Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brus efter installation av steg och högtalare.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brus efter installation av steg och högtalare.

    Hej.

    Har lite problem med mitt nyinstallerade ljudystem i min Camaro.
    har ett Rockford Fosgate PBR400X4D Alpine S-S65 bak och Beyma B6P204FE fram samt huvudenhet en Rasberry Pi med 7" pekskärm.
    Jag har ställt in clip enligt instruktioner men efter att jag justerat in gain så hörs ett brusande i högtalarna det kan överröstas av musik och kan höras här efter ca 40sek när Raspberryn går igång hörs det väldigt tydligt vad kan detta bero på?
    är det dåliga kontakter eller kan det va så att jag har koplat - till + på högtalarna? har försökt att dra om högtalar kablarna så dem inte skal vara så nära + och jord men blev inte bättre... Jag var tvungen att korsa jord kabel på ett ställe och det görs i 90 graders vinkel. kan det vara dålig jord? har jordat den intill pedalerna vid en jordpunkt som fans där.
    Kablar som användes vid istallation är Gas PP2 Kabelkit 10mm2

  • #2
    Re: Brus efter installation av steg och högtalare.

    Hej, jag hade börjar kika på Raspberryn och skärmen, kan det var så att spänningen i bilen är låg och att spänningsomvandaren till dessa får jobba hårt?
    Om du inte har motorn igång utan sätter bilen på laddning en stund innan du starta stereon, hur låter det då?
    Nästa steg är att koppla Raspberryn till en hemmastereo och lyssna på störningar den vägen.
    Jag kan inte mycket om RFs steg och hur gammalt det är, när "digitala"-steg var nya hade en del problem med att de störde kringliggande utrustning. Ett (ö)känt svenska märke var så dåligt att man inte kunde lyssna på radio i bilen då steget slog ut FM-mottagningen.
    Vis vobiscum sit!

    Comment


    • #3
      Re: Brus efter installation av steg och högtalare.

      Originally posted by Nordenmark View Post
      Hej, jag hade börjar kika på Raspberryn och skärmen, kan det var så att spänningen i bilen är låg och att spänningsomvandaren till dessa får jobba hårt?
      Om du inte har motorn igång utan sätter bilen på laddning en stund innan du starta stereon, hur låter det då?
      Nästa steg är att koppla Raspberryn till en hemmastereo och lyssna på störningar den vägen.
      Jag kan inte mycket om RFs steg och hur gammalt det är, när "digitala"-steg var nya hade en del problem med att de störde kringliggande utrustning. Ett (ö)känt svenska märke var så dåligt att man inte kunde lyssna på radio i bilen då steget slog ut FM-mottagningen.
      Hmm värt att testa var inne på att det skulle kunna vara rca kablarna. Har testat med min Iphone och Huawai Honor men det brusade även då.
      Drar jag ner gain till botten så är det nästan obetydligt brus men jag hör knapt musiken men drar jag upp gianen så ökar bruset...

      Comment


      • #4
        Re: Brus efter installation av steg och högtalare.

        Vad har du för utnivå från Raspberryn?
        Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
        Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
        Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
        Kablar: Supra, Gladen
        Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
        Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

        Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

        Comment


        • #5
          Re: Brus efter installation av steg och högtalare.

          Originally posted by Andez View Post
          Hmm värt att testa var inne på att det skulle kunna vara rca kablarna. Har testat med min Iphone och Huawai Honor men det brusade även då.
          Drar jag ner gain till botten så är det nästan obetydligt brus men jag hör knapt musiken men drar jag upp gianen så ökar bruset...
          RCA-kablarna i sig kan inte skapa bruset, men de kanske fångar upp störningar på vägen.

          Men om du får samma fel utan Raspberryn inkopplat skulle jag kika på steget.
          Kan du prova med ett annat steg?
          Vis vobiscum sit!

          Comment


          • #6
            Re: Brus efter installation av steg och högtalare.

            Originally posted by Nattlorden View Post
            Vad har du för utnivå från Raspberryn?
            På klippet har jag gain både fram och bak på straxt under 11 och utvolym på RP 60-70
            Jag justerade ner gainen till 6 både fram och bak och då börjar bruset överrösta musiken vif utvolym 40-60.

            Originally posted by Nordenmark View Post
            RCA-kablarna i sig kan inte skapa bruset, men de kanske fångar upp störningar på vägen.

            Men om du får samma fel utan Raspberryn inkopplat skulle jag kika på steget.
            Kan du prova med ett annat steg?
            Har tyvärr inte något annat steg att testa med men funderar på om det kan vara som du skrivet att rca kabeln fångar upp bruset då jag upplevt både igår med gain 11 och idag med gain 6 att det blötsligt blev helt tyst och sen började igen efter en liten stund.

            fick tipset på ett annat forum att testa googla på dragonfly då datorer tydligen är bra på att skapa brus...

            Comment


            • #7
              Re: Brus efter installation av steg och högtalare.

              Hur man mäter jorden
              Last edited by octan; August 11, 2019, 15:40.
              Octan
              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

              OctanAudio
              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
              Fegens Vandrarhem

              Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

              Comment


              • #8
                Re: Brus efter installation av steg och högtalare.

                Originally posted by Andez View Post
                På klippet har jag gain både fram och bak på straxt under 11 och utvolym på RP 60-70
                Jag justerade ner gainen till 6 både fram och bak och då börjar bruset överrösta musiken vif utvolym 40-60.
                Det var inte vad jag frågade om... jag frågade om hur många volt som den levererar vid full utstryrning. Det skulle ju kunna vara att den bara levererar pyttelite och det är därför du måste dra på med så mycket gain?
                Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                Kablar: Supra, Gladen
                Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                Comment


                • #9
                  Re: Brus efter installation av steg och högtalare.

                  Originally posted by octan View Post
                  Hur man mäter jorden

                  Bra tips Sören!
                  Vis vobiscum sit!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Brus efter installation av steg och högtalare.

                    Originally posted by octan View Post
                    Hur man mäter jorden
                    Ahh såklart ska gå ner och kolla det

                    Originally posted by Nattlorden View Post
                    Det var inte vad jag frågade om... jag frågade om hur många volt som den levererar vid full utstryrning. Det skulle ju kunna vara att den bara levererar pyttelite och det är därför du måste dra på med så mycket gain?
                    Hmm hur kan jag mäta det?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Brus efter installation av steg och högtalare.

                      Originally posted by Andez View Post
                      Hmm hur kan jag mäta det?
                      Till att börja med kan du ju läsa specifikationer? Ger den bara 0.7V vid full utstyrning istället för 2V så kan det ju vara ett problem.
                      Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                      Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                      Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                      Kablar: Supra, Gladen
                      Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                      Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                      Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                      Comment

                      Working...
                      X