Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mosconi 8 to 12 aerospace dsp frågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mosconi 8 to 12 aerospace dsp frågor

    Jag fick tag på en begagnad mosconi 8 to 12 och har nu bytt ut min 6to8 dsp i bilen.
    Jag har installerat den så att den fungerar bra med bilstereon och även en amas 96k modul med toslink in.

    Men jag funderar på ett par saker som jag inte vet är kompatibla med den eller ej. Har inte fått till det riktigt än i alla fall.
    Jag har en äldre rcd från 6to8, tror att det är den första modellen där ratten inte sticker ut. Sen har jag även en mos bst modul.

    Jag kan koppla in mos bst modulen och få igång så att den spelar från mobilen. Men jag kan inte reglera volymen på den. Det är bara på eller av(högsta volym).
    På min 96k och 6to8 med amas så kunde jag även regleravolymen från mobilen till viss del.

    Är det så att det bara ska vara full volym eller är det något annat jag gör fel eller ej korrekt bst modul. Tänkte att man kunde slippa den separata 96k amas burken.
    Sen har jag inte lyckats få igång den äldre rcd modulen till 8to12. Får inte volym och liknande att funka. Den lyserupp och ser okej ut, men händer inget när man reglerar volym och liknande. Är ej säker på om den är kompatibel eller inte. Därav frågan och om det ska fungera eller ej och om ni tror att det ska gå att få igång dem och det är värt att spendera lite mer tid med sakerna

  • #2
    Re: Mosconi 8 to 12 aerospace dsp frågor

    Originally posted by heddan99
    Jag fick tag på en begagnad mosconi 8 to 12 och har nu bytt ut min 6to8 dsp i bilen.
    Jag har installerat den så att den fungerar bra med bilstereon och även en amas 96k modul med toslink in.

    Men jag funderar på ett par saker som jag inte vet är kompatibla med den eller ej. Har inte fått till det riktigt än i alla fall.
    Jag har en äldre rcd från 6to8, tror att det är den första modellen där ratten inte sticker ut. Sen har jag även en mos bst modul.

    Jag kan koppla in mos bst modulen och få igång så att den spelar från mobilen. Men jag kan inte reglera volymen på den. Det är bara på eller av(högsta volym).
    På min 96k och 6to8 med amas så kunde jag även regleravolymen från mobilen till viss del.

    Är det så att det bara ska vara full volym eller är det något annat jag gör fel eller ej korrekt bst modul. Tänkte att man kunde slippa den separata 96k amas burken.
    Fördelen med Amas BTS är att den sitter i DSPn, har du DSPn placerad på ett sådant sätt att mottagningen blir lidande är det en nackdel.
    Ljudmässigt har vi uppfattat AMAS 96K som bättre, går att placera så mottagningen från strömmande källa blir 100%

    Du kan ha båda inkopplade samtidigt men inte spela samtidigt.
    Det går men då måste du ha 2 olika källor, du kommer att höra båda samtidigt vilket inte är att föredra


    Originally posted by heddan99
    Sen har jag inte lyckats få igång den äldre rcd modulen till 8to12. Får inte volym och liknande att funka. Den lyserupp och ser okej ut, men händer inget när man reglerar volym och liknande. Är ej säker på om den är kompatibel eller inte. Därav frågan och om det ska fungera eller ej och om ni tror att det ska gå att få igång dem och det är värt att spendera lite mer tid med sakerna
    Den borde funka, har inte hört något från Mosconi att den inte skulle göra det.
    Du har väl tryckt på "reset remotekontroll" knappen?
    Om inte så gör så här ..........

    Skruva ner volym och subvolym till noll, var upp kopplad men spela inte någon musik.
    Tyck på knappen reset remote kontroll, när proceduren är klar skriva upp ett par snäpp och skruva tillbaka till noll.

    När du gjort detta har du kalibrerat din RCD till att spela från noll till fullt.

    Om man drar ur RCDn när den står på "18" och sedan installerar den igen så vet den inte vad som är noll eller fullt mjukvarumässigt i DSPn.

    Skicka mig mjukvaran på 8to12 så får jag kolla hur du konfigurerat, det skiljer en hel del i hur dom fungerar.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Mosconi 8 to 12 aerospace dsp frågor

      Originally posted by Nonne View Post
      Om man drar ur RCDn när den står på "18" och sedan installerar den igen så vet den inte vad som är noll eller fullt mjukvarumässigt i DSPn.
      Gäller det även om man koppla loss batteriet och gjort strömlöst (utan att man dragit ur kabeln till RCD'n)?

      Comment


      • #4
        Re: Mosconi 8 to 12 aerospace dsp frågor

        Tack för grymm support som vanlig Nonne. Grymmt att du håller liv i forumet och bilstereo sverige :-D
        Jo, jag vet att båda kan vara inkopplade samtidigt.
        Tanken var att jag skulle köra på MOS-BTS instickskortet då det är smidigare och slippa den externa AMAS 96K modulen.
        Men jag kan inte reglera volymen från mobilen när jag kör mot den utan det är bara inget eller full volym och då blir det lite tråkigt :-)
        Det är främst därför jag skulle vilja lyckas få igång RCD modulen så att jag inte skulle behöva ha den externa AMAS 96k modulen.

        Hmm....när du skriver skicka mjukvaran, menar du att jag ska göra save från t.ex. P1 och skicka den filen till dig eller är det på något annat sätt jag ska göra?
        vilken mail ska jag skicka den till?

        Jo, jag har provat att trycka reset remote när jag är uppkopplad och RCD:n stått på både 35 och 0 i volym utan att jag spelat någon musik.
        Det känns inte som om RCD:n pratar alls med boxen. Inte ens Preset går att ändra med den mot 8to12 burken.

        När RCD:n styr en 8to12 istället för en 6to8, styr volymen kanal 1-8 då och subben kanal 11-12?

        Comment


        • #5
          Re: Mosconi 8 to 12 aerospace dsp frågor

          Originally posted by Eazy View Post
          Gäller det även om man koppla loss batteriet och gjort strömlöst (utan att man dragit ur kabeln till RCD'n)?
          Nä, det är en helt annan sak.

          För att behöva kalibrera så ska DSPn ändras i värde mot RCDn.
          Men helt ärligt så hade jag kalibrerat om jag dragit kabeln fast ingen ändring är gjord.
          Tar liksom 30-40 sekunder så är man på säkra sidan
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Mosconi 8 to 12 aerospace dsp frågor

            Originally posted by heddan99 View Post
            Tack för grymm support som vanlig Nonne. Grymmt att du håller liv i forumet och bilstereo sverige :-D
            Tack, jag gör mitt bästa

            Originally posted by heddan99 View Post
            Jo, jag vet att båda kan vara inkopplade samtidigt.
            Tanken var att jag skulle köra på MOS-BTS instickskortet då det är smidigare och slippa den externa AMAS 96K modulen.
            Men jag kan inte reglera volymen från mobilen när jag kör mot den utan det är bara inget eller full volym och då blir det lite tråkigt :-)
            Det är främst därför jag skulle vilja lyckas få igång RCD modulen så att jag inte skulle behöva ha den externa AMAS 96k modulen.
            Jag vet att någon varit ute gör det tidigare, men det är längesedan.
            Prova att ta bort kopplingen och återskapa en ny, har för mig det löste problemet sist.

            Originally posted by heddan99 View Post
            Hmm....när du skriver skicka mjukvaran, menar du att jag ska göra save från t.ex. P1 och skicka den filen till dig eller är det på något annat sätt jag ska göra?
            vilken mail ska jag skicka den till?
            Exakt, spara ner filen på din dator med ditt namn tex.
            Sen kan jag öppna den och se om du missat något.
            Det coola är om du och jag har samma bil och system så kan du få en optimerad fil av mig.
            Eller som Koenigsegg, där har jag gjort en fil som dom bara laddar in i varje bil så slipper man det jobbet och alla låter lika dant ..... om ingen ändrar gain vill säga.

            Du får en mejladress på om så slipper jag spam

            Originally posted by heddan99 View Post
            Jo, jag har provat att trycka reset remote när jag är uppkopplad och RCD:n stått på både 35 och 0 i volym utan att jag spelat någon musik.
            Det känns inte som om RCD:n pratar alls med boxen. Inte ens Preset går att ändra med den mot 8to12 burken.

            När RCD:n styr en 8to12 istället för en 6to8, styr volymen kanal 1-8 då och subben kanal 11-12?
            Helt rätt, subwoofer kanal är alltid de 2 sista kanalerna.

            Jag ska skicka frågan vidare till Mosconi om den första varianten av RCDn är kompatibel med Aerospace 8to12
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment

            Working...
            X