Announcement

Collapse
No announcement yet.

Långtidsbygge Audi, C4 karossen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Långtidsbygge Audi, C4 karossen.

    Hej, tänkte jag skulle lägga upp lite bilder och så vart efter mitt bygge fortskrider. Just nu är jag i startfasen så ni får vara med från början.

    Jaha, bilen är en Audi 100 2,5TDI - 94 (C4 karossen) som nu står iprincip helt nerplockad. Anledningen till det är att jag för ca 1 år sedan råkade klippa ett rådjur i ca 130-140km/h (motorväg). Rådjuret hade kommit över på fel sidan om viltstängslet så det bucklade till och plockade bort det mesta i fronten.

    Försäkringsbolaget ville lösa in bilen och skrota den, men jag fick erbjudandet att behålla bilen och få pengar för att laga skadan med själv. Därför står bilen där den står. Nu har jag skaffat mig en annan bil som jag åker med till vardags så därför är det den perfekta projektbilen.

    Jag jobbar ganska mycket och bryr mig mycket om min sambo så därför är ingen deadline satt för projektet utan den blir klar när den är klar.

    Så här ser bilen ut i dag:




    Ursäkta bildkvalitén, det är mobilkamera, vågar inte ha finkameran med mig när jag mekar...

    Inne i bilen:


    Som tur är så är Audin ganska bra isolerad orginal. Syns där på bilen med mattan, är nästan 1,5cm tjock med massivt skum (jävligt bökig att ha att göra med.)

    Planen är att börja dra kablar till batterier, slutsteg och högtalare.

    Eftersom bilen har batteriet under sätet orginal så är batterikabeln ganska grov, skulle uppskatta den till 35mm2 och sedan en snutt med 16mm2 mellan generatorn och startmotorn så använder man samma kabel bak till batteriet.

    Den lilla kabeln tänkte jag byta till 35mm2 och sedan tänkte jag ha ett par extra batterier i skuffen och dessa skulle laddas via orginalbatteriet och orginalgeneratorn men skiljas med ett spänningsavkännande relä.

    Skulle spänningen på startbatteriet gå under 13V så skiljer relät så man bara drar ur bilstereobatterierna i skuffen.

    Jag funderar på att använda ett par Hawker Energy SBS 60(48,5Ah) batterier till bilstereon. Dessa batterier är traktionära batterier och tål djupurladdningar. Jag fick tag på dessa gratis från pappa då de bytte batterier på hans jobb. Dessa har stått som reservkraft i en mobilbasstation och haft underhållsladdning hela tiden. Dom är ändå relativt lätta, väger "bara" 18kg. Den relativa större strömtrögheten hos traktionära batterier tänkte jag väga upp med en kondensatorbank.

    Som startbatteri funderar jag på ett Tudor Maxxima.

    Vad det gäller kabeldragningen i bilen kommer jag att dra signalkablarna i mittkonsollen och högtalar kablar i trösklarna. Jag funderar även på om man ska strömförsörja HU från samma battetrier som stegen. I så fall blir det en 6mm2 kabel fram till HU samt en 6mm2 jordpotensialsutjämningskabel, från HU till jordpunkt i skuffen, här är frågan om HU ska vara dubbeljordad eller om man ska försöka isolera den fram?

    Reservhjulsbaljan kommer användas som batteribalja och också eventuellt för andra kopplingar. Får se vad för roligt man hittar på.

    Allt för i dag.

    Mvh Magnus

  • #2
    Re: Långtidsbygge Audi, C4 karossen.

    Då var det dags för en första uppdatering. Jobbat lite med bilen idag. Bland annat har jag gjort ny kabel till generatorn och gått igenom lite av bilens orginalkablage. Dessutom har jag dragit några skyddsslangar så det ska bli lättare att dra kabel sedan.

    Börjar med Generatorkabeln, 50mm2 Skyllermarks förtenta kabel, med kabelskor från dem också.


    Lite skyddande krympslang och en bit tejp som visar att det är en pluskabel.


    Kabeln monterad på generatorn.


    Andra änden monterad på startmotorn där den ansluter till bilens originalkablage som visst också var 50mm2. Generöst av audi tycker jag.


    En liten bild på batteriet som tänkt montera några stycken av i skuffen.


    Skyddsrören till matningskablar till installationen. Drog två när jag ändå var där då jag misstänkte att ett inte skulle räcka...


    Andra sidan. Här ska signalkablarna gå tänkta jag.


    Bild på baksätet där jag ställt dit ett tudor maxxima batteri där originalbatteriet satt.
    Lite kablar som ligger löst där härstammar från en äldre bilstereo installation. Man kan även se skyddsrören komma fram.


    Planen är att fortsätta med 50mm2 bak i skuffen till batterierna där så de erhåller skaplig laddning från generatorn. Jag ska även dra fram jord som ska ansluta chassit i en fin jordpunkt under sätet som jag hittat.

    Mvh Magnus

    Comment


    • #3
      Re: Långtidsbygge Audi, C4 karossen.

      blir nog bra detta. Vilka grejjer kommer att monteras?
      Kenwood KDC-BT8044U
      DLS MS 5 kit *2
      Ground Zero GZHW 30X
      DLS Ultimate A2
      DLS Ultimate A6

      Comment


      • #4
        Re: Långtidsbygge Audi, C4 karossen.

        Det kommer nog att bli DLS rakt igenom, både högtalare och steg. Högtalare har jag några sedan tidigare men det kommer köpas några nya också.
        vidare kommer jag bygga ny instrunebtbräda och nya dörrsidor samt ny inredning i skuffen och utanpå kommer ett modifierat kjolpaket och någon form av lack hamna.

        Syftet med bygget är framför allt SQ men även till viss mån styling. Dock inget extremt.

        Mvh Magnus

        Comment


        • #5
          Re: Långtidsbygge Audi, C4 karossen.

          Hur går det med Audin? =)
          Member of Team 1

          Comment

          Working...
          X