Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggkvalite på Huvudenheter.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggkvalite på Huvudenheter.

    Tjena!

    Det är så att min Sony (CDX-M730) håller på att göra sina sista ryck. Gammal jag vet och säkert inte den bästa inom ljud men den har sin lågnivå för slutsteget för basen och klarar mer eller mindre röra membranen på högtalarna i billen.

    Problemet nu, jag har tittat runt på olika huvudenheter och tyvärr så hittar jag inget jag tycker om. Har byggkvaliten verkligen blivit så kass nuförtiden?

    Till det jag syftar med är att alla knappar och huvudenheten i sig är 99% plast där allt låter så fort man trycker på knappar, vet inte hur man skall säga det men efter att knappat på min i flera år känns det verkligen som en step down. Även om jag inte har riktiga summor att lägga ut på huvudenheter så ser byggkvaliten från 600kr till flera tusen likadan ut eller har jag missat något?

  • #2
    Re: Byggkvalite på Huvudenheter.

    Glöm inte heller att dom flesta stereos ska se ut som jävla rymdskepp också!
    Tur att man har dubbeldin i bilen så det ser någorlunda vettigt ut iallafall...
    Lincoln Mark Viii
    Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
    Sub: 4x DD 1508
    Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

    Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

    Comment


    • #3
      Re: Byggkvalite på Huvudenheter.

      Originally posted by Tim View Post
      Glöm inte heller att dom flesta stereos ska se ut som jävla rymdskepp också!
      Tur att man har dubbeldin i bilen så det ser någorlunda vettigt ut iallafall...
      Precis!

      Allt jag söker är en något bra förstärkare i den så den klarar av att driva högtalarna och skicka lågnivå till slutsteget samt en AUX in så man kan koppla in mobiltelefonen etc. Radio är ett plus också.

      Men som du säger rymdskepp som skall blinka och lysa och plastigt...

      Har plats för dubbel men bilen är av äldre typ så får se hur det får plats men det ser ut som dubbel är lite mer vettiga ut.
      ALPINE CDE-W233R är något jag hittade men måste nog få tumma på den innan jag skulle köpa den, dock så ser det ut som den bara har en lågnivå vilket är inget vidare...
      Förstår inte hur en CD spelare på flera år tillbaka som kostar numera 300kr ser och känns bättre ut och har mer eller mindre samma funktioner om inte mindre. I värsta fall får jag öppna upp panelen och se om man kan fixa radion själv, kanske någon kondensator eller liknande som lade av.

      Hm, hittade en service manual till M730 så kanske man får dyka ner och kolla vad som är fel. Eftersom den roterar så kanske har panelkabeln skadats efter alla dessa år, Enkelt att kontrollera efter man öppnat upp radion och borde inte vara allt för svårt att byta ut det även om det blir någon form av ghetto fix om man inte hittar en replacement för den.

      Edit: Hittade felet på min stereo. Körde en multimeter på flexikabeln där det visade sig att kabeln är bruten någonstans. Har nu beställt in en ny flexikabel för drygt 100kr inklusive frakt. Ser ut som den här stereon kommer leva ännu längre. Förhoppningsvis kommer tillverkare att börja tillverka något av bättre kvalite när den dör nästa gång så kanske köper man det men tills vidare får det bli min M730.
      Last edited by Commander; April 21, 2013, 18:28. Reason: News

      Comment


      • #4
        Re: Byggkvalite på Huvudenheter.

        Ailpine`s Huvudenheter har bra kvallitè,Jag har själv haft Alpine sen -91,och dom har fungerat felfritt.

        Har fortfarande en från -95 som fungerar felfritt,dock ligger den och samlar damm.

        Comment

        Working...
        X