upp ditt bilstereo-bygge!

Reply

Thread Tools
Old January 11th, 2020, 21:01   #1
MrLinkan2
Member

Default Bmw E90 Lådbygge

Tänkte visa lite av mitt senaste projekt. Jag har en bmw E90 325D med Gladen system och mosconi D2 steg/processor. Till subben har jag ett Alpine PDX-1.1000 steg som i nuläget driver en portad Alpine Type R 12" i portad låda men jag tyckte inte den blev så musikalisk plus att jag ville ha en låda som utnyttjade utrymmet bättre. Nya subben som ska in i en 30 liter sluten låda är en Helix Q12W.

Jag tävlar inte i ljud eller så utan jag är bara en glad amatör som gillar att ha bra ljud i bilen. Här är de bara cirkelsåg och sticksåg som gäller.

Jag köpte D2 steget beggat för ett år sen och lär mig efter hand hur man tweakar

Jag satte dit fronten med två skruv för att kunna få den på rätt plats vid limning utan att ha subben på plats för att inte få lim på den

Last edited by MrLinkan2; January 11th, 2020 at 21:48.
MrLinkan2 is offline   Reply With Quote
Old January 12th, 2020, 14:17   #2
Nordenmark
Senior Member

Nordenmark's Avatar

Rep Power: 312 Nordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to behold
Default Re: Bmw E90 Lådbygge

Gediget och genomtänkt bygge!

Om du får dit Type-R basen tycker jag du skall prova den med, de trivs bättre i slutna lådor än portade, om man vill ha välljud.
Old January 13th, 2020, 09:01   #3
Lillalilja
Senior Member

Lillalilja's Avatar

Tjusigt! Blir det matchande grå klädsel eller något mer spacigt? Hur är steg monterade?
Old January 13th, 2020, 10:48   #4
MrLinkan2
Member

Quote:
Originally Posted by Nordenmark View Post
Gediget och genomtänkt bygge!

Om du får dit Type-R basen tycker jag du skall prova den med, de trivs bättre i slutna lådor än portade, om man vill ha välljud.
Tror du den låter bättre än helixen? Jag har testat alpinen i en sluten färdigköpt låda men tyckte inte den var så märkvärdig.
Old January 13th, 2020, 10:52   #5
MrLinkan2
Member

Quote:
Originally Posted by Lillalilja View Post
Tjusigt! Blir det matchande grå klädsel eller något mer spacigt? Hur är steg monterade?
Tackar! De blir matchande grått

Jag har D2 steget under bagagebotten och monoblocket sitter vid original plats till förstärkare i dem här bilarna till vänster under klädseln.
Old January 15th, 2020, 22:03   #6
Nordenmark
Senior Member

Nordenmark's Avatar

Rep Power: 312 Nordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to beholdNordenmark is a splendid one to behold

Quote:
Originally Posted by MrLinkan2 View Post
Tror du den låter bättre än helixen? Jag har testat alpinen i en sluten färdigköpt låda men tyckte inte den var så märkvärdig.
Jag har aldrig lyssnat på en Helix och framförallt inte med samma förutsättningar som men en Type-R. Men Alpinen gillar jag, i rätt låda!
Old January 24th, 2020, 18:21   #7
MrLinkan2
Member

Ja då har man testat den ett par dagar och de är en trevlig subb men jag upplever samma fenomen som med min förra att om jag spelar olika testtoner så hörs inte 60 hz in i bilen och använder man en mätapp med mobilen när man spelar så är de en dipp vid 60 hz. Känns ju som att de är de viktigaste området för subben att spela så jag kanske får gå tillbaks till ritbordet
Old January 26th, 2020, 07:15   #8
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Rep Power: 638 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute

Du borde inte få en dipp runt 60hz, dina högtalare under stolarna bör hjälpa till i det området och du borde få en peak i stället.

Jag personligen gillar 6,5” mer när man har sub bak i bilen.
Nu har du iofs en sedan där bagaget kan absorbera lite ljud (har jag också om man tänker efter) men har inte upplevt det så.
Tvärt om är det en fördel på ett sätt och det är att man inte lyssnar på lådan på samma sätt som i en kombi eller liknande, även basar med mekaniskt oljud slipper man höra i en sedan.

En sak som slog mig, du spelar bakåt så frågan är om det gör skillnad

Skicka den senaste filen UTAN att du ändrar något så får jag ta del av inställningarna, alltid kul att spä på erfarenhetsbanken för BMW

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen, Rebec
Gilla oss på Facebook för att ta del av nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser
Nonne is offline   Reply With Quote
Old January 26th, 2020, 12:09   #9
Nordenmark
Senior Member

Nordenmark's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nonne View Post
Du borde inte få en dipp runt 60hz, dina högtalare under stolarna bör hjälpa till i det området och du borde få en peak i stället.
Kan det vara så att de spelar ur fas och släcker varandra?
Old January 26th, 2020, 12:56   #10
MrLinkan2
Member

Quote:
Originally Posted by Nordenmark View Post
Kan det vara så att de spelar ur fas och släcker varandra?
Nä jag har testat med testtoner på båda sepparat och de hörs knappt från skuffen till och med med sätet nedfällt. Jag har testat både med 12 db och 24 db filter vid 60 hz. 12 db funkar bäst men då får jag sänka lite vid 80 hz för de bröllar på som fan ifrån skuffen då. Även med 70 hz 24 db/oct lpf på subben så hörs subben mervid 80 hz än vid 60
Reply

Thread Tools

Posting Rules