Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

    Originally posted by Eazy View Post

    Nu till en viktig fråga innan jag börjar med mitt projekt. Någons som vet om mina diskanter trivs bäst on axis eller off axis?

    Finns det diskanter som fungerar bra off-axis? Väldigt enkel förklarat om diskanter, syns de inte hörs de inte. Så on-axis med dem.

    Har jag fel får Nonne rätta mig med en örfil imorgon.
    Vis vobiscum sit!

    Comment


    • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

      Har läst nån diskussion om Focals diskanter som var bättre att köra off axis. Kanske bara var Focals som är ett undantag från regeln. Ville bara försäkra mig innan jag bygger för det kommer bli ett jäkla pill.

      Comment


      • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

        Koppla in diskanterna med kablarna lösa och vinkla runt dem lite, så kommer du snabbt på hur de låter bäst.
        Vis vobiscum sit!

        Comment


        • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

          Kan du köra on-axis med Gladendiskanterna ska du nog göra det. Jag vill minnas att jag tyckte mina Zero Pro lät bättre on-axis än off-axis i Audin i alla fall, även om de är ganska förlåtande.
          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

          Team Ljudbyggaren
          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
          3:e Plats Master OEM - SM 2018
          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

          Comment


          • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

            Tack alla för svaren!
            Tog loss ett av gallerna för att göra en ny bedömning om jag kan tillverka ett par själv. Men näe... Jag kommer inte lyckas gör det själv, ens om jag försöker gjuta. Dom svänger i alla dimensioner. Om inte Bildelsbasen återkopplar får jag svänga förbi Mazda och se om jag kan köpa ett par nya. Kan köpa online från USA för ca 5 dollar styck. Jag sätter inte igång förrän jag har ett par nya i handen...

            Comment


            • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

              Originally posted by Eazy View Post
              Tack alla för svaren!
              Tog loss ett av gallerna för att göra en ny bedömning om jag kan tillverka ett par själv. Men näe... Jag kommer inte lyckas gör det själv, ens om jag försöker gjuta. Dom svänger i alla dimensioner. Om inte Bildelsbasen återkopplar får jag svänga förbi Mazda och se om jag kan köpa ett par nya. Kan köpa online från USA för ca 5 dollar styck. Jag sätter inte igång förrän jag har ett par nya i handen...
              Ibland är delarna billigare nya än på skroten, gav 86 spänn för nya diskantkåpor på mercedes.

              Comment


              • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                Originally posted by Eazy View Post
                Har läst nån diskussion om Focals diskanter som var bättre att köra off axis. Kanske bara var Focals som är ett undantag från regeln. Ville bara försäkra mig innan jag bygger för det kommer bli ett jäkla pill.
                Focal kör inveterat och inte dome i Sina diskanter, kan vara därför det är så.
                Det roliga i det ämnet är att jag testat en diskant från RS Audio med samma teknik monterad i ett kabinett av sten, den låter djä..... bra
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                  När man bygger on axis, blir det inte per definition en asymmetrisk montering med 99% av fallen optimerat för förare?
                  Jag föredrar att ha medlyssnare i passagerarsätet med möjlighet att skjuta över fokus för ljudbilden dit.
                  Jonas, Umeå

                  Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                  Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                  Comment


                  • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                    Jag är lite ego med ljudet i bil och bygger ljudet efter föraren. Det händer också väldigt sällan när jag har en passagerare med och att vi lyssnar på musik. Vi sitter och snackar med varandra och har ljudet väldigt lågt. Ska man ha passagerare som ska trivas med ljudet får man ju stänga av tidskomp eller ha preset med tidskomp för passageraren och då fallerar ju grejen med att ha ett optimerat ljud för båda.

                    Det jag är ute efter med mina podar är att höra detaljer i ljudet. Till exempel, när jag sitter med mina lurar på mig framför datorn och lyssnar på musik hör jag detaljer jag inte hör i bilen. Jag vet inte om jag kan uppnå detta med mina podar, men kanske. Det kan ju också bli så att det blir för mycket, så därför gör jag dem ställbara.

                    Jag är väldigt oldschool med ljudet. Jag vill ju ha högtalare bak t.ex. vilket jag inte har nu. Så vi får se hur det här slutar. Först ska jag bygga dem...

                    Comment


                    • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                      Åkte förbi Mazda idag. Det gick att beställa högtalargaller och de kostade 104:- st. De hade till och med höger galler i lager.

                      Behövs det något lufthål till diskanten, eller kan jag göra min"pod" hermetisk tillsluten?

                      Comment


                      • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                        Angående ljuddämpning av vägljud igen. Har någon testat att använda Silent Coat i hjulhuset på både innerskärmen (av plast) och på själva plåten? Eller det kanske inte är lämpligt att ha Silent Coat på andra ställen än inne i kupén? Jag tänker då främst att det sitter kvar då det är mycket fuktigare ute

                        Comment


                        • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                          Synnerligen sen till din byggfest, men ackharregösses vad gäller din baslåda och ditt dämparbet.


                          well done!

                          Mvh Surken

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                            Originally posted by zrken View Post
                            Synnerligen sen till din byggfest, men ackharregösses vad gäller din baslåda och ditt dämparbet.


                            well done!

                            Mvh Surken
                            Tack tack!

                            Comment


                            • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                              Mina galler jag beställt verkar visst dröja, men det hindrar inte mig att påbörja arbetet med själva "podarna". Beställde träkulor på 60mm diameter. Kapade av en bit på kulorna så det blev lika stort som diskantens yttre storlek. Detta var svårt att göra exakt med de verktygen jag har. Slutade med att jag sågade på fri hand och lyckades rätt bra. Måttet blev ganska så exakt. Jag tänkte också till på att såga av längs med träriktningen. Tänkte att det skulle bli svårt att få en jämn yta mot ändträ. Sedan så funderade jag på hur jag skulle "gröpa ur" kulan. Kom fram till att jag fick ta ett litet borr och borra många hål runt. Sedan ta ett stort borr och jobba mig ner. Såhär långt har jag kommit nu:







                              More to come
                              Last edited by Eazy; September 19, 2018, 20:41.

                              Comment


                              • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                                Oj!! Vilket jobb!!

                                Comment

                                Working...
                                X