Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag till Dragsterbasar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådförslag till Dragsterbasar

    Skulle gärna vilja ha lite hjälp med att räkna ut en låda som det kan bli bra fart i med 2st Dragster DWC228 basar. Det kan vara skiljevägg i låda om det skulle passa bättre. Är alltså ute efter rejält tryck. Effekt och ström finns så det räcker.

    Lite specar på basarna:
    12 Tum 300mm 2+2ohm
    1000Watt RMS 2000Watt Peak
    SPL 4 sec. Peak power 3500Watt
    Monteringsdjup 195mm
    Känslighet 91db
    Fs 37hz
    Re 3.6ohm
    Qms 8
    Qes 0.41
    Qts 0.39
    Xmax 20mm
    Vas 26L

    En avstämning på ca 40 hz skulle vara bra för det ska gå att spela musik också. Tack på förhand. MVH Fredrik Nymans

  • #2
    Re: Lådförslag till Dragsterbasar ganska omgående!

    Kolle med Jonny på ljudbutiken i edsbyn då han har bra koll på dessa basar!

    Comment


    • #3
      Re: Lådförslag till Dragsterbasar ganska omgående!

      Det är just det han inte riktigt har. Han vet att det är riktigt tunga basar ungefär. Det finns en rekommendation som är 45L per bas med 1st 6" port på 25cm och det tycker jag låter väldigt litet för en sån kraftig bas. Tror nästan att avstämningen på den lådan är lite hög och är mest anpassad för "burp". Just därför jag frågar er här på forumet som kan med program och vet väldigt mycket om bilstereo.

      Comment


      • #4
        Re: Lådförslag till Dragsterbasar ganska omgående!

        jag kör min 15(dwc 258) i en 120 liters låda och 2st 6tums rör. jag har sedanbil. jag tippar runt 90 liter
        Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

        Comment


        • #5
          Re: Lådförslag till Dragsterbasar ganska omgående!

          Den lådan måste ju vara till för ton då alltså? Har pratat med Johnnys kollega som har testat lite med speciellt 15" och han sa att den skulle ha max 75L och 2 4" portar (DWC 258) för att spela bra. Och han påstod att 12" trivdes i 45-50L med en 6" port på 40cm för att få en jämn frekvenskurva.

          Comment


          • #6
            Re: Lådförslag till Dragsterbasar ganska omgående!

            Originally posted by Nymans View Post
            Den lådan måste ju vara till för ton då alltså? Har pratat med Johnnys kollega som har testat lite med speciellt 15" och han sa att den skulle ha max 75L och 2 4" portar (DWC 258) för att spela bra. Och han påstod att 12" trivdes i 45-50L med en 6" port på 40cm för att få en jämn frekvenskurva.
            TRUCKEN spelar allt annat än ton
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • #7
              Re: Lådförslag till Dragsterbasar ganska omgående!

              Hmm. Man blir lite förvirrad. Om du nu är seriös då som sagt. Har i alla fall byggt en låda på 50L och den ska testas imorgon så får vi se vad som händer.

              Comment


              • #8
                Re: Lådförslag till Dragsterbasar ganska omgående!

                Originally posted by Nymans View Post
                Hmm. Man blir lite förvirrad. Om du nu är seriös då som sagt. Har i alla fall byggt en låda på 50L och den ska testas imorgon så får vi se vad som händer.
                Inte nöjd me hertz basarna?

                Comment


                • #9
                  Re: Lådförslag till Dragsterbasar

                  Frågan är vart Fetbas.com har fått sina parametrar ifrån, på Dragsters hemsida står det andra värden.

                  50 liter avstämt till 40 Hz ser iaf bra ut i teorin.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lådförslag till Dragsterbasar

                    Det är inte jag själv som ska byta basar utan jag bygger åt en kille som är uppe i hälsingland på semester för att träffa sin morbror osv. Han har alltid kört open air tidigare så vi tyckte att han borde använda sig av en låda men riktig avstämning.
                    Just nu har vi räknat på 50L låda men 40cm port. Enligt teorin ska det fungera bra i alla fall. Vi får se hur det går.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lådförslag till Dragsterbasar

                      som sagt så har jag prövat allt från 70 liter upp till 150. både med en och två portar och för mej funkade 120 bäst. och jag kör espl dvs musik
                      Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lådförslag till Dragsterbasar

                        Och du spelar hur högt?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lådförslag till Dragsterbasar

                          143 esplskivan @3,5 kw
                          Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lådförslag till Dragsterbasar

                            Okej. Inte dåligt. Har en kompis som jag har hjälpt att bygga en del som kör med 2st DWC258 i 80L lådor med en 6" per bas på ca 35cm och han spelade 146,2 med emmaskivan spår 5 med 2,3 kw per bas.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lådförslag till Dragsterbasar

                              det är bara att labba sej fram. men som sagt funkade 120an bäst för mej
                              Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                              Comment

                              Working...
                              X