Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tipsa en novis om bra ljud till bilen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

    Men det var en sådan som satt i steget, och dess kapsel är solklart avsedd för den dimensionen. Hörde med Kjell som förklarade att det är 2A 250V. Varför den är dimensionerad för 250V förstår jag inte, då den sitter på 12V, men 2A låter rimligt. Har införskaffat mig en handfull av dessa och hoppas på att det funkar.

    Antar att en 2A-säkring brinner vid 2A oavsett spänningen?

    Comment


    • #32
      Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

      2A brinner oavsett spänning. Det har jag just erfarit. Rådgjorde med en polare som ville få det till att säkringen inte hör dit. Den sitter ju på sladden utanför själva röret, och dels är tydligen glassäkringar inte att föredra i bilar och dels är 2A alldeles för lite. Hans förslag var att helt enkelt fimpa säkringen. Så det har jag nu gjort och ingen har brunnit hittills.

      Nästa fråga. Högtalarelementet sitter ju i ena änden av röret och på andra sidan är det ett hål. Vilken ände ska jag peka in mot bilen? Jag har alltså placerat röret under bakersta sätesraden i minibussen, så att ena änden pekar mot bakluckan och andra änden pekar framåt mot passagerarna. Jag fick för mig att ljudet kommer skapas inuti röret och knuffas ut genom hålet, men nu är jag orolig att det är fel tänk. Att själva elementänden ska peka framåt. Hur ska jag resonera här?

      Comment


      • #33
        Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

        Testa! Du får ljud från båda ändar, men en del basar låter så illa så man vill inte lyssna på dom.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment

        Working...
        X