Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sub till Mazda 3 2017

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sub till Mazda 3 2017

    HeJ!
    Har precis beställt en sprillans Mazda 3 och undrar vad som blir enklast att få in förstärkare och sub i originalstereon. Är det en högnivå till lågnivå-adater som gäller eller kan man koppla på steget på bilen på något annat sätt?

    Edit: Det är ett Bose system med 6 högtalare. Det verkar vara 2 ohm till högtalarna.

  • #2
    Re: Sub till Mazda 3 2017

    Originally posted by Eazy
    HeJ!
    Har precis beställt en sprillans Mazda 3 och undrar vad som blir enklast att få in förstärkare och sub i originalstereon. Är det en högnivå till lågnivå-adater som gäller eller kan man koppla på steget på bilen på något annat sätt?

    Edit: Det är ett Bose system med 6 högtalare. Det verkar vara 2 ohm till högtalarna.
    I nästan alla bilar med originalstereo är det hög till lågnivå omvandlare som gäller.
    System med uppgraderad stereo kan dessutom behöva produkter som klarar den högre effekten samt även summering av signalen (lägga ihop högre och lägre frekvens) för att få fullregister signal ut från omvandlaren.

    I helt nya bilar märker man lättare om omvandlaren är av sämre kvalitet.
    Detta på grund av den tystare miljön eftersom bilarna är mer dämpade.

    Så satsa på kvalitet till din nya bil det förtjänar både den och dina öron.

    Följ länken för förslag på omvandlare som är bland det bästa som finns på marknaden.

    Omvandlare
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Sub till Mazda 3 2017

      Originally posted by Nonne View Post
      I nästan alla bilar med originalstereo är det hög till lågnivå omvandlare som gäller.
      System med uppgraderad stereo kan dessutom behöva produkter som klarar den högre effekten samt även summering av signalen (lägga ihop högre och lägre frekvens) för att få fullregister signal ut från omvandlaren.

      I helt nya bilar märker man lättare om omvandlaren är av sämre kvalitet.
      Detta på grund av den tystare miljön eftersom bilarna är mer dämpade.

      Så satsa på kvalitet till din nya bil det förtjänar både den och dina öron.

      Följ länken för förslag på omvandlare som är bland det bästa som finns på marknaden.

      Omvandlare
      Tack för svar!
      Jo jag hade redan kollat in Mosconis Hla-slim. Duger den? Det är inga problem att fabrikssystemet kör i 2 ohm? Har läst någon stans att man kan bränna fabrikssteget om man inte är försiktig.

      Jag har även läst på någon random sida att man kan koppla på adaptern från bakre högtalare men allra helst innan steget. Har inte fått bilen ännu så kan inte se hur det ser ut i fabrikssteget och att jag kan förstå mig på vilka kablar som är ljud in i steget.

      Har hitta denna pdf med ett kopplingsschema (sid 8) som kanske kan stämma för min bil men vet inte om jag blir klokare :P


      Såg också att adaptern drar ström hela tiden. Något att oroa sig för, eller kan man koppla den till tändningen på bilen (om jag kan lista ut vilken kabel)?

      Sorry för alla frågor

      Edit: Blir osäker. Tror kanske att det inte är ett Bose-system eftersom jag köpt Vision (utrustningsnivån). Kan inte se någon stans vad för system Vision innehåller.
      Last edited by Eazy; November 1, 2017, 13:51.

      Comment


      • #4
        Re: Sub till Mazda 3 2017

        Funderar på att kanske köpa en dsp också. Är det fortfarande en hög till lågnivå omvandlare som gäller då? Funderar på om jag då ska välja en 4-kanals omvandlare då? Jag har ett fint Mosconi 100.4 steg så vore kanske trevligt med en Mosconi dsp....

        Comment


        • #5
          Re: Sub till Mazda 3 2017

          Kopplar man rätt så bränner man inga steg, kopplar man fel så låter det konstigt och utebliven stereobild eller ingen bas = fasfel.


          Köper man en DSP behövs ingen hög till låg omvandlare, omvandlaren är inbyggd i DSPn.
          Dessutom är dom av bättre kvalitet, dom klarar av både högre effekt samt olika typer av signal (BTL - SE)

          De senaste Mosconi modellerna har remote både in och ut, även ett läge där det krävs remote in för att starta DSPn.

          I vår BMW kör vi Aerospace DSPn, använder originalradion som tillslag.
          Kör dessutom en switch på REMOTE IN så vi kan dema/tävla obehindrat av Canbus avstängning för att bilen ska spara ström (sleep mode).
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Sub till Mazda 3 2017

            Då lutar det nog åt en DSP istället. Ska bara få sålt min Alpine-stereo (som jag lag ut här) så blir det affär BTW, följer det med adaptarar till DSP;n då? För jag ser inga ingångar för högtalarkablar direkt på DSP;n om jag läser manualen.
            Last edited by Eazy; November 13, 2017, 14:57.

            Comment


            • #7
              Re: Sub till Mazda 3 2017

              Du får löda om högnivån till RCA-kontakter. Se exempel:

              ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



              Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
              Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
              Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
              Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

              Team Ljudbyggaren
              1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
              3:e Plats Master OEM - SM 2018
              8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

              Comment


              • #8
                Re: Sub till Mazda 3 2017

                Minus till höljet och plus till "mitt-pinnen"? Köpa 4 såna

                Edit: Äsch, det fanns ju här
                Last edited by Eazy; November 13, 2017, 21:18.

                Comment


                • #9
                  Re: Sub till Mazda 3 2017

                  Originally posted by Eazy View Post
                  Minus till höljet och plus till "mitt-pinnen"? Köpa 4 såna

                  Edit: Äsch, det fanns ju här
                  Den använder jag alltid i dag, sen har vi en rödsvart kabel för att matcha för enkelhetens skull
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment

                  Working...
                  X