Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tipsa en novis om bra ljud till bilen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

    Åk tillbaka till Pierre
    Hopp, ska man göra nu då?

    Comment


    • #17
      Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

      Originally posted by johey View Post
      Jag lydde era råd och besökte Pierre. Hem därifrån kom jag med prylar som bara överskred budget med 50%.

      Installerat och klart har jag nu då en Alpine-stereo, 4" högtalarpar fram och 5,25" bak (Inphase). Det var vad som fick plats utan större modifikationer. Nu låter det mycket bra i mina öron, och det är väl där det ska låta bra antar jag.

      Dessvärre skulle jag nu i efterhand vilja koppla in sladdarna för att CD:n ska minnas var man senast slutade, men jag har redan tryckt maskinen på plats och jag fick inte med några nycklar för att lossa på den. Finns det att köpa, eller är det slägga och kofot som gäller?
      Skönt du blev nöjd, det är det viktigaste.

      men verktyg för demontering ska ligga i kartongen till cd-spelaren, kolla så de inte gått och gömt sig nånstans i den lådan, alternativt ligger i fodralet till cd-fronten.
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

      www.garaget.org/Frippe_L

      Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

      Comment


      • #18
        Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

        På de flesta Alpine så är låsningarnå två små metallarmar som sticker fram på sidorna när fronten är av. Peta upp dem med en liten skruvmejsel så glider stereon ut.
        /tycker Erik.

        Comment


        • #19
          Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

          Det är mer än de två armarna på sidorna. Det är som två solfjädrar på vardera upp- och nedsida. Inget jag vill försöka ta med mejsel. Jag har finkammat emballaget och alla delar som låg i kartongen, men ingenstans står någon nyckel att finna.

          Får konsultera Pierre efter semestern.

          Comment


          • #20
            Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

            Originally posted by Robsarve View Post
            På de flesta Alpine så är låsningarnå två små metallarmar som sticker fram på sidorna när fronten är av. Peta upp dem med en liten skruvmejsel så glider stereon ut.
            Jag visste inte om så var fallet på andra alpine då jag bara ägt 9887r men jag gick ut i bilen och fotade dessa pinnar som menas.

            man tar bort fronten och plastramen runtom sen trycker dem metallarmarna uppåt med nåt som man får in där emellan. i mitt fall, bilnyckeln

            när den ena sidan är lös håll den ute och gör likadant på andra sidan sen ska det gå att ta ur spelaren.
            Last edited by Frippe_L; July 12, 2011, 15:02.
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • #21
              Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

              Originally posted by johey View Post
              Får konsultera Pierre efter semestern.
              Grym respekt!

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #22
                Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen



                Nu har jag lyckats få bort stereon enligt Frippes beskrivning. Det var ju inte svårare än så. Jag trodde man skulle behöva ta ut hela metallramen, men den kan ju sitta kvar.

                Det jag vill göra nu är att två saker.

                För det första vill jag kunna köra den utan att ha nyckeln i bilen. Det gick med den gamla, så elen torde finnas där någonstans. Hur ordnar jag det? I bilens ISO-sockel finns en pinne inkopplad som inte har någon motsvarighet i stereons adapter. Ska jag kanske flytta en pinne i adaptern? (Jag kan återkomma om vilken pinne det är.)

                Det andra jag vill göra är att få stereon att komma ihåg senaste läget, alltså vilken låt som spelas och på vilket medium. Hur gör jag det?

                Uppdatering: Hittade svaret på fråga ett. Kanske även detta gör att den kommer ihåg senaste konfig? Återstår att se. Ska prova.
                Last edited by johey; July 17, 2011, 19:35.

                Comment


                • #23
                  Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

                  se till att gul kabel har ständig plusspänning så löser sig båda.
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

                    Nu funkar det ju precis som jag vill. Galet.

                    Dock har första tanken på uppgradering slagit rot. Ljudet är ju bra, men låter lite tunt. En bas skulle behövas. Har tittat runt och kommit fram till att ett aktivt basrör är vad som behövs. Bäst vore om det skulle gå in under baksätet, och jag tror att 8" skulle göra det. Vad ska jag ha?

                    Vet någon vad det på den bifogade bilden är för något? Är det ett aktivt rör? Skulle det ge mig något åt hållet av vad jag söker? Den ska enligt uppgift vara 8", men om den är aktiv eller ej vet jag inte.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

                      Den visade sig vara perfekt! Jättefint komplement till stereon. Fylligare ljud och allt. Enda problemet är att den pajade när installationen var klar. Nu är den knäpptyst. LED:en som indikerar att den är igång lyser, så den får ju ström. Har provat med ett litet batteri och noterat att högtalaren i alla fall fungerar. Något måste vara galet med elektroniken.

                      Jag ser att lödningarna är lite sådär. Säkert varit med om en vinter mer än hälsan tillåter. Ska prova att löda om dem och se om det fixar biffen. Annars måste jag gråta.

                      Andra tips?

                      Comment


                      • #26
                        Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

                        Originally posted by Horsyhorse View Post
                        Grym respekt!

                        Pierre
                        Att inte ha någon semester är RESPEKT!
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #27
                          Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

                          Har nu felsökt och som jag misstänkte var det lödfel. Fixat alla trasiga lödningar och nu funkar den fint. En sak oroar mig dock och det är att stegets säkring på +12V även gått. Kan det vara på grund av lödfelen som det blivit någon smäll, eller ska jag misstänka andra fel också?

                          Comment


                          • #28
                            Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

                            Originally posted by Nonne View Post
                            Att inte ha någon semester är RESPEKT!
                            Nej......det är bara hängivenhet till sitt jobb........eller ren skär dumhet.......bara att välja :P
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #29
                              Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

                              Vad innebär följande symboler på en glassäkring?

                              T2/250D

                              En sådan satt på min 12V-ingång till basröret. På Kjell finns en med följande benämning:

                              5x20mm T 250mA

                              Är det en sådan? Räcker verkligen 250 mA på 12V till ett slutsteg?

                              Comment


                              • #30
                                Re: Tipsa en novis om bra ljud till bilen

                                Originally posted by johey View Post
                                Vad innebär följande symboler på en glassäkring?

                                T2/250D

                                En sådan satt på min 12V-ingång till basröret. På Kjell finns en med följande benämning:

                                5x20mm T 250mA

                                Är det en sådan? Räcker verkligen 250 mA på 12V till ett slutsteg?
                                Nej nej....dessa glassäkringar du tittat på är små glassäkringar avsedda för 230V....
                                5mm i diameter, 20mm långa och nej.... 250mA är bara 0.4A...

                                AGU, ANL, AFS/FSA är vad du får titta efter.
                                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                                Comment

                                Working...
                                X