Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dörrsidor Volvo V70/S60 -01 upp till -08

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dörrsidor Volvo V70/S60 -01 upp till -08

    Söker lite inspiration till mitt bygge. Skulle hemskt gärna vilja ha tag i byggbilder från början till slut på dörrsidor. Bilder jag efterfrågar ska helst vara med dubbla 6.5" element men går bra med ett element också. Mina hjärna står för tillfället still och har ingen aning hur jag ska gå tillväga. Om du vill får du/ni gärna maila mig bilder om det blir för många här. Min mailadress är calamato@gmail.com.
    Hoppas någon/några har lite bilder då det skulle underlätta för mig.
    Tack på förhand///Daniel

  • #2
    Re: Dörrsidor Volvo V70/S60 -01 upp till -08

    Bumpar tråden,har själv precis drabbats av ett återfall i billjudet efter att ha varit inblandad i att ha hjäpt min nattkollega med ett old schoolbygge i en Toyota Celica.

    Nu blev jag sugen på något i hustruns bil,en -07 V70,den nya bilen vi äger har jag knappt nämts flå av skyddsplasten från sätena på. Mina funderingar sträcker sig allt ifrån inspirationsbilder till konkreta förslag. Vill främst ha "musikalitet" "drag och sväng" i bilen med en krydda av "slam"

    I tidigare nämnda bil använde vi oss av en dubbeldin enhet från JVC,två 5,25 tvåvägssystem från Canton,Rockford Fosgate Punch 40 samt ett handbyggt slutsteg till två JBL GTI1200 i relativt små lådor. (NRS2250)

    Hoppades på kunna uppnå likartat resultat i Volvon,alltså att kunna spela all musik utan att känna att det är bättre hemma i Linnriggen. Helst utan att besudla bilen till att se alltför pimpad ut då jag gärna ser att bilen behåller mesta möjliga originalitet. Är även tacksam för tips på vettiga dörrsystem. De ovan nämnda inköptes från nedlagd butik och tveksamt om de ens finns att köpa i dag.

    Comment


    • #3
      Re: Dörrsidor Volvo V70/S60 -01 upp till -08

      "musikalitet" "drag och sväng" i bilen med en krydda av "slam"

      Orden du letar efter, och som är väletablerade i branschen, är dynamik och upplösning.

      Comment


      • #4
        Re: Dörrsidor Volvo V70/S60 -01 upp till -08

        Okej,du har säkert rätt,jag vill ha musiken målad med kraftiga penseldrag. Det Naim kallar för PRAT och Linn tunedem ringar ganska väl in mina behov. Inte gröta ihop sig när det blir svåra partier,bra timing och attack. Detta är det viktigaste för mig, hjärnan ska inte behöva bränna större delen av sin kognitiva förmåga för att koda av komplex musik. Tar gärna emot förslag på vad som skulle kunna fungera?

        Comment


        • #5
          Re: Dörrsidor Volvo V70/S60 -01 upp till -08

          Originally posted by wolfmanjack View Post
          Tar gärna emot förslag på vad som skulle kunna fungera?
          Skaffa ett Genesis steg så är du hemma. "minst" ett DM.
          Finns både nytt och begagnat.

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • #6
            Re: Dörrsidor Volvo V70/S60 -01 upp till -08

            Originally posted by Horsyhorse View Post
            Skaffa ett Genesis steg så är du hemma. "minst" ett DM.
            Finns både nytt och begagnat.

            Pierre
            Hmm..med Genesis har han bra upplösning men inte Naims dynamik. Totalt olika ljudfilosofi.

            Comment


            • #7
              Re: Dörrsidor Volvo V70/S60 -01 upp till -08

              Originally posted by Bassiehof View Post
              Hmm..med Genesis har han bra upplösning men inte Naims dynamik. Totalt olika ljudfilosofi.
              Och vad grundar du det på? Ingen dynamik, haha, det är ju det dom är kungar på.
              Har du ens lyssnat på en bra setup med Genesis?

              Tänk på att innan du skriver så kan jag nämna att jag har koll på alla
              dom stegen förutom "Project 30".
              Flertalet "här" använder sig av Genesis, dom vet.

              Pierre
              Last edited by Horsyhorse; December 21, 2016, 00:49.
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #8
                Re: Dörrsidor Volvo V70/S60 -01 upp till -08

                Tack för era input,det är främst framsystem/kit jag är intesserad av vad som kan fungera tillfredsställande i V70'n. Det ska inte tävlas utan endast för lyssning,jag kommer att använda steg vi sätter ihop själva ur Ronnys NRS serie. Upplever att det är svårt att läsa sig till vad man ska köpa. Ligger på några boomers/mellanregister och diskanter från Linns gamla toppburkar Keltik/Kaber som jag, ifall jag inte hittar någonting annat,överväger testa. Spkr 007/4 och 038/2(den så kallade "Ninkadiskanten" en softdome med neodyniummagnet) har både det passiva filtren till Kabern och de aktiva monokorten till dessa burkar,mellanregistren är en variant på Audax aerogelelement,som Linn lät Tonegen göra en variant på när Ivor Tiefenbrun gick i taket när Dr Rob Craford presenterade materialkostnaden för deras nya högtalare.

                Hur det låter i en bil kan jag förstås omöjligen veta utan att testa,är beredd att lägga en hel del energi och tid på utforma seriösa dörrar. Tanken är att det får ta tid. Om ni har förslag på beprövade element så mottas de tacksamt. Jag är lite "Linnskadad" så troligen förskräcks jag inte över att det kan kosta en slant,med tanke på vad prylar inom Linnsvängen kan kosta. Huvudsaken det verkligen levererar i den riktning man har tänkt sig. Det är svårt det här med att förklara ljudideal. Pratar man hemma hifi så skulle jag säga att,parametrar som "transparens" "öppet fönster lyssnande" "bred ljudbild" och liknande, då har jag ringat in ungefär allt som jag INTE går igång på. Jag vill ha "rocken" i rock'n rollen,drivet i musiken och man ska bli glad av att lyssna på musiken. Det är svårt att förklara,det kanske finns någon här inne som förstår vad jag är ute efter. Man ska kunna lägga på en Kentplatta, spela exempelvis "den döda vinkeln" utan att känna att crescendot blir obehagligt utan i stället bli berörd. Eller ta en rytmiskt svår låt som Lalehs "bostadsansökan" och kunna smälta den utan att irritera sig på att låten inte sitter ihop. Man inte måsta välja "säkra" låtar som funkar med billjud helt enkelt. Toyotan vi byggde har dessa egenskaper,och jag är övertygad om att det måste finnas folk här inne som kan ha kloka tips!

                Comment

                Working...
                X