Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liten uppgradering - Ford Focus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Liten uppgradering - Ford Focus

    Originally posted by Eazy View Post
    Ser bra ut med kabeldragning/säkringshållare. Vill bara påpeka, om du inte vet om det, man ska ha lika mycket kabelstorlek från batteriets minus till chassit på bilen som du har pluskabel till ditt slutsteg. Så dra en bit av din oranga kabel mellan batteriets minuspol till bilens chassi.
    Tackar för infon!
    Ford original has me covered! Det går redan en ganska fet kabel från minuspolen till chassit, ca 40cm lång endast, så jag tänkte låta den vara som den är.

    Comment


    • #62
      Re: Liten uppgradering - Ford Focus

      Originally posted by Nordenmark View Post
      Både följer och gillar!
      Härligt, kul att höra!

      Comment


      • #63
        Re: Liten uppgradering - Ford Focus

        Införskaffat en liten hylsnyckelsats, inkluderande 7mm hylsa, så nu har stolen åkt ut.

        Jäklar vad smutsigt! Jag som försökte vårstäda bilen tidigare.



        Bättre, men tusan vad svårt det är att få bort intrampad sand från golvmattan. sandkornen hoppar runt men vägrar på något sätt att åka in i damsugaren.



        Annars så har jag slitit ut all panel som krävs för att koppla in LOC och dra resterande kablar på plats. Jag har sagt till min kära fru att jag ska byta radio lite grann, men det här blir kanske svårt att förklara på ett smidigt sätt. Hmm, flyttar radion under stolen... eeh bättre mottagning, uppgraderar kablarna när jag lix är i farten, dåliga kopplingar, inget märkligt.



        Nä, frun är förstående för mitt lilla projekt, så länge jag inte snöar in för mycket, och ser till att lägga tid på andra viktiga saker samtidigt. Det tar lite längre tid att bli färdig när man inte kan lägga all ledig tid på detta, och ibland känns det stressande att avbryta mitt i projektet för att fixa med alla andra hushålleliga saker som förväntas av en, men det är nog bra att ta det lite eftersom och göra annat emellanåt.

        Nu måste jag googla fram rätt kopplingsschema till min Focusmodell och planera så jag knipsar rätt kablar. Det blir kanske någon dags uppehåll med uppdatering till förmån för lite midsommarfirande med släkten.

        Glad midsommar på er alla!

        Comment


        • #64
          Re: Liten uppgradering - Ford Focus

          Glad Midsommar!
          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

          Team Ljudbyggaren
          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
          3:e Plats Master OEM - SM 2018
          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

          Comment


          • #65
            Re: Liten uppgradering - Ford Focus

            Glad midsommar!!

            Comment


            • #66
              Re: Liten uppgradering - Ford Focus

              Fasen vad jag tycker det går långsamt framåt nu. Det är ju bara några kablar som ska in, kan man tycka. Så nära. Men jag har inte kunnat prioritera tid som behövs. Istället går jag igenom installationen i skallen om och om igen tills jag blir tokig. Nåja, någon timmas arbete blev det ikväll i alla fall.

              Den här klumpen sitter bak på stereon. Härifrån måste jag ta ström och 4 högtalarutgångar och skicka till Line Out Convertern.



              Så här ser kopplingsschemat ut teoretiskt, i alla fall nedre delen som innehåller dom vanliga högtalarna, så när som på bakre tweeter och sub som inte finns på min modell.



              Slår man ihop dom båda övre bilderna så blir det såhär. En karta över verkligheten.



              Knipsa och löd. Tvinnar ihop ändarna, lite flussmedel, lite lödtenn. Dubbla krympslangar.









              Jag gjorde en Y-koppling på strömsladden och jordkabeln så att stereon och LOC-en delar på dessa, visst är det ok att göra så?
              Last edited by Joho; June 24, 2018, 00:57.

              Comment


              • #67
                Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                Originally posted by Joho View Post
                Jag gjorde en Y-koppling på strömsladden och jordkabeln så att stereon och LOC-en delar på dessa, visst är det ok att göra så?
                Kom igen grabbar, jag är säker på att dom flesta av er gjort det här massor av gånger och har koll på läget. Det jag funderar över är om det är så här man brukar göra eller om det finns något annat sätt som är bättre? Några potentiella nackdelar med denna koppling?

                Comment


                • #68
                  Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                  Idag har jag fått en del gjort.

                  Fixat en ordentlig stålplatta till jordkabeln till slutsteget som sitter under bakre yttre fästpunkten för passagerarstolen.





                  Renslipat kontaktytorna, fäst med bult och dragit jordkabeln ned i mattan för att komma upp där den ska. Sedan målat fästet svart och täckt den synliga kabelbiten med en stump kabelslang så att det smälter in i övriga golvdetaljerna.



                  Comment


                  • #69
                    Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                    Dragit alla kablar på plats från mittkonsollen och upp genom golvet under stolen.



                    Måttar in och drar alla kablar genom svart kableskydd från golvmattan och upp till steget.



                    Så lite bilder på färdigdraget kablage och skydd. När allt är på plats dras kabelskydden fast i fästplåten med buntband genom förborrade små hål så att dom sitter där dom ska.









                    Comment


                    • #70
                      Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                      Jag har inte hunnit koppa in högtalarna ännu. Testar steget genom att brygga remote och strömkablen. En liten grön lampa tänds alldeles tyst utan att någonting poffar eller börjar brinna, och bilen beter sig precis som vanligt efteråt. Jippii, bådar gott!



                      Jädrar vilken tid det tar att dra kablar. Jag har arbetat hela eftermiddagen och kvällen idag. Det är väl kanske kul som någon form av ilsketerapi eller så. Sen är man ju nojjig som tusan att man ska koppla fel hela tiden och ska dubbelchecka allt hela tiden. Det är ganska kul när tidigare planeringar och designer faller på plats. Nog har jag väl kul ändå, men jag vill nog inte se en kabel till detta år när jag är färdig, vilket meck att få ihop allting.

                      Jag har väl kanske en lite krånglig design på kabeldragningarna och ingångarna till steget som jag inte velat kompromissa med, men slutresultatet är jag nöjd med.

                      I övrigt har jag plöjt igenom Luke Cage säsong 2, mestadels på snabbspolning. Vilken otroligt långtråkig, upprepande, moraliserande och dubbelmoraliserande och dålig skitserie, utan att gå in på detaljer!!! Se Westworld istället.

                      Comment


                      • #71
                        Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                        Riktigt snyggt arbete. Kabeldragning är inte roligt och inte går det fort men värt det alla dagar i veckan om man tar sig tiden att göra det ordentligt. Har själv väldigt lätt för att stressa igenom det momentet när jag bygger. Man vill ju ha igång grejerna fortast möjligt och lyssna på skön musik.

                        Comment


                        • #72
                          Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                          Originally posted by Vargå View Post
                          Riktigt snyggt arbete. Kabeldragning är inte roligt och inte går det fort men värt det alla dagar i veckan om man tar sig tiden att göra det ordentligt. Har själv väldigt lätt för att stressa igenom det momentet när jag bygger. Man vill ju ha igång grejerna fortast möjligt och lyssna på skön musik.
                          Tackar så mycket, roligt att få lite feedback efter allt slit!
                          Håller helt med. Sen om man bara har en bil vill man ju gärna få ihop allt så snabbt som möjligt, tycker det är lite bökigt att köra runt i en sönderplockad bil full med verktyg och hängande sladdar.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                            Arbetat mest bakom HU´n idag. Bilen hade stått och blivit sommarvarm så klistret på den gamla eltejpen var närmast smält och helt vansinnigt slemmigt. Fick ta på mig gummihandskar när kabelpaketen skulle lindas upp.

                            Lött ihop högtalarkablarna från steget med originalkablarna som går ut i dörrarna. Dubbla krympslangar över skarvarna.



                            Svart tygtejp är verkligen en bra grej! Linda ihop alla kabelhärvor så ser det fabriksgjort ut igen.



                            Fäst DLS LOC och dragit klart allt.



                            CD-spelare/Radio/förstärkare på plats ovanför LOC. Finns gott om utrymme här under.



                            På med fronten igen.



                            Framsystemet inkopplat och klart och spelar! Inget brus eller störningar, fungerar precis som det är tänkt. JAAAAA! igen: JAAAA! Det gick! Jag har tagit kontroll över bilens ljudsystem och utfört en lyckad uppgradering. Det gick enligt planen. Åsamm!

                            Sen är handskfacket och diverse paneler är fortfarande lösa, och bilen är full med verktyg. Och suben ska in. Och systemet ska spelas in och kalibreras. Och jag måste nog lös med dörrsidorna igen och dämpa fast något som ligger och börjar skallra vid vissa frekvenser. Men det spelar, och redan bra mycket bättre än originalljudet. Öppnare, tydligare, fylligare, stabilare. Det finns också problemområden med pucklar runt 80 Hz och 160Hz. Får se hur dom påverkas när suben tar över nedre registret.

                            Comment


                            • #74
                              Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                              Jag gillar din installation, snyggt, prydligt och osynligt!
                              Vis vobiscum sit!

                              Comment


                              • #75
                                Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                                Skönt att det lirar! Alltid lite svettigt när man slår på första gången när man gett sig in i originalsystemet
                                ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                                Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                                Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                                Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                                Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                                Team Ljudbyggaren
                                1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                                3:e Plats Master OEM - SM 2018
                                8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                                Comment

                                Working...
                                X