Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60 T5 SQL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S60 T5 SQL

    testa och mäta lite idag med gamla skitstereon.

    körde bara en låt när bilen va utanför garaget.

    vid 33hz musik (kändes dock högre måste jag säga)



    Känner att det finns hopp om en 145repa när jag byggt tätt mot bagaget och större lådor,portarea och högre avstämning.

    För tillfället håller jag på med mätarna som ska sitta på brädan i väntan på andra stereon.

    Comment


    • Re: Volvo S60 T5 SQL

      Men då blir väl lådan helt för stor?

      Comment


      • Re: Volvo S60 T5 SQL

        Originally posted by ville91 View Post
        Men då blir väl lådan helt för stor?
        Hur menar du? För stora yttermått?
        Eftersom jag inte har min tunnel längre kan jag kasa in dom 25cm längre vilket underlättar när låda nr2 ska i.
        Därför tror jag att jag nu skulle kunna köra med 1cm bredare och 2cm djupare lådor och bygga dom i 19mm istället för 22 för att vinna volym.

        Men det ska testas innan det byggs nya lådor.

        Egentligen hade jag velat öka volymen 15-20liter per låda men det går inte.

        Comment


        • Re: Volvo S60 T5 SQL

          Originally posted by jimmaiy View Post
          Hur menar du? För stora yttermått?
          Eftersom jag inte har min tunnel längre kan jag kasa in dom 25cm längre vilket underlättar när låda nr2 ska i.
          Därför tror jag att jag nu skulle kunna köra med 1cm bredare och 2cm djupare lådor och bygga dom i 19mm istället för 22 för att vinna volym.

          Men det ska testas innan det byggs nya lådor.

          Egentligen hade jag velat öka volymen 15-20liter per låda men det går inte.
          Jaha det e 2 enskilda lådor?

          Comment


          • Re: Volvo S60 T5 SQL

            Kollar du tråden så ser du det

            Comment


            • Re: Volvo S60 T5 SQL

              Va ute en sväng och fixa med mätarna på brädan och tweaka ljudet lite.

              Börjar låta okej nu men jag börjar bli misstänksam på dom passiva filterna från hsk-kitet.

              I ett visst frekvensområde brusar det från diskanterna.
              Trodde först de va resonans från kammaren till mellanregisterna men verkar inte så.

              Antingen är diskanterna skit eller filterna för har svårt att tro att steget skulle orsaka detta.

              Comment


              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                Brus på div frekvenser är ett tecken på grillat element, eller påbörjan till grillat element.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: Volvo S60 T5 SQL

                  Originally posted by zrken View Post
                  Brus på div frekvenser är ett tecken på grillat element, eller påbörjan till grillat element.
                  Ja tyvärr kan de va så illa, det låter inte bra iaf.
                  Men med en jävligt bra inspelad låt utan brus i bakgrunden kan jag kötta på bra utan minsta ansträngning eller förvrängning.
                  Tycker dom borde va hela när dom blivit delade 3200hz hela tiden och har aldrig spelat så det låter illa.

                  Kanske ska sadla om och gå spl100% med neomidd och ett vasst äckligt horn i varje stolpe

                  Comment


                  • Re: Volvo S60 T5 SQL

                    Jag har haft diskanter jag dömt ut som "osäljbara" då de vid enstaka tillfällen, ibland svårupprepat, ger ifrån sig diverse märkliga knaster/resonansbrus eller liknande oväsen.
                    udda nog brukar det komma på någon enstaka ton i partier på någon låt... Så det i början inte hörs mer än säg, 1 låt på 20.
                    Sedan har de genrellt blivit värre med tiden. Värst var en 4" :/

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: Volvo S60 T5 SQL

                      Originally posted by zrken View Post
                      Jag har haft diskanter jag dömt ut som "osäljbara" då de vid enstaka tillfällen, ibland svårupprepat, ger ifrån sig diverse märkliga knaster/resonansbrus eller liknande oväsen.
                      udda nog brukar det komma på någon enstaka ton i partier på någon låt... Så det i början inte hörs mer än säg, 1 låt på 20.
                      Sedan har de genrellt blivit värre med tiden. Värst var en 4" :/
                      Okej jag har aldrig varit med om det faktiskt.
                      Men jag är besviken på dessa elementen från hertz.

                      Har inte nånting att komma med jämfört med dls nobelium 5.2 som jag körde 6l slutna mdflådor.

                      Och kommer man sen hem och spelar på hifin så blir man påmind om hur bra ljud ska låta.

                      Antagligen passar inte karaktären mig på hur stolparna spelar.
                      Dom spelar pang rätt in your face och undre mellanregistert smiskar på bra till tex safri duo.
                      Ihop men aningen spretig oslipad diskant.

                      Jag är van vid lugnet och fokuset från amtna i mina elac och med ett mildare mellanregister.

                      Det verkar inte gå att rädda sålänge jag kör passivt filter på delningen mellan diskant och mellanregisterna:/

                      Comment


                      • Re: Volvo S60 T5 SQL

                        Aktiv delning kan rädda mkt, men inte allt.
                        Det finns ribbon för pa oxå men frågan är om dom inte spelar rätt i ansiktet dom med..ska kika om jag hittar på dom.

                        Finns gott om amt på ebay för kaffepengar och uppåt annars
                        Visst är det skitkul att spela högt men är det ansträngande och jobbigt att lyssna på så känns det som att nått inte passar..
                        Audi A4 B5 -98
                        Pioneer P90 + DEQP90
                        Sinfoni amplitude 50.4x
                        Sinfoni shadow 100.2
                        Sinfoni S165W x4
                        Sinfoni S100M
                        Sinfoni S25T

                        Vw up -12
                        På gång..
                        New car, hi end old school..

                        Comment


                        • Re: Volvo S60 T5 SQL

                          Originally posted by JohanH View Post
                          Aktiv delning kan rädda mkt, men inte allt.
                          Det finns ribbon för pa oxå men frågan är om dom inte spelar rätt i ansiktet dom med..ska kika om jag hittar på dom.

                          Finns gott om amt på ebay för kaffepengar och uppåt annars
                          Visst är det skitkul att spela högt men är det ansträngande och jobbigt att lyssna på så känns det som att nått inte passar..
                          Nej det är sant men hade underlättat med aktiv delning då jag kunnat köpa vilka element som helst löst.
                          Hade velat ha delningen på mellanregistret högre också.

                          Band har jag hört kan vara omtåliga i bil men är det pa kanske de tål det.

                          Comment


                          • Re: Volvo S60 T5 SQL

                            Bestämt mig för att koncentrera mig på basdelen och få ljudtrycket som jag vill ha.
                            Under tiden kan jag fundera på vad jag ska göra med framsystemet om ja ska byta ut rubbet och dsp osv.

                            Här fick jag iaf motivation..fyfan säger jag bara!! 153,9 från bagage i en mazda 3 sedan.
                            Kan inte länka videon på mobilen dock:/

                            Comment


                            • Re: Volvo S60 T5 SQL

                              Ju förr du släpper blicken på siffrorna desto gladare blir du

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                                Originally posted by zrken View Post
                                Ju förr du släpper blicken på siffrorna desto gladare blir du
                                Haha ja det kan jag göra när jag spelat en 45a på tl:-)

                                Comment

                                Working...
                                X