Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 Aero

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Saab 9-3 Aero

    Haha Aa då får vi hålla utkik efter aktivitet från din sida så vi vet om du har blivit mördad då!

    Lycka till det är ju som sagt egentligen inte jättesvårt rent fysiskt

    Sen är det ju grymt smidigt med mellangolvet i SC:n (sport combi)

    Mvh Kalle
    Last edited by kalle93; May 7, 2015, 09:09.
    Kolla in mitt bygge i Saaben!
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

    Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

    Comment


    • #32
      Re: Saab 9-3 Aero

      Om det är känsligt med lågnivån inne i HUn så är ett par buffertsteg en lösning, så som det nämnts tidigare.
      Jag byggde pre-out i en hemmabio-reciever med Burr&Brown OPA2134PA, kan ses här:

      Pre-out i Pioneer VSX-515 reciever @ faktiskt.se
      Jonas, Umeå

      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

      Comment


      • #33
        Re: Saab 9-3 Aero

        Bra lösning!

        Men för min del kommer det som sagt troligtvis inte bli något problem då min processor reagerar bra på signalen!

        Om man däremot inte skall köra via någon processor är det ju en bra lösning.

        Mvh Kalle
        Kolla in mitt bygge i Saaben!
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

        Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

        Comment


        • #34
          Re: Saab 9-3 Aero

          Tjena tjena!

          Har hänt lite grejjer med bilen nu!

          Batterifästet är lackat och färdigmonterat, även så batteri nu ska jag bara komma på hur jag ska sätta underhållsladdaren på något snyggt sätt.

          Klistrade på något slags tätningskum för att batterit ska stå still men inte bli helt stelmonterat. Och kombinationen metal mot ett batteri i plast känns sådär!


          Batterifästet är sedan i monterat med blindnitsmutter direkt i karossen.
          Ska bara påminna mig själv att lägga på något rostskydd på det sen annars kan det sluta riktigt tråkigt!


          Bilderna verkar ha fått en släng av impotens då dom vägrar stå upp!
          Men här sitter iallafall bakre delen avv batterifästet monterat och klart.


          Här sitter allt monterat! Nu ska bara strömkabel dras om till bakre batteri istället för rakt ner i baljan.


          Här är det med Oem luckan framför. Luckan tar i fästet litegrann men tror inte det kommer märkas om ja inte säger nåt! (Oops!)


          Fixade till ett gammalt säkringsblock jag hade liggande som jag tänkte använda för att avsäkra kabel från främre batteri och kabel till nästa säkringsblock som i sin tur går till slutstegen.

          Fick borra upp två hål som ska egentligen ska vara utgående och var anpassade för 21mm2 men det fanns material och borra i så det kommer nog inte bli några problem att få i 50mm2 nu. Det ingående hålet är redan anpassat för 50mm2.


          Sedan falsades kanterna av för att enklare få in kabeln.


          Och slutresultatet!



          Sedan började jag riva lite i taket!
          Det gick riktigt smidigt tills jag skulle få loss ramen runt takluckan. som satt så in i helvete!
          Men sedan när taket var nere så krånglade det ännu mer, hadde fått tips om att ta ut det genom passagerar dörren så jag hadde tagit ut passagerarsätet och det hjälpte ju lite men det var helt omöjligt att försöka krångla ut det genom passagerardörren!
          Sedan kändes som att taket skulle gå av på mitten mest hela tiden så jag vågade inte böja och krångla så mycket med det. så det slutade med att det fick ligga kvar i bilen vilket gjorde att allt annat blev väldigt mycket krångligare!
          Och sen vette fan hur dom har lyckats med att inte sätta e kontakt på kablarna till temp sensor som sitter i takets mittenpanel!
          Det var antingen ta loss hela ledningsnätet i taket eller klippa kablarna...
          Så jag klippte kablarna i lite lätt desperation där med taket vilande i ena näven och andra handen knyten i hot mot ingenjörerna på saab!
          (det hoppade ett par stycken grodor ur min mun denna kväll)

          Men Fick iallafall dämpat den delen av taket som jag kom åt utan att ta ner takluckan.

          Tog bara bort en remsa av originaldämpningen då dom andra satt som berget, så jag klistra över dom istället.
          Första lagret är 2mm SC och sedan ett lager bitumenmatta efter och sedan några ark SC 2mm igen men mest runt Bitumenmattan, detta för att jag fick tips om att den kunde släppa och tänkte då att SC håller kvar den lite extra


          Taket måste tyvärr ner en gång till då jag bara hann dra högtalarkablar på höger sidan, ska då försöka dämpa lite mer runt takluckan.


          Här är iallafall en bild när jag precis satt dit bitumenen, det kom alltså på lite mer SC efteråt. Har en jävla massa SC kvar även bitumen då jag tankevurpa lite och tänkte att jag hadde ett helt tak att dämpa, sen försvinner ju typ mer än halva när man har taklucka


          Men kommer förhoppningsvis bli en hel del grejjande nu på torsdag och fredag!
          Kankse hinner få det spelandes innan BRL på lördag men då utan dayton 7" i dörrarna. det känns tight att hinna montera dom i dörrarna.

          Men hare så gött sålänge!
          Mvh Kalle
          Kolla in mitt bygge i Saaben!
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

          Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

          Comment


          • #35
            Re: Saab 9-3 Aero

            Originally posted by kalle93 View Post
            Här är det med Oem luckan framför. Luckan tar i fästet litegrann men tror inte det kommer märkas om ja inte säger nåt! (Oops!)
            Så du reagerar själv inte på att luckan bågnar ut från bagakerumslisten?

            Stressa lugnt. Dyk du upp om du känner för det. Detta är bara första av sex tillfällen.
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #36
              Re: Saab 9-3 Aero

              Originally posted by Lonefox View Post
              Så du reagerar själv inte på att luckan bågnar ut från bagakerumslisten?

              Stressa lugnt. Dyk du upp om du känner för det. Detta är bara första av sex tillfällen.
              Jo såg sen att på den bilden syntes det ganska väl

              Behövs lite finjustering!

              Dyker upp gör jag nog i vilket fall för att tjöta och kolla (lyssna) på andras bilar också
              Kolla in mitt bygge i Saaben!
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

              Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

              Comment


              • #37
                Re: Saab 9-3 Aero

                Originally posted by Lonefox View Post
                Stressa lugnt. Dyk du upp om du känner för det. Detta är bara första av sex tillfällen.
                Jag var också sugen på detta event men tror inte det kan bli med "färdigt" bygge tyvärr
                ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                Team Ljudbyggaren
                1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                3:e Plats Master OEM - SM 2018
                8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                Comment


                • #38
                  Re: Saab 9-3 Aero

                  Originally posted by kalle93 View Post
                  Jo såg sen att på den bilden syntes det ganska väl

                  Behövs lite finjustering!

                  Dyker upp gör jag nog i vilket fall för att tjöta och kolla (lyssna) på andras bilar också
                  Originally posted by carlr View Post
                  Jag var också sugen på detta event men tror inte det kan bli med "färdigt" bygge tyvärr
                  Du är välkommen.
                  Färdig som ofärdig.
                  Vi får se hur många som dyker upp...
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #39
                    Re: Saab 9-3 Aero

                    Snyggt med monteringen av batteriet. Om du plockar bort den svarta ljuddämpningen bakom batteriet så får du ett par mer cm att jobba med.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Saab 9-3 Aero

                      Originally posted by wirre View Post
                      Snyggt med monteringen av batteriet. Om du plockar bort den svarta ljuddämpningen bakom batteriet så får du ett par mer cm att jobba med.
                      Tackar!
                      Ska kolla på det! Tyckte inte den dämpning va så tjock när jag kollade sist, jag fick däremot dra bort lite dämpning vid hjulhuset för att ens få dit det men inget som syns, funderar på om det skulle gå och göra någon snygg cover runt om för att slippa se original säkringsbox
                      Men detta får kika på senare! Nu är jag jävligt sugen på å bara få i allt och få det att spela!
                      Kolla in mitt bygge i Saaben!
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                      Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Saab 9-3 Aero

                        Ser mycket bra ut!

                        Kan du inte ersärra batteribygel med 1 eller 2 spännband? då skulle du spara någon centimter och få in luckan.

                        Bara en liten tanke.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Saab 9-3 Aero

                          Jo jag tänkte från början köra bara spännband men kändes snyggare och stabilare med ett riktigt fäste, Men jag tror det är ganska enkelt löst ändå ska fortsätta kolla på det när jag är färdig med taket.
                          Kolla in mitt bygge i Saaben!
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                          Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Saab 9-3 Aero

                            hoppla, här har det hänt grejjor!
                            ser bra ut!

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #44
                              Re: Saab 9-3 Aero

                              Har däremot inte hänt mycket dom senaste veckorna Tappade lite sug under tiden ja höll på med taket så just nu är det draget kablar på ena sidan i taket och taket hänger lite på sniskan och det saknas a, c-stolpar och massa andra kåpor och liknande. Men det har vart fullt upp alla helger också så har inte hunnit med något på helgerna och på vardagarna finns inte mycket tid :/

                              Men får ta och göra klart taket någon dag så man kan känna sig klar med det någon gång, sen kanske byggar-humöret går upp lite igen

                              Tänkte också få gjort nått nu i helgen men det är ju midsommar ock å det brukar sluta med alldeles för mycket alkohol så dagen efter brukar det inte hända så mycket i praktiken!

                              Men hade gött sålänge!

                              Kalle
                              Kolla in mitt bygge i Saaben!
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                              Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Saab 9-3 Aero

                                Tjenare!

                                Har inte hunnits med mycket med ljudet det senaste, typ inget alls fysiskt i bilen!
                                Men har lite funderingar angående steg och liknande om jag ska planera om lite?

                                Lurar på en grejj då jag har ett helt nytt DLS RA20 liggandes, om man skulle försökt fått tag på ett RA40 och kanske ett cc1000. Skulle bli väldigt mycket enklare att montera in allt.

                                Känns även som att saker jag tänkte i början är jag inte alls nöjd med eller har ångrat mig, mest angående hur slutsteg och liknande ska sitta men även lite andra små detaljer.

                                Men!! det råkade hända lite andra grejjer med bilen typ sista helgen så slänger upp bilder på det iallafall

                                Först kom det en rolig pall till jobbet förra torsdagen!
                                (va för upphetsad för att ta fram mobilen för å ta kort så en bild inte tagen av mig )


                                Sen när jag kom hem stog ett till paket där i hallen och väntade på mig!!
                                (samma visa där med å ta kort ;P )


                                Sen på lördagen skred vi till verket blev tyvärr inga bilder på själva monteringen men några efter bilder







                                Så nu finns det iallafall lite mer motivation att bli klar! ("klar")
                                Så finns det någon därute som sitter på Dls RA40 ochh cc1000 som har lust att byta mot genesis-steg så hör av er!

                                Mvh Kalle
                                Kolla in mitt bygge i Saaben!
                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                                Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                                Comment

                                Working...
                                X