Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60 T5 SQL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Volvo S60 T5 SQL

    Originally posted by zrken View Post
    Har du fått basarna spelbara, med den här "tratten"?
    Hur blev det?
    Tycker den lirar rätt snabbt utan fördröjning,men där är sjuk output under 30hz som jag inte räknat med.
    Om det är "trattens" avstämning vet jag faktiskt inte.
    Men testa 3låtar där lägsta tonen är riktigt go och visade sig dom peakar 27 och 28hz.

    Dom verkar gilla effekt också, upplevde du också det när du körde din ensamma 15?
    Mina rör sig inte ett skit men gain förbi rakt upp, vet inte när steget börjar dista men ska testa gaina mer.
    Om jag så kör 20hz rör dom sig knappt.

    Comment


    • #47
      Re: Volvo S60 T5 SQL

      Hur mycket output kan man räkna med när dom är riktigt inspelade vs helt nya som mina? 1-2db?

      Comment


      • #48
        Re: Volvo S60 T5 SQL

        Några bilder på höger och vänster stolpe och hur subbarna ser ut från insidan genom skidluckan







        idag upplevde jag också antydan till blåsljud, när jag körde tyga - rack city lyckades jag stretcha dom 1,5-2cm i den lägsta 29hz tonen.

        orolig för hur det låter vid fulla konutslag men va rädd för detta eftersom jag bara kunde ha halva portarean mot vad jag tänkt.

        porthastigheten skulle dock inte vara skyhög enligt winisd

        Comment


        • #49
          Re: Volvo S60 T5 SQL

          Blir till att skicka iväg stereon nu, den kan inte va frisk.

          För övrigt börjar det låta helt okej men är besviken på trycket.
          känns som basarna får för lite effekt.

          Hade jag haft plats hade där åkt i ett steg till och kört 10kw på dom men sedan/bagagebygge begränsar möjligheterna kraftigt.

          Comment


          • #50
            Re: Volvo S60 T5 SQL

            Mjah, effektproblem är det knappast.
            Jag tror det handlar om 'sedan magin' som du inte lyckats hitta.
            Själv hittade jag den aldrig heller.

            Det låter som om du fått till en rejält lägre avstämning än planerat.
            Det måste vara någon felräkning ngnstans...

            Vad är det för specs på lådan nu?
            Givetvis påverkar din frontkammare, och du har i praktiken en 6th order serieavstämd bandpass. Det är möjligt det förskjuter output en smula längre neråt, men vette fan om det bör göra så mkt som du beskriver med peakoutput poå 28hz och du försökte stämma av på 38hz.....

            Är sjukt sugen på att höra det här setuppet!
            Last edited by zrken; January 5, 2014, 19:12.

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #51
              Re: Volvo S60 T5 SQL

              Stickan körde ju lite dB med sin S60. Han kanske vet vart kupén peakar.
              Octan
              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

              OctanAudio
              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
              Fegens Vandrarhem

              Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

              Comment


              • #52
                Re: Volvo S60 T5 SQL

                Originally posted by zrken View Post
                Mjah, effektproblem är det knappast.
                Jag tror det handlar om 'sedan magin' som du inte lyckats hitta.
                Själv hittade jag den aldrig heller.

                Det låter som om du fått till en rejält lägre avstämning än planerat.
                Det måste vara någon felräkning ngnstans...

                Vad är det för specs på lådan nu?
                Givetvis påverkar din frontkammare, och du har i praktiken en 6th order serieavstämd bandpass. Det är möjligt det förskjuter output en smula längre neråt, men vette fan om det bör göra så mkt som du beskriver med peakoutput poå 28hz och du försökte stämma av på 38hz.....

                Är sjukt sugen på att höra det här setuppet!
                Ah jag hoppas inte det är effektbrist trodde det skulle klara sig men vill inte gaina fullt på steget utan att veta att det är ren signal.
                Men som det är nu går dom kanske på 35% av kapaciteten när jag maxxat framsystemet och har hun uppskrivad till 75%.

                Angående avstämningen trodde jag inte min tunnel skulle förskjuta den neråt utan isåfall höja den men allt från 30hz och nedåt lirar den gött.

                Lådornas avstämning skulle va 36hz plus minus en halv hz när jag labbade i winisd och winisdpro.

                Kör 178cm2 port som är 71cm djup och lådan när port stag och bas sitter i är 47-48liter. Och andra basen likadant.

                Comment


                • #53
                  Re: Volvo S60 T5 SQL

                  Originally posted by octan View Post
                  Stickan körde ju lite dB med sin S60. Han kanske vet vart kupén peakar.
                  Ah har en polare som körde hcca i sin s60 också på den tiden när bbr körde easca tävlingar men hans peak låg inte inärheten av så lågt.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Volvo S60 T5 SQL

                    Originally posted by jimmaiy View Post
                    lådan när port stag och bas sitter i är 47-48liter. Och andra basen likadant.
                    << Du kör relativt små, eller till och med jättesmå lådor till vad de här basarna kan hantera. Det kan vara en smula begränsande för output.

                    Men jag vidhåller fortfarande -har du simulerat till 38hz och du har en peak på 28hz, är det ngt som är definitivt vajsing.
                    Kabinens peak ligger säkerligen en bra bit över detta, även om du förstås kan ha en viss lokal förstärkning ovan

                    Hur räknade du ut lådvolymen vid bygget? kan det ha varit så att du inte räknat bort volym för port & bas internt?

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #55
                      Re: Volvo S60 T5 SQL

                      Originally posted by zrken View Post
                      << Du kör relativt små, eller till och med jättesmå lådor till vad de här basarna kan hantera. Det kan vara en smula begränsande för output.

                      Men jag vidhåller fortfarande -har du simulerat till 38hz och du har en peak på 28hz, är det ngt som är definitivt vajsing.
                      Kabinens peak ligger säkerligen en bra bit över detta, även om du förstås kan ha en viss lokal förstärkning ovan

                      Hur räknade du ut lådvolymen vid bygget? kan det ha varit så att du inte räknat bort volym för port & bas internt?
                      testade nyss igen i winisd 5x35,6cm port 71cm djup ger 36hz.
                      jo det är med bas port och stag borträknat lådorna är 69liter vars utan alltihopa men i med porten är så jävla lång slukar den typ 13liter eller något sådant, har uträkningen på papper i garaget så kan inte kolla exakt nu.
                      sen tar stagningen minst 1,5-2liter och sen basens volym så höfta jag det till 47liter. kan diffa + - max 2liter och det ändrar avstämningen kanske 2hz i värsta fall.

                      men är rätt säker på att det antingen är värdena på basen som gör att programmet räknat fel, har ju vas på 18liter vilket är rätt bökigt.
                      eller så är det min fula "tunnel" som spelar ett stort spratt med avstämningen.

                      ja bilens peak har jag för mig är 55hz när jag forskade eller så va det 45hz så är inte inärheten av den :/

                      Comment


                      • #56
                        Re: Volvo S60 T5 SQL

                        här är fotat från öppningen genom skidluckan.

                        tätningen mellan tunneln och lådorna verka fungera, höll ett tunt papper vid skarven på utsidan vid hög volym för att se om det reste sig men där hände ingenting.


                        tätade också mellan lådorna idag för där va en liten glipa i framkant som jag inte tror påverkade men känns bättre att ha tätat allting


                        Comment


                        • #57
                          Re: Volvo S60 T5 SQL

                          Din "förlucka" och tätning verkar ju föredömlig för att mata in så mkt tryck som det går i kabinen

                          Gjorde en snabbkik på bppro6 på vad som händer om man lobbar på en kammare en smula mindre än bakkammaren och lägger avstämningen "över delning", i stora drag plattas responsen ut en smula neråt (i fallet med basen jag hade klar), vilket i praktiken ger en smula mer drag i det lägre registret.

                          Hur länge har du spelat basarna? De kanske kräver sig en del tid innan de lossnar ordentligt?

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #58
                            Re: Volvo S60 T5 SQL

                            Får du bra tryck om du fäller sätet?
                            Octan
                            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                            OctanAudio
                            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                            Fegens Vandrarhem

                            Bilstereoblog
                            Team Ljudbyggaren

                            Comment


                            • #59
                              Re: Volvo S60 T5 SQL

                              Originally posted by zrken View Post
                              Din "förlucka" och tätning verkar ju föredömlig för att mata in så mkt tryck som det går i kabinen

                              Gjorde en snabbkik på bppro6 på vad som händer om man lobbar på en kammare en smula mindre än bakkammaren och lägger avstämningen "över delning", i stora drag plattas responsen ut en smula neråt (i fallet med basen jag hade klar), vilket i praktiken ger en smula mer drag i det lägre registret.

                              Hur länge har du spelat basarna? De kanske kräver sig en del tid innan de lossnar ordentligt?

                              Okej vet inte om man kan räkna den som en låda också för volymen innanför basarna är ca 94liter till båda och framför som tunneln utgör kan va max 40liter men när jag mätte å räkna halvslarvigt fick jag fram 32liter volym framför. Och öppningen.genom skidluckan är 430cm2 och djupet är.svårt att säga om man ska räkna med sidan av ryggstödet också. Men i längsta fall 10cm djup "port".

                              Dom har kanske gått 1,5h på normal volym och kanske en halvtimme totalt på rätt hög volym kanske 125db.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Volvo S60 T5 SQL

                                Originally posted by octan View Post
                                Får du bra tryck om du fäller sätet?
                                Du menar om där läcker ut tryck bakom ryggstödet och ut genom bagageluckan?

                                Den sidan med 2platser och skidluckan kan jag inte fälla för då tar porten i jag fick lägga i allt i en viss ordning för att få in porten genom skidluckan.

                                Men jag kan fälla det ensamma ryggstödet på förarsidan och testa om det räcker?

                                Comment

                                Working...
                                X