Announcement

Collapse
No announcement yet.

4-5 par rca på en stereo hur göra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 4-5 par rca på en stereo hur göra?

    Tänkte uppgradera lite i bilen då ljudintresset har vakna. men funderar jag har en stereo med 3st rca lågnivå men hade tänkt att kanske köra med lite fler högtalare och då blir det typ 4-5 rca som behövs. hur ska man göra detta på bästa sätt?

  • #2
    Re: 4-5 par rca på en stereo hur göra?

    Skall kanalerna vara dedikerade och din huvudenhet bara har 3 st ut så får du koppla via en DSP eller motsvarande som har det antal dedikerade kanaler du behöver ut. Till exempel Mosconi 6to8 som tar 6 kanaler in och 8 dedikerade kanaler ut. Ska du t.ex. köra 3-vägs aktivt fram plus sub eller 2-vägs aktivt plus något bak plus sub så ska du ju upp på 8 kanaler i praktiken.
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • #3
      Re: 4-5 par rca på en stereo hur göra?

      Har suttit och kolla och då jag ej behöver proffs grejer så det billigaste jag hittar är runt 3000. Vilket känns lite trist hade gärna lagt dom pengarna på ett skapligt slutsteg istället. För att splitta rca blir inget bra blir så låg volt. Har nåt gammalt steg ser ut som man kan köra 1par rca in och så från steget 1par rca ut om ni förstår funkar det att köra så ?

      Comment


      • #4
        Re: 4-5 par rca på en stereo hur göra?

        Blir så låg volt? Vem har lärt dig såna dumheter?
        Impedansen på förstärkarnas ingångar är bra mycket högre än utgångarnas.
        Jonas, Umeå

        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

        Comment


        • #5
          Re: 4-5 par rca på en stereo hur göra?

          Hade för mig att om man splitta 1 rca par på typ 4volt så är blir det betydligt sämre typ nere på 2volt ? Längesen man höll på med detta typ 15år haha

          Comment


          • #6
            Re: 4-5 par rca på en stereo hur göra?

            Ok, nej fysikens lagar har inte ändrat sig på 15 år, det är försumbart när du parallellkopplar flera ingångar till en utgång, men det finns såklart en gräns...
            Jonas, Umeå

            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

            Comment


            • #7
              Re: 4-5 par rca på en stereo hur göra?

              Då får det bli så jag gör istället för att köpa en dsp tack för svar

              Comment

              Working...
              X