Announcement

Collapse
No announcement yet.

dB drag utveckling 03-09

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • dB drag utveckling 03-09

    Jag har roat mig lite med att ta fram siffror på utvecklingen inom dB drag sedan nya TL togs i bruk. Detta tycker jag illustrerar hur otroligt mycket arbete det krävs för att öka inom denna fantastiska tävlingsform när man ligger på dessa nivåer.

    Världens högst spelande bilar 2003:
    Street 157.5
    Super Street 166.9
    Extreme 173.9

    Världens högst spelande bilar 2009:
    Street 161.1
    Super Street 169.7
    Extreme 181.7

    Det betyder en ökning med:
    Street 3,5dB
    Super street 2,8dB
    Extreme 7,8dBs höjning på sex års tid.

    Dvs i Street och SS har nivån ökat med runt en HALV dB per år i snitt, och i extreme OTROLIGA 1.3dB i snitt!!!

    När man tänker på alla som jobbar så extremt hårt för att öka med sina bilar världen runt så blir överväldigad hur förxxxxat svårt det är att spela högre i bil.

    Jag vill applådera alla som orkar lägga ner timmar, dagar och år av svett och tårar för att hitta minsta lilla decimal för att flytta upp ribban ett steg till på dB stegen.

    Och JA!! Jag LÄÄÄÄNGTAR till WF

  • #2
    Re: dB drag utveckling 03-09

    Kim givetvis har reglerna gjorts något år från år för att hålla nere dBn men produkterna på marknaden har blivit en "aning" extremare varje år som gått de med som då i sin tur har inneburit ökad dB nivå. Det viktiga är att instrumentet är så gott som identiskt från och med 2003 så att man verkligen vet att det gått framåt trots regeländringar m,m.

    Comment


    • #3
      Re: dB drag utveckling 03-09

      Ja jag vet fyfan vad vi sliter jag o Berntsson ja mest Berntsson med R4 inför WF.

      Men det som är intressant i Extreme är att basen inte sitter på det ställe som det kanske lirar högst på vid 10k utan den ska sitta på ett ställer den klarar 20k utan att gå i 1000 bitar. Vi la säkert 100h för att inse det hehehe........eller först i Tyskland kommer vi att skratta åt det

      Så när man leker så måste man gå på max och allt måste vara 100% ditsatt och målat för att hitta 0.1dB

      Men bilen lirar över 170dB med 1000W det är inte så dåligt

      Sjuk hobby men sinnessjukt roligt.

      MVH//Björn

      www.dbakuten.se

      Comment


      • #4
        Re: dB drag utveckling 03-09

        Originally posted by dBAkuten View Post
        Ja jag vet fyfan vad vi sliter jag o Berntsson ja mest Berntsson med R4 inför WF.

        Men det som är intressant i Extreme är att basen inte sitter på det ställe som det kanske lirar högst på vid 10k utan den ska sitta på ett ställer den klarar 20k utan att gå i 1000 bitar. Vi la säkert 100h för att inse det hehehe........eller först i Tyskland kommer vi att skratta åt det

        Så när man leker så måste man gå på max och allt måste vara 100% ditsatt och målat för att hitta 0.1dB

        Men bilen lirar över 170dB med 1000W det är inte så dåligt

        Sjuk hobby men sinnessjukt roligt.

        MVH//Björn

        www.dbakuten.se
        Grattis till bra resultat Grabbar

        Fast frågan kvarstår fortfarande vad som händer med karossen då ni matar på med Båda DD stegen?

        Lycka till på WF

        Nu tillbaka till Tråden
        Hur har byggstilen ändrats mellan 2003 till 2009
        Ni som vart med på ett eller annat sätt kanske kan förklara gärna med bilder hur byggstilarna ändrats genom åren
        Last edited by The one n only; September 19, 2009, 07:06.

        Comment


        • #5
          Re: dB drag utveckling 03-09

          Originally posted by The one n only View Post
          Grattis till bra resultat Grabbar

          Fast frågan kvarstår fortfarande vad som händer med karossen då ni matar på med Båda DD stegen?

          Lycka till på WF

          Nu tillbaka till Tråden
          Hur har byggstilen ändrats mellan 2003 till 2009
          Ni som vart med på ett eller annat sätt kanske kan förklara gärna med bilder hur byggstilarna ändrats genom åren
          Ja byggstilen är som jag skrev i mitt inlägg innan är bl.a att basen/basarna ska klara mer effekt än innan. Tex när basen satt vid B-stolpen så var det förmycket mottryck för konen så den gick i tusen bitar långt innan vad den gör nu. Därför sätter man basen bak i bilen så man trycker in i den lilla kammaren vid passagerare sidan. Det är en speciell formel att räkna ut grunderna till ca 173-175dB med 10kw om bilen är 100 stabil sen är det att labba resten.

          ca 30 cm framför basen i R4 bil så är det bara 150db när det är ca 170dB vid micken. Och då är risken mycket mindre att konen gör sönder.

          MVH//Björn

          www.dbakuten.se

          Comment


          • #6
            Re: dB drag utveckling 03-09

            Ja som resultaten säger så har Extreme klasserna ökat mest i dB nivå 03 vs 09.
            Generellt kan man säga att samliga klasser ökat på grund av att lådkonstuktioner nu byggs mer effektiva för den maximala effekten man skall använda och allra viktigast är att lådor/byggnationer är 100% stadiga som Björn skriver, är inte ändring 100% stadigt så är risken stor at man missar en eventuell ökning pga av att det är löst.

            Inom Street och SS är man ju mycket mer begränsad att bygga därav har ökningen varit mindre i dessa klasser än i Extreme där man har mycket mer byggtekniska lösningar att tillgå för att vinna dB..

            Samtidigt så spelas det högre för att man nu har tillgång till mer arbetande effekt och att detta gjorts med att man både fått tillgång till kraftigare produkter och bättre, kraftigare batterier
            Last edited by Naughty Tee; September 19, 2009, 11:54.

            Comment

            Working...
            X