Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med Audison Bit One.1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med Audison Bit One.1

    Installerade nyligen en DSP, Audison Bit One.1, och har problem med att få den att fungera bra. Den setup man ska göra för att kalibrera input går inte igenom. Vanligtvis stannar den på kanal 1 eller 2. De 2-3 gånger den gått igenom har det gått på 3-4 minuter.

    Någon som haft problem med detta? Det är den senaste versionen av Bit One jag har (tillägget .1 i namnet), firmware 1.5.1.1 och DRC version 2.0. Kör lågnivå från stereon.

    När väl setupen gått igenom har jag inte lyckats spara konfigurationen, men det är ett annat problem.

  • #2
    Re: Problem med Audison Bit One.1

    När du kör configgen - använder du då testskivan enligt instruktionerna?

    Minns inte längre i detalj (eller om det har skett utveckling ) - måste den kalibreringen fortfarande genomföras för att komma in i mjukvaran?
    Lyckades du komma in till huvudmjukvaran ändå?
    Förr var det iaf strul med att välja högtalaruppsättning i efterhand, det behövdes fås gjort i ngn slags initial configrunda (...största nackdelen med bitone om du frågar mig)
    Om du lyckats komma in i mjukvaran, tycker jag du borde kunna spara en config (exportera en config fil för att slippa göra om jobbet) och sedan finalize till själva boxen.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Problem med Audison Bit One.1

      Ja, jag använder testskivan och följer instruktionerna till punkt och pricka. Kalibreringen är helt nödvändig att göra, går den inte igenom kommer man inte i huvudprogrammet. Riktigt dumt designat.

      En skum sak är att under kalibreringen så låter det knappt något ur högtalarna och då heller inte ur alla högtalarna. Andra DSP system (dock för hemmbiosystem) har varit rätt högljudda, dock har dessa gjort kalibrering med mikrofon. Det här är väl en annan typ av kalibrering.

      Kom precis på att jag kanske skulle prova att spela upp ljudfilen från USB-minne. Tror inte jag lyssnat på nån CD på den stereon, så vet inte hur det låter. Själva DVD-spelaren låter iallafall en del.

      Comment


      • #4
        Re: Problem med Audison Bit One.1

        Äntligen har jag fått kläm på hur BitOne ska hanteras. Tydligen är det helt nödvändigt att göra en fabriksåterställning så fort man vill köra den wizard som tar fram grundinställningarna. Går den inte igenom är det inte lönt att köra den igen, utan då får man först gå in i rescue mode och göra en fabriksåterställning. Det har iallafall funkat för mig. Sen fick jag bort bakgrundsbruset genom att välja högnivåingång, även om det är lågnivå från stereon och in till lågnivå på DSP:n. Då körs en de-equalization efter input kalibreringen. Lite bakvänt, med det nämns faktiskt i manualen också såg jag.

        Comment


        • #5
          Re: Problem med Audison Bit One.1

          Ah, det ringer en hel del klockor (har haft en jag med)..

          Man kan då inte anklaga Audison för att vara särskilt användarvänliga i <alla delar> av mjukvaran.. även om man får säga det är väldigt lättarbetat när man väl är i själva interfacet.

          Tanken slog mig just - tänk om det är så att detta brus, det förhatliga bruset som plågat massor av användare helt enkelt härrör från vad du nu precis presenterat?

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Problem med Audison Bit One.1

            Tror det finns flera olika typer av störande oljud som Bit One har producerat. Produkten har ju funnits med ett tag och kommit i nya versioner. Jag har den senaste som heter Bit One.1 och enligt Audison ska den vara fri från tidigare problem med brus. Man får verkligen läsa manualen noga och tolka deras ibland dåliga engelska. Exempelvis behöver man inte använda DRC:n, även om det i manualen står "you must use the DRC".

            Verkar iallafall som man alltid ska välja hi-level input, så signalen går igenom de-equalization. Blir tyst och fint då.

            Satt och trixade runt med DSP:n häromdagen och glömde nog bort tiden, så batteriet tog slut. Ska nog ta och skaffa nån övervakning av batteriet.

            Comment


            • #7
              Re: Problem med Audison Bit One.1

              Jag hade inte .1 versionen utan den äldre. Inget brusproblem med den (på ngra tävlingar verifierat, på ngn tävling ngt brus från ngndel i systemet).
              Är rätt övertygad om att jag läst om brusproblem på även .1 boxen.
              Men så är det ju mkt som kan ge brusproblem utöver endast boxen, även om den säkert kan vara skyldig i en del fall.

              Angående - problem att spara inställningar. Sådant hade jag i ngn omgång, men kunde reduceras till förlång/dålig USB kabel och en kass laptop.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Problem med Audison Bit One.1

                Har upptäckt att jag också har brus. Men det går att få bort genom att dra ner känsligheten på ingångarna. Känns dock inte som det är rätt väg att gå. Lite klurigt det här att ställa in DSP:en och förstärkaren så de levererar max. Innan jag fick DSP:en installerad, så ställde jag in gain på förstärkaren genom att sätta stereon till 80 procent av max och sen dra upp gain på förstärkaren tills högtalarna började dista. De började dock aldrig dista även om jag drog förstärkarens gain till max, utan jag fick öka volymen några snäpp. EQ var satt till flat.

                När jag sedan plockade in DSP:en, så drog jag som sagt ner känsligheten på ingångarna för att få bort brus, men då får jag dra på mer på stereon volym för att komma upp i volym.

                Jag har testat att köra de-equalization med både volym på 80 procent och på 100 procent, men får fortfarande brus och behöver kräma på för att få hög volym.

                Stereon har som sagt EQ satt till flat, så en idé är att höja stereons EQ över alla frekvenser för att kompensera nerdragningen på ingångarnas känslighet på DSP:en. Men det kanske är en dum idé.

                Har satt DSP:ens känslighet till -20 db på alla kanaler och får då minimalt med brus och det går att spela tillräckligt högt. Känns dock som att det inte är helt vettigt.

                Comment


                • #9
                  Re: Problem med Audison Bit One.1

                  Det kanske inte löser dina problem, men som en datapunkt att förhålla sig till kan jag berätta hur jag har gjort.

                  Visserligen har jag tillgång till oscillioskop, men med lite tunga rätt i mun så går det fint utan, med en vanlig DMM.

                  U = SQRT(P*R)

                  Så för att plocka ut 100w i 4 ohm, landar du på 20V. Bestäm 'maxvolym' på signalkällan, tex vol 30/35, koppla ur högtalare, häng på DMM på högtalarutgången, spela en ren sinuston med lämplig frekvens som delningsfrekvenserna medger. Skruva gain tills Du har 20V på mätarn.

                  Gå runt och gör samma sak på resten av stegen. Höga bonus poäng om du ser till att stegen är lika gainade.

                  Vid det här laget är det inte säkert du löser något brusproblem, men det ger i alla fal en en god indikation på hur mycket du kan gaina, före du är utanför specifikationer på steget.
                  Givetvis, helst, med oscillioskop så du kan själv bedöma när du tycker signalen ser otrevlig ut.

                  Mvh

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Problem med Audison Bit One.1

                    Har läst om denna metod att få fram rätt gain genom att mäta sig fram. Tack, ska prova det

                    Comment


                    • #11
                      Re: Problem med Audison Bit One.1

                      I manualen till Bitone står det att man ska sätta ljudvolymen på stereon till max utan att högtalarna distar. Samtidigt skriver de att EQ-inställningarna ska vara satta till 0. Gör jag det på min stereo så kan jag maxa volymen utan att det distar och volymen är inte så speciellt hög heller. Ska ta och mäta med en DMM och se hur mycket volt jag får ut.

                      Drar jag däremot upp EQ-inställningarna på stereon så får jag högre volym och når stereons max, utan att ljudet blir dåligt. Känns som att stereon är klen och DSP:n därmed producerar ett bakgrundsbrus när den behandlar signalen. Stereon är av Hui Fei-typ, dvs Android baserad stereo från Kina. Den ser iallafall snygg ut

                      Comment


                      • #12
                        Re: Problem med Audison Bit One.1

                        I mina ögon är det inte att betrakta som en lösning att härja runt på EQ i en huvudenhet i syfte att kunna få tillräcklig signal till DSPn. Det är bara nono-no-NO!
                        Är det ren lågnivå från stereon till DSPn?
                        Har du provat att dra upp "input sensitivity" spaken en smula i Bitone mjukvaran? (Minns inte vilken sida den är på)

                        Mvh

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #13
                          Re: Problem med Audison Bit One.1

                          Ja, håller med om att mixtra med EQ inte nån bra lösning. Vet faktiskt inte om det är ren lågnivå ut från stereon, står inget om det i specen. Det är iallafall RCA ut från stereon, så borde väl vara vara någon form av lågnivå.

                          Input sensitivity finns bara på AUX och phone input. För lågnivå finns "Master volume" och den har jag satt till 0 (går från -60 till 0). Men då på output.



                          Men nu när jag tittar på det så finns det en master volume på input också och den var per default lågt satt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Problem med Audison Bit One.1

                            Det <var> samma Master Volume ratt på båda sidor. Detta är i praktiken din huvudvolymkontroll som skulle använts om du ex kört med DRC, och en platta som signalkälla.

                            Den skulle kunna översättas till Master Gain, givet att du har din huvudenhet som Volymkontroll.

                            I praktiken borde master volume sättas ~-5db och sedan hanteras volymen med din huvudenhet.
                            -45 DB är vansinne.

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #15
                              Re: Problem med Audison Bit One.1

                              Anade att det var det samma. Jag har min satt till 0 dB.

                              Läste nu förresten att det ska gå att ändra så stereon skickar ut 4 volt (max) istället för 0,8 på lågnivåutgångarna. Det borde väl hjälpa, så jag slipper maxa förstärkarens gain och få problem i DSP:n?
                              Last edited by viktjons; August 10, 2016, 12:16.

                              Comment

                              Working...
                              X