Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subbas framifrån och tävlingsskivan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

    Originally posted by Välljudsfantast View Post
    Intressant!,måste testa om jag hör något av detta.
    Lyssna på track 19 vid 1.15 - 1.30min så hör man tyvärr mycket godt hur den sista kompressionen har härjat med dynamiken! Man hör även att ljudet går "upp och ner" i nivå lika efter den värsta komprimeringen! Det man hör när "vränggitarren" kommer inn vid 1.15min kan man närmast beskriva som att få ett slag i magen medan man pratar. "thump"
    Det hörs väldigt lätt här sidan instrumenten kommer och går, men det fungerar på exact samma sätt under alla spåren, även om det inte är lika tydligt.
    Hur kan man då dra av för manglande sub-information (som én hade problem med här tidigare) när det är skivan som faktiskt är helt fel i dynamiken i botten?

    Ser man bort från ovan nämda issue, så är track 19 och 20 fina till att bedöma bas/midbas information! Basgitarren som spelar ensam i början på tracken är mycket dynamisk och har inte blivit komprimerad okontrollerad sedan nivån på ljudet inte har överstigit threshold i kompressoren så mycket.

    Intentionen med att göra "moderna skivor" så loud som möjligt är att det skall höras högre än allt annat vid avspelning på radio eller at det skal låta bra på en liten radio/ministereo, män hvad har detta med emma och higend stereoavspelning att göra? Hvad är poängen med att investera massa pengar på dyra komponenter, om det låter lika sjit som på morsans köksradio...
    Last edited by Joakim Skovlund; September 15, 2009, 08:42.
    Joakim Skovlund
    Autodesign AS
    Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
    Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

    BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

    Comment


    • #17
      Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

      Originally posted by Joakim Skovlund View Post
      Det är väl kanske för det att få bilar spelar denna information korrekt..? Floortom'en skal stå i leftcenter, män i dom flesta bilar så kommer schmacket från skinnet i leftcenter och resten av dom djupa tonerna dras bak i sub, eller ned i hanskfacket, för dom som har en sådan lösning...

      Om du har andra saker att påpeka så send gärna ett PM.

      Kan lika gärna nytta denna tråden till att diskutera följande:

      Det är flera issues med den skivan, som jag tycker allt för få har fått med sig.
      Jag studerar till ljudtekniker as we speak och har labbat lite med hur spåren är producerad. Gläder meg inte til EM och bedömning med den skivan. Den är helt enkelt inte god nog att dömma ett kvalitäts stereo med, om man följer regelboken. Det kan i värsta fall föra til att en bil med ganska stora fel, kan få bättre score än en bil med få eller ingen fel.

      Vocalen på Moonglow har blivit dubblat med ett vocalspår eller två till som ligger ut av fas med några millisekunder i förhollande til hovedvocalen. (hörs vid 0.57-1.07min och samma sak vid 2.00-2.16min) Detta skal jfr. producenten kun höras på felaktig justerade anlegg.. :P Det är fel! En fasförskyvning som är på plattan vil avspelas i ett anlegg som är i fas, med en utglidning av vocalen (den blir större i focus), mens ett anlegg som inte har god focus vil kanske inte avslöja denna "fel"! Jag har "rawtracket" till moonglow och när man hör det, forstår man verkligen hur "överkomprimerad" skivan är. Om man hör vid 1.52 till 1.55min kan man höra en övergång i basen, som på skivan hörs som "klick-klick-klick", tonerna är komprimerad bort, män på rawtracket är tonerna mycket tydliga! Samma sak med dom djupaste tonerna i basen, dom är alt för låga på skivan, men går helt ned i djupet på rawtracket.

      Technical track'et har också ett par väsentliga "fel". Informationen vid left-far left och extreme far left, samt right-far right och extreme far right är i mono och vill aldrig kunna gi rätt ruminformation. Dom vill aldrig kunna höras som dom "går" rakt ut på pansret, män vill gå ut i en rak vinkel från huvudet och via högtalarna och vidare ut. Left och right vil oavsett högtaler setup hamna i högtalaren om man inte har väldigt fel tidskomp. mellan elementerna. Detta för till at i en bil som fick 14 i bredd på gamla skivan, aldrig vil kunna få mera enn 12 på den nya. Om denna bil är korrekt justerad, så vil leftcenter och rightcenter hamna för långt "ut" mot left och right i ljudbilden! Män det är inte där felet ligger, men i left och right som är för långt "inn".

      Någon som har innspel på det här?
      Lyssnade på Moonglow i morse,hörde att det lät lite konstigt just vid 0.57-1.07.Har ju inget att jämnföra med,men det kan nog vara som du säger.

      Ska lyssna seriöst ikväll ,på dom punkter som du talat om.Har Emma originalskivan.

      Comment


      • #18
        Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

        Jag är helt enig med Joakim om synpunkterna. Lurar på om man inte kunde få EMMA att pressa ett gäng som inte är "slutmastrade". Förstår inte heller varför de skall ge sig in i "the loudness war", har en gammal IASCA-skiva från Sheffield labs. Där får man vrida upp för att det skall låta nått, men å andra sidan finns där dynamik.

        (Skall se om inte administratören kan splitta denna tråd till SQ delen.)
        /tycker Erik.

        Comment


        • #19
          Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

          Originally posted by Puttmeister View Post
          Där får man tillomed se hur glad han blir när han får komprimera lite...
          haha "sound more natural now!" pfft

          Comment


          • #20
            Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

            Originally posted by Robsarve View Post
            Jag är helt enig med Joakim om synpunkterna. Lurar på om man inte kunde få EMMA att pressa ett gäng som inte är "slutmastrade". Förstår inte heller varför de skall ge sig in i "the loudness war", har en gammal IASCA-skiva från Sheffield labs. Där får man vrida upp för att det skall låta nått, men å andra sidan finns där dynamik.

            (Skall se om inte administratören kan splitta denna tråd till SQ delen.)
            Är så med alla Sheffiels Lab-producerade skivor jag har.
            Låg nivå men ack vilken dynamik.

            Hört att de kursat för ett gäng år sen....om det stämmer eller inte kan jag dock inte uttala mig om.

            Förlåt för off-topic Joakim. Men jag var tvungen att ge Erik medhåll om SL-skivorna


            För övrigt ett ruskigt imponerande bygge
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #21
              Re: Joakim's Bmw E34 Touring - ODR edition

              Originally posted by Lonefox View Post
              Är så med alla Sheffiels Lab-producerade skivor jag har.
              Låg nivå men ack vilken dynamik.

              Hört att de kursat för ett gäng år sen....om det stämmer eller inte kan jag dock inte uttala mig om.

              Förlåt för off-topic Joakim. Men jag var tvungen att ge Erik medhåll om SL-skivorna
              Det finns ett par undantag, men för det mesat så är Sheffield skivorna bra. Utav de 11 som jag har så är det två som har några spår är lite märkliga..

              /Jonas
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment

              Working...
              X