Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Masken View Post
    Halloj!
    Jag skulle behöva hjälp med att bestämma lådtyp och lådvolym till mina 2st SPL dynamics xtr-165 d2n.
    Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig hjälpa mig med det? Pm:a mig isåfall eller svara här så ska jag förklara mer om vad jag är ute efter =)
    Jag provar att skriva hur jag tänkt mig å ser om någon nappar
    Det är en caddy mk1 som jag ska bygga i och jag lyssnar på allt möjligt men mest hårdrock blir det nog.
    Basarna är som sagt 2st SPL dynamics xtr-165 d2n, parametrarna på dem skriver jag längst ner i inlägget.
    Det är ont om plats där jag vill ha lådan, max yttermått är 110cm bred och 60cm hög. Djupet kan vara 23cm vid golvet och 10cm i överkant på lådan.
    Sen hade jag tänkt ha magneten på basarna utåt.

    Specs på basarna:
    SPL XTR-165 D2N

    Size: 165mm (6,5”)
    Rms: 250 W
    Peak: 500 W
    Fms: 54,1 Hz
    Res: 91,1 Ohm
    Re: 4.0 Ohm
    Qms: 5.17
    Qes: 0.41
    Qts: 0.38
    Rms: 7.2 kg/s
    Cms: 0.08 mm/N
    Mms: 109.6 gr
    Nref: 0.09 %
    Bl: 19.2 N/A
    SPL: 81.3 db
    VAS: 2.3 L
    Rp: 42.3 Ohm
    Lp: 26.8 mH
    Cp: 499.1 uF
    Le: 1.70 mH

    https://www.spldynamics.fi/subwoofers
    Behöver ”bara” veta vad för typ av låda, volym och storlek på ev. Basport jag skall satsa på så jag kan börja bygga
    Attached Files
    Last edited by Masken; February 20, 2019, 22:56. Reason: Kommer driva basarna med ett rockford fosgate 1500bd

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by Masken View Post
      Jag provar att skriva hur jag tänkt mig å ser om någon nappar
      Det är en caddy mk1 som jag ska bygga i och jag lyssnar på allt möjligt men mest hårdrock blir det nog.
      Basarna är som sagt 2st SPL dynamics xtr-165 d2n, parametrarna på dem skriver jag längst ner i inlägget.
      Det är ont om plats där jag vill ha lådan, max yttermått är 110cm bred och 60cm hög. Djupet kan vara 23cm vid golvet och 10cm i överkant på lådan.
      Sen hade jag tänkt ha magneten på basarna utåt.

      Specs på basarna:
      SPL XTR-165 D2N

      Size: 165mm (6,5”)
      Rms: 250 W
      Peak: 500 W
      Fms: 54,1 Hz
      Res: 91,1 Ohm
      Re: 4.0 Ohm
      Qms: 5.17
      Qes: 0.41
      Qts: 0.38
      Rms: 7.2 kg/s
      Cms: 0.08 mm/N
      Mms: 109.6 gr
      Nref: 0.09 %
      Bl: 19.2 N/A
      SPL: 81.3 db
      VAS: 2.3 L
      Rp: 42.3 Ohm
      Lp: 26.8 mH
      Cp: 499.1 uF
      Le: 1.70 mH

      https://www.spldynamics.fi/subwoofers
      Behöver ”bara” veta vad för typ av låda, volym och storlek på ev. Basport jag skall satsa på så jag kan börja bygga
      Nu har jag byggt en låda på 6liter med en 3” port på 73,2 cm efter att provat några lådprogram.. de lär visa sig hur det låter, men hoppas få svar på denna fråga:
      Har en 90 graders böj någon påverkan på basporten? Eller funkar det så länge längden är samma?

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by Masken View Post
        Nu har jag byggt en låda på 6liter med en 3” port på 73,2 cm efter att provat några lådprogram.. de lär visa sig hur det låter, men hoppas få svar på denna fråga:
        Har en 90 graders böj någon påverkan på basporten? Eller funkar det så länge längden är samma?
        73,2cm lång port i en 6 liters låda?

        Det går bra med böj så länge det inte blir någon kant som kan skapa turbulens.
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

        OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

        Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by octan View Post
          73,2cm lång port i en 6 liters låda?

          Det går bra med böj så länge det inte blir någon kant som kan skapa turbulens.
          Nja.. Porten/röret ska inte vara I en låda på 6 liter.. men ja, jag tyckte oxå att det verkade lustigt, men ja har provat ihjäl mig i BassBox pro och till slut valde den låda jag tror skulle funka enligt programmet.. har letat efter hjälp med att räkna på låda utan resultat så jag försöker själv

          Okej, tack! Då kanske jag slipper ett avloppsrör som sticker upp över bakrutan

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by Masken View Post
            Nja.. Porten/röret ska inte vara I en låda på 6 liter.. men ja, jag tyckte oxå att det verkade lustigt, men ja har provat ihjäl mig i BassBox pro och till slut valde den låda jag tror skulle funka enligt programmet.. har letat efter hjälp med att räkna på låda utan resultat så jag försöker själv

            Okej, tack! Då kanske jag slipper ett avloppsrör som sticker upp över bakrutan
            Björn på dBakuten importerar SPL Dynamics så det är han du ska fråga.

            När programmen ger så här "konstiga" lådförslag så brukar det betyda att de inte trivs i den typen av låda. Gissningsvis så kanske den ska ha en sluten låda.
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

            OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

            Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Tjenare!
              Har nyligen köpt en ny bas samt slutsteg som jag har lite problem med.

              Basen: Jbl stadium gto 1224
              Slutsteg: xcelsus 1600.1
              Låda: 70.8 liter portad

              Problemet: vid ynka lite bas så låter det oftast rätt bra men när jag höjer på den medföljande kontrollen (till runt 20%?) så börjar allt mullra och spela av sig själv.
              Har testat kopplat om och bytt lådor etc, men är tyvärr inte så värst bra på detta. :c

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                hej!

                Jag är lite ny på denna arenan. vill ha en stereo för ett mindre bygge, dvs framsystem med 6,5" bas/mellanregister och lös diskant, bak 4 st 6,5" koaxialer eller 2st 6x9" typ.

                vilken huvudenhet ska jag satsa på? fint om jag inte behöver steg för att driva anläggningen.
                jag har sneglat på Sony MEX-GS820BT.
                mest för att denna ser ut att leverera ganska mycket effekt. vad anser ni?
                värt att satsa på sonyn just för att få lite extra effekt?
                är det så att denna effekt (40w RMS, 100w max) är verklig?
                se nedan video på en dyno:
                https://www.youtube.com/watch?v=0zkLwQVHxfI

                någon som har erfarehet av sonys klass d enheter?
                Last edited by jyrgen; May 16, 2019, 15:49.

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Tjenixen ladies and gentlemans, killar o tjejer, flickor o pojkar!

                  Jag har lite beslutsångest över vad som blir bäst och som kommer fungera i min bil, en BMW E90 LCI som har en av de tråkigaste ljudanläggningar jag hört! Total avsaknad utav fylligt ljud, och basen ska vi inte ens gå in på..

                  Har varit inne o kikat på lite diverse sidor efter nyttig information gällande hur ljud fungerar, hur man ska koppla och säkra av samt vad man behöver för att få ett grymt o fylligt ljud.

                  Har kommit fram till följande produkter

                  Högtalarkit: Rockford Fosgate T-3 BMW3 & 2st T3-BMW-SUB

                  Länk: https://www.brl.se/sv/artiklar/rockf...3-bmw-sub.html

                  Fråga om högtalarkit: Är det någon här som känner igen dessa högtalarkittet? Är det GRYMT eller är det mer MEH..? Tänker på att det kostar ju egentligen 13Tkr.. just nu nedsatt till halva priset och man blir ju bra sugen ifall de nu är ett riktigt vasst högtalarkit..

                  Hur tror ni högtalarkittet står sig jämtemot tex gladen 201

                  Länk: https://www.brl.se/sv/artiklar/glade...3-vagskit.html

                  eller GAS GS4BMW2 2-vägs kit BMW & GAS GS8BMW Undersätesbas

                  Länk: https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-g...rsatesbas.html


                  Kommer det märkas stor skillnad emellan märkena tro?

                  Vilket högtalarkit skulle ni rekommendera mig att jag satsar på?


                  Eftersom att jag även tänkte ha en baslåda i framtiden så måste jag ju även inhandla ett slutsteg, såg att BRL hade ett JBL GTR 7535, ett 5 kanals steg som levererar 4x75W RMS @ 4Ohm samt 1x 200W RMS @ 4Ohm eller 1x350W RMS @ 2Ohm på subkanalen.

                  Detta kostar egentligen enligt sidan över 5000kr men är just nu nedsatt till 2500kr

                  Vad tror ni om det? Är det något att ha? Räcker 200/350W för en välfylld bas eller det krävs mer än så?


                  Tacksam för all hjälp jag kan få!
                  Fridens liljor!

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by Epixhot View Post
                    Tjenixen ladies and gentlemans, killar o tjejer, flickor o pojkar!

                    Jag har lite beslutsångest över vad som blir bäst och som kommer fungera i min bil, en BMW E90 LCI som har en av de tråkigaste ljudanläggningar jag hört! Total avsaknad utav fylligt ljud, och basen ska vi inte ens gå in på..

                    Har varit inne o kikat på lite diverse sidor efter nyttig information gällande hur ljud fungerar, hur man ska koppla och säkra av samt vad man behöver för att få ett grymt o fylligt ljud.

                    Har kommit fram till följande produkter

                    Högtalarkit: Rockford Fosgate T-3 BMW3 & 2st T3-BMW-SUB

                    Länk: https://www.brl.se/sv/artiklar/rockf...3-bmw-sub.html

                    Fråga om högtalarkit: Är det någon här som känner igen dessa högtalarkittet? Är det GRYMT eller är det mer MEH..? Tänker på att det kostar ju egentligen 13Tkr.. just nu nedsatt till halva priset och man blir ju bra sugen ifall de nu är ett riktigt vasst högtalarkit..

                    Hur tror ni högtalarkittet står sig jämtemot tex gladen 201

                    Länk: https://www.brl.se/sv/artiklar/glade...3-vagskit.html

                    eller GAS GS4BMW2 2-vägs kit BMW & GAS GS8BMW Undersätesbas

                    Länk: https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-g...rsatesbas.html


                    Kommer det märkas stor skillnad emellan märkena tro?

                    Vilket högtalarkit skulle ni rekommendera mig att jag satsar på?


                    Eftersom att jag även tänkte ha en baslåda i framtiden så måste jag ju även inhandla ett slutsteg, såg att BRL hade ett JBL GTR 7535, ett 5 kanals steg som levererar 4x75W RMS @ 4Ohm samt 1x 200W RMS @ 4Ohm eller 1x350W RMS @ 2Ohm på subkanalen.

                    Detta kostar egentligen enligt sidan över 5000kr men är just nu nedsatt till 2500kr

                    Vad tror ni om det? Är det något att ha? Räcker 200/350W för en välfylld bas eller det krävs mer än så?


                    Tacksam för all hjälp jag kan få!
                    Fridens liljor!

                    Kul att du är inne på ett bygge! Några råd som jag hoppas är hjälpsamma (som jag själv fått från detta forum och fått bekräftat att de är viktiga när jag ignorerat de råden, för att sedan börja om och lyssna på dem):

                    -Dyrt högtalarkit innebär inte att det per automatik låter bättre. Bättre prylar kräver mer av installationen för att låta bra. Köpte själv ett DLS 3-vägskit som var på halva priset (nedsatt typ 5k), lät svinbra på låg volym med mycket detaljer men fick aldrig till de såpass att man kunde ha normal lyssningsvolym, blev väldigt intensivt ljud och skarpa reflexer
                    -Prioritera steg över bas/högtalare, en gammal tumregel säger dubbla priset på steg mot högtalare/bas
                    -Glöm inte bort pris för kablage/ installation
                    -Kedjan är inte starkare än sin svagaste länk, börja med en bra källa (stereo)
                    -Lägg ner mycket tid/jobb på stabil & bra montering, inklusive budget för dämpmaterial (800-3000 SEK ungefär beroende på märke/ hur långt du vill ta det)
                    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Lillalilja View Post
                      Kul att du är inne på ett bygge! Några råd som jag hoppas är hjälpsamma (som jag själv fått från detta forum och fått bekräftat att de är viktiga när jag ignorerat de råden, för att sedan börja om och lyssna på dem):

                      -Dyrt högtalarkit innebär inte att det per automatik låter bättre. Bättre prylar kräver mer av installationen för att låta bra. Köpte själv ett DLS 3-vägskit som var på halva priset (nedsatt typ 5k), lät svinbra på låg volym med mycket detaljer men fick aldrig till de såpass att man kunde ha normal lyssningsvolym, blev väldigt intensivt ljud och skarpa reflexer
                      -Prioritera steg över bas/högtalare, en gammal tumregel säger dubbla priset på steg mot högtalare/bas
                      -Glöm inte bort pris för kablage/ installation
                      -Kedjan är inte starkare än sin svagaste länk, börja med en bra källa (stereo)
                      -Lägg ner mycket tid/jobb på stabil & bra montering, inklusive budget för dämpmaterial (800-3000 SEK ungefär beroende på märke/ hur långt du vill ta det)
                      Att bygga stereo i BMW är inte det samma som att bygga i en Merca.
                      Dämpning i en E9x är inte alls samma som att dämpa en traditionell bil med dörrmonterade 6,5" högtalare.
                      Här sitter högtalaren i en låda som mynnar ut i tröskellådan, det krävs helt andra resurser för att ta hand om oönskade vibrationer i dessa modeller.
                      Dörrhögtalaren spelar bara frekvenser från ca 200hz och uppåt, genererar näst intill ingen rörelseenergi i dörren eller ens i dörrpanelen där högtalaren är fäst i.

                      Enligt tester vi gjort så är det galet svårt att rangordna olika förstärkare i blindtest, däremot högtalare är betydligt lättare och särskilja.
                      Tumregeln vi använt är att lägga 50% på högtalarna, inte helt rätt men det är här du har största skillnaderna rent tonalt.

                      När det gäller BMW så är mitt råd att använda enkla material i högtalarna.
                      Basen sitter monterad i en plastlåda, då gäller det att ljudet inte är färgat av ett exotiskt material, dessa material kan ibland låta lite konstlat.
                      Sitter då högtalaren i en plastkonstruktion som mynnar ut i en långsmal låda i karossen, ja då förstärks ljudet och slutresultatet blir ..... annorlunda och inte naturligt.

                      Även stereobyte i E9x kan vara ett dilemma, är bilen utrustad med navi kan det bli knivigt med installationen.
                      Dessutom är monteringsmaterialet ganska så kostsamt om man jämför med andra bilmodeller, vi snackar inte några hundra kronor i E9x om man vill att allt ska bli bra.
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        M
                        Originally posted by Lillalilja View Post
                        Kul att du är inne på ett bygge! Några råd som jag hoppas är hjälpsamma (som jag själv fått från detta forum och fått bekräftat att de är viktiga när jag ignorerat de råden, för att sedan börja om och lyssna på dem):

                        -Dyrt högtalarkit innebär inte att det per automatik låter bättre. Bättre prylar kräver mer av installationen för att låta bra. Köpte själv ett DLS 3-vägskit som var på halva priset (nedsatt typ 5k), lät svinbra på låg volym med mycket detaljer men fick aldrig till de såpass att man kunde ha normal lyssningsvolym, blev väldigt intensivt ljud och skarpa reflexer
                        -Prioritera steg över bas/högtalare, en gammal tumregel säger dubbla priset på steg mot högtalare/bas
                        -Glöm inte bort pris för kablage/ installation
                        -Kedjan är inte starkare än sin svagaste länk, börja med en bra källa (stereo)
                        -Lägg ner mycket tid/jobb på stabil & bra montering, inklusive budget för dämpmaterial (800-3000 SEK ungefär beroende på märke/ hur långt du vill ta det)


                        Originally posted by Nonne View Post
                        Att bygga stereo i BMW är inte det samma som att bygga i en Merca.
                        Dämpning i en E9x är inte alls samma som att dämpa en traditionell bil med dörrmonterade 6,5" högtalare.
                        Här sitter högtalaren i en låda som mynnar ut i tröskellådan, det krävs helt andra resurser för att ta hand om oönskade vibrationer i dessa modeller.
                        Dörrhögtalaren spelar bara frekvenser från ca 200hz och uppåt, genererar näst intill ingen rörelseenergi i dörren eller ens i dörrpanelen där högtalaren är fäst i.

                        Enligt tester vi gjort så är det galet svårt att rangordna olika förstärkare i blindtest, däremot högtalare är betydligt lättare och särskilja.
                        Tumregeln vi använt är att lägga 50% på högtalarna, inte helt rätt men det är här du har största skillnaderna rent tonalt.

                        När det gäller BMW så är mitt råd att använda enkla material i högtalarna.
                        Basen sitter monterad i en plastlåda, då gäller det att ljudet inte är färgat av ett exotiskt material, dessa material kan ibland låta lite konstlat.
                        Sitter då högtalaren i en plastkonstruktion som mynnar ut i en långsmal låda i karossen, ja då förstärks ljudet och slutresultatet blir ..... annorlunda och inte naturligt.

                        Även stereobyte i E9x kan vara ett dilemma, är bilen utrustad med navi kan det bli knivigt med installationen.
                        Dessutom är monteringsmaterialet ganska så kostsamt om man jämför med andra bilmodeller, vi snackar inte några hundra kronor i E9x om man vill att allt ska bli bra.
                        Tack för era svar! Rekommenderar ni mig att köra på andra högtalare än de jag sa då? Tänker på att steget inte kostar i närheten av vad högtalarna gör...

                        Förstår dock inte varför jag skulle behöva ett så pass dyrt steg, detta steget som jag skrev om levererar ju mer än tillräckligt för dörrhögtalarna, sen så ska de väl gå att parallellkoppla mina basar så att de kan köra på 1X200W @ 4 Ohm?
                        ( liten fundering angående parallellkopplingen; ifall steget levererar 1x200W, splittas då effekten jämt mellan de två basarna? Blir det m.a.o 100W RMS per bas? )

                        Isånnafall så ger ju inte steget tillräckligt med kraft för mina basar då de vill ha 150W RMS, jag kan väl dock lösa detta genom o parallellkoppla mina basar till subkanalen istället och då få ut 1x350W RMS @ 2 Ohm, vilket om de nu splittas jämt mellan basarna skulle ge mig 175W RMS, alltså 25W över rekommendationen från högtalaretillverkaren. Stämmer detta?

                        Ifall jag gör som jag skrivit ovan, kommer jag ha tillräckligt med kontakter på slutsteget för att senare kunna koppla in ett monosteg med en baslåda till?

                        Om svaret är ja på frågan där uppe, kommer jag behöva ett extra batteri för att orka dra runt allting? ( jag behöver väl inget extra batteri ifall jag endast kör nytt framsystem, steg, processor, baslåda, eller..?


                        Om det jag skrivit här ovan stämmer och det fungerar att koppla på detta vis, skulle då inte JBL GTR 7535 5- kanalsslutsteg räcka och bli över för dessa högtalarna? Eller det är fler parametrar som man måste räkna in? Novis som sagt..


                        Var så trött igår när jag skrev mitt inlägg så orkade inte skriva allt jag tänkte(var inte så säker på att ja skulle få svar heller, så bestämde mig för ett lagom långt inlägg istället så jag inte skulle se så dum ut om ja inte fick nå svar )

                        Men kringutrustning har jag även kikat på, och som ni bägge säger så är de ju viktigt att få bort flaskhalsar från systemet! Då jag inte har en E90 med CiC (Navi) så har jag alltså ingen skärm i min bil, dock är jag inte sugen på att köpa en eftermarknadsstereo till denna bilen då det blir så fult(subjektiv åsikt) utan hade istället tänkt att köpa mig en 10.25” Android 9.0 Skärm, för att få bilen o kännas lite modernare. Eftersom denna skärm säkerligen är precis lika kass som originalstereon på att ge ut en ren och bra signal så hade jag också tänkt införskaffa mig en ljudprocessor och har då fått rekommenderat från BRL att köra en BIT 10 dock så är jag mycket mer intresserad utav Rockford Fosgate DSR1

                        Länk: https://www.brl.se/sv/artiklar/rockf...ate-dsr1-.html

                        Enbart pågrund utav att man kan justera inställningarna genom bluetooth till en mobil/padda vilket jag känner hade passat mig mycket bättre!

                        Dock har jag inte den blekaste hur själva DSPn står sig emot BIT 10 eller andra bra DSPs.. Ni som verkar kunna er grej, ser denna DSPn bra ut? Vet att tidskonp är viktigt och det har ju denna här, dock endast upp till 10 msek fördröjning på varje kanal för tidskompensering. Fråga: räcker 10 msek fördröjning eller det är för lite? Har ni någon DSP ni hellre rekommenderar?

                        Fråga: är denna DSR1 en bra ljudprocessor eller det finns bättre i samma eller lägre prisklass?

                        Fråga: kommer allting att lira med slutsteg, dsp osv ifall jag installerar 10.25” skärmen?

                        Fråga: ifall jag använder bluetooth för att spela musik genom mitt slutsteg ( JBL GTR 7535 ) så mister man sina inställningar i slutsteget gällande vilka frekvenser de olika högtalarna ska spela. Detta här suger ju! Är det dock något som DSPn kommer fixa utan några problem? Kommer de spela någon roll vilken källa jag använder för att spela upp min musik gällande inställningar osv?


                        O så var det dämpning! Det har jag läst mycket om att det är superviktigt så jag beställde ju såklart hem 15st Silent Coat Starter Kit för att vara förberedd!

                        Länk: https://www.brl.se/sv/artiklar/silen...-startkit.html

                        Blir dock väldigt fundersam till mitt köp efter att ha läst vad du skriver Nonne.. vad menar du egentligen med enkla material, och att jag ska dämpa ’på’ högtalaren?

                        Är dessa kit inge bra för E90? Vilka är bättre isånnafall samt hur ska jag dämpa mina basar under stolarna? Går det?

                        Kablage: fått rekommenderat utav BRL att köra på GAS PP4 kabelkit

                        Länk: https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-p...kit-20mm-.html

                        Är detta bra eller ska jag beställa något annat? Ska jag hellre satsa på över 20mm eller blir det bra att landa på 20mm?

                        Jag har bilbatteriet i skuffen, tror ni då att kabellängderna i de paketet kommer till att räcka för installationen eller jag kommer behöva köpa mer seperat?

                        Tack än en gång för svaren!
                        Last edited by Epixhot; July 10, 2019, 19:51. Reason: Stavfel

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Jag svarar bara lite snabbt nu då jag har en pågående montering.

                          RFs DSP ...... titta på något annat .... jag säger inte mer.

                          Basarna under stolarna ska drivas i stereo, inte i mono.
                          Dessa återger helst frekvenser mellan 50-180/200hz
                          Bilarna kan dessutom inte hantera massor av effekt, mer än 80-100 watt och DSP är ett måste.

                          Gör man fel här får man ett vibrerande golv och en bil som låter som om den fiser och lever djävel.
                          En tyst kaross och ett betydligt bättre ljud inne i bilen.

                          Jag rekommenderar alla att köpa kabel på lösmeter när vi pratar BMW eller andra bilar med batteriet bak.
                          Dessutom brukar man ha DSPn bak och då räcker det med RCA kablar som är 75-150cm långa, ja om man nu inte köper steg med inbyggd DSP

                          Nu måste jag återgå till min installation.
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by Nonne View Post
                            Jag svarar bara lite snabbt nu då jag har en pågående montering.

                            RFs DSP ...... titta på något annat .... jag säger inte mer.

                            Basarna under stolarna ska drivas i stereo, inte i mono.
                            Dessa återger helst frekvenser mellan 50-180/200hz
                            Bilarna kan dessutom inte hantera massor av effekt, mer än 80-100 watt och DSP är ett måste.

                            Gör man fel här får man ett vibrerande golv och en bil som låter som om den fiser och lever djävel.
                            En tyst kaross och ett betydligt bättre ljud inne i bilen.

                            Jag rekommenderar alla att köpa kabel på lösmeter när vi pratar BMW eller andra bilar med batteriet bak.
                            Dessutom brukar man ha DSPn bak och då räcker det med RCA kablar som är 75-150cm långa, ja om man nu inte köper steg med inbyggd DSP

                            Nu måste jag återgå till min installation.
                            Tack för svar!



                            Jaha det var ju tråkigt o höra att den såklart skulle vara kass😔 vet du någon bra DSP som du rekommenderar?

                            Kan jag inte parallellkoppla dem på subkanalen då menar du eller? Vad menar du med att bilarna inte kan hantera massor av effekt? Blir Rockford paketet jag tänkt köpa för ”bra” då eller hur ska jag tolka det? Kan jag dämpa runt basarna så att det inte vibrerar eller det går inte att dämp där?

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Sitter och planerar och funderar lite över nästa steg vad det gäller basinstallation i jänkaren.

                              Har tidigare haft en SQX08 i portad låda spelandes mot ryggstödet, men jag vill gå upp lite i storlek även om SQX08an spelar rätt bra som den är.

                              Tyvärr så är det ca. 22-23 cm mellan hatthylla och bensintank.
                              Funderar lite på hur jag ska få plats, ny bas är inte bestämd än.

                              Har ett Pioneer GM-D9701 (1200w@1ohm) att driva bas/ar med.

                              Se bild för hur jag har tänkt.

                              Alternativ 1, att spela upp mot hatthyllan, som är i plåt känns egentligen inte rätt, jag är inte heller jättesugen på att sätta sågen i plåten då bilen är hel i övrigt.

                              Alternativ 2, Ha låda/or på sidan i hjulhusen. Här funderar jag på om man ska köra dubbla basar, alltså en på varje sida. Dock är jag orolig att jag inte får in ljudet i kupén.

                              Anledningen till att inte ställa lådan mitt på golvet är väl rätt uppenbart, det äter upp platsen.

                              Därför vänder jag mig till den samlade expertisen, hur hade ni gjort?

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Du kan inte ha 3st 8"-are på bredden under hatthyllan?

                                (spelande åt samma håll som din enkla du har nu)

                                Pierre
                                SEASTREAMS GARAGE


                                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                                Comment

                                Working...
                                X