Announcement

Collapse
No announcement yet.

Porsche Boxster 981

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Porsche Boxster 981

    Har inte hittat så många Porschebyggen här, så jag lägger upp mitt planerade projekt i en Boxster 981 för att kanske inspirera till fler! Planen är att testa Audisons OEM integreringsprodukter för att se hur bra det kan låta. Inspirationen kommer från detta bygge med Audison i en Boxster 981. Systemet är tänkt att se ut som följer:

    HU: Original
    DSP/Förstärkare: Audison AP8.9bit
    Högtalare: Audison AP8/AP4/AP1

    Montering är tänkt att ske på originalplats (AP8/AP4 i dörrar samt AP1 i instrumentbräda). Adapters till AP8 & AP4 är fixade. Nu är det bara att få sakerna på plats som fattas. Sommaren är räddad...

    Och avslutningsvis en inspirationsbild:

  • #2
    Re: Porsche Boxster 981

    Najs, detta måste följas!
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • #3
      Re: Porsche Boxster 981

      Originally posted by carlr View Post
      Najs, detta måste följas!
      Vi vår väl brottas med problemen som nya bilar medför tillsammans

      Comment


      • #4
        DIY tips för hur man kommer åt att byta högtalarelementen

        Tanken är att använda denna tråd som en samlingsplats för nyttig info vid byggen i 981 Boxster och Cayman. Först tips om hur man byter högtalarelement.

        här byter man diskanter (1") i instrumentbrädan, samt mellanregister (4") och midbasar (8") i dörrarna.

        Litet mer info om hur man kommer åt diskanterna i instrumentbrädan.

        Comment


        • #5
          DIY tips om hur man drar kabel in i kupén framifrån

          Här är ett tips på hur man lättast drar in kablar från främre bagageutrymmet till kupén. I mitt fall är det planerat att bli strömkabel från batteri som dras denna väg. Många placerar slutsteg också slutsteg här fram om man väljer en större variant.

          Comment


          • #6
            Några inspirationslänkar om tidigare ljuduppdateringar i 981

            Här är några inspirationslänkar om andra ljudbyggen i 981 Boxster/Caymans:

            ZENEC & Car-Hifi Store Bunde har byggt ett Audison-system liknande mitt med AP8.9bit DSP/Förstärkare samt Prima AP8 / AP4 / AP1 högtalarelement.

            Planet-9 forumet finns det också litet erfarenheter av uppgraderingar i Boxster. I denna tråd är det några som är nöjda med sina Audison uppdateringar.

            Comment


            • #7
              Kablage i dörrar

              Fortsätter samla på mig prylar som kommer att behövas för bygget. Tänkte slippa dra nya kablar ut i dörrarna och då verkar det smidigt att löda på en koppling på nya elementen för att ansluta till existerande kablage. Någon som vet vad som passar på kontakterna till en Boxster 981?



              Har blivit rekommenderad en enkel lösning som jag nog kör på - denna:

              Last edited by oreo; June 9, 2015, 09:10. Reason: Lagt till info

              Comment


              • #8
                Re: Porsche Boxster 981

                OM det är din bil på bilden så ser dessa ut att passa http://www.brl.se/sv/artiklar/hogtal..._-renault.html
                BilstereoPiraten
                CDT Fantast

                Comment


                • #9
                  Re: Porsche Boxster 981

                  Originally posted by henkz View Post
                  OM det är din bil på bilden så ser dessa ut att passa http://www.brl.se/sv/artiklar/hogtal..._-renault.html
                  Japp bilden är från en 981 och tack för tipset! Skall passa VW & Seat, så verkar inte omöjligt att det är rätt för Porschen med

                  Comment


                  • #10
                    T-harness

                    Har undersökt möjligheterna till en installation i bilen utan att behöva klippa några kablar. Skulle då gärna velat hitta ett T-harness som passar i Boxster MY13 och framåt.

                    Det enda jag hittade som möjligen skulle passa är Audisons modell AP T-H MBP01. I sin broschyr anger de att den skall passa till Boxster -> 2014, men efter att ha dubbelkollat med dem skall den tydligen inte fungera till 981.

                    Jag tolkar deras svar som att de inte provat den i någon 981 ännu, men jag är inte så sugen på att beställa ett harness för att agera försökskanin.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Porsche Boxster 981

                      Börjar så smått inse att tiden inte räcker till för att installera detta system själv trots att det inte är så komplicerat... Är det någon som kan rekommendera någon som ni tror skulle kunna hjälpa till att få detta på plats? Skulle vara kul att kunna njuta av bättre ljud i sommar!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Porsche Boxster 981

                        Solen & värmen gjorde underverk för motivationen och nu är installationen slutförd! Så här långt bara med en grundinställning för delningar mellan elementen, men det får duga till de är inspelade. Nu ut och njuta av fint väder med cabben nere & bra musik i öronen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Porsche Boxster 981

                          lite bilder skulle va kul att få se på din installation hur tycker du att det låter själv ??? ngt som va jobbigt för dej med att bygga tycker du?? detta måste vi få se va kul att du fixade det ändå jätte kul att höra.... bilder bilder vore kul

                          Comment

                          Working...
                          X