Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flyttbar inomhus baslåda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flyttbar inomhus baslåda?

    Hej Bilstereo fantaster!

    Jag funderar över att bygga en rullande baslåda till fester och med mera

    Men jag skulle vilja veta lite mer innan.

    Det jag har funderat över är.

    Nätagg; 1 eller 2st. Länk: Vet inte riktigt än måste leverera riktigt mycket ampere om den ska klara av att driva stereon och ett slutsteg. Kanske går att koppla på ett litet mindre batteri och en 2F kondensator?
    Koaxer 5,25; 4st. Länk: http://www.b1auto.se/Bilhogtalare-5-...ass-FaceSPL5-1
    Bilstereo; 1st. Har en gammal going hemma i garaget!
    Slutsteg; 1st. Länk: http://www.b1auto.se/1-kanals-slutsteg-bass-face-db1-1
    Bas 10tum; 2st. Länk: http://www.b1auto.se/10-tums-bas-bass-face-spl10-1

    Det kanske är lite billigare saker Men då det är personer som är full så spelar det ingen roll. Då är det bara att vara med och lyssna på musiken.
    Men jag tror fortfarande detta kommer bli bra. Men behöver bara några tips på vilka nätagg jag skulle kunna ha och om det går att koppla på et bil batteri efter nätaggen och innan det en kondensator och mer.

    Skulle uppskatta hjälpen.

    Föresten, Lådan kommer bli på Ca 140-150 Liter med 2 4 tums portar med trattar på båda sidorna, avstämd på Ca 34Hz och Varje par av 5,25orna lär ha Ca 20 liter pär par.

    Hjälp uppskattas

    MVH

  • #2
    Re: Flyttbar inomhus baslåda?

    lägg ned den tanken, ett nätagg som lämnar tillräckligtmed ström kostar en bra slant, lägg pengarna på att köpa 1-2aktiva pahögtalare istället, lirar högre,är mycke smidigare att ta med och låter antagligen mycke bättre oxå,

    http://www.blocket.se/goteborg/ProMi...7.htm?ca=9&w=3

    ett alternativ,
    De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

    Comment


    • #3
      Re: Flyttbar inomhus baslåda?

      årkar inte fara 60-100mil bara för några högtalare. desutom är det snyggare med en bilstereo och sånt. Har alldrig gillat PA ljud.

      Comment


      • #4
        Re: Flyttbar inomhus baslåda?

        150:- i frakt....jag hade inte byggt något själv, minns när man gjorde sånt och det blev alltid dubbelt så stort och tungt som man trodde det skulle bli så skiten blev oftast stående i nåt garage. Hur det skulle kunna bli snyggare utan att lägga ett enormt arbete på bygget vet jag inte.
        Fd tävlande med min Citroën C5.

        Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

        sigpic

        Samarbetspartners:
        Ljudbyggaren

        Comment


        • #5
          Re: Flyttbar inomhus baslåda?

          har redan gjort lådan i google sketchuppro8 så det är inga problem.

          Comment


          • #6
            Re: Flyttbar inomhus baslåda?

            Som Expoze sa, om du ska få till bättre utseende än något färdigköpt så har du ett sjujäkla jobb framför dig och jag kan nästan garantera dig att det inte kommer låta bättre eller vara lika mobilt som dom heller..

            Comment


            • #7
              Re: Flyttbar inomhus baslåda?

              Ett vettigt nätagg lär kosta några lappar.

              Tror inte det där kommer lira nått, eller jag vet att det inte kommer spela.

              Och om du aldrig gillat PA ljud så beror det på att du aldrig hört ett vettigt PA.

              Men absolut kul att bygga nått eget men inte kommer det bli billigare än att köpa färdigt från tex. http://www.thomann.de/se/

              Comment


              • #8
                Re: Flyttbar inomhus baslåda?

                Originally posted by jimmy s View Post
                Ett vettigt nätagg lär kosta några lappar.

                Tror inte det där kommer lira nått, eller jag vet att det inte kommer spela.

                Och om du aldrig gillat PA ljud så beror det på att du aldrig hört ett vettigt PA.

                Men absolut kul att bygga nått eget men inte kommer det bli billigare än att köpa färdigt från tex. http://www.thomann.de/se/
                Alldrig hört nått vettigt ljud? Hahaha min lossas bror har JBL PA högtalare för flera hundra tusen.

                Är inte riktigt imponerad av PA bara.

                Comment


                • #9
                  Re: Flyttbar inomhus baslåda?

                  Som tidigare skrivit är stora nätagg dyra , skall du bygga med 12V så satsa då istället på ett stort batteri och en hyffsat kraftig batteriladdare till det istället.

                  Sedan om du redan bestämt dig för att bygga med länkade produkter hade jag även höjt budgeten 475:- och kopplat 5.25 koaxerna på ett 2-kanals steg av samma fabrikat.

                  Som många redan skrivit så kommer det att bli en tung och otymplig låda att släpa runt men helt klart ett roligt projekt att bygga och "leka" med
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flyttbar inomhus baslåda?

                    Men en fråga. Om jag har ett Kanske 850-1000W Nätagg kan jag inte koppla på ett lite mindre bilbatteri? och sen en kondensator efter det till slutsteget?

                    En annan fråga. klarar ett 2,5A Nätagg av att starta en stereo?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flyttbar inomhus baslåda?

                      Originally posted by Hewi View Post
                      Som tidigare skrivit är stora nätagg dyra , skall du bygga med 12V så satsa då istället på ett stort batteri och en hyffsat kraftig batteriladdare till det istället.

                      Sedan om du redan bestämt dig för att bygga med länkade produkter hade jag även höjt budgeten 475:- och kopplat 5.25 koaxerna på ett 2-kanals steg av samma fabrikat.

                      Som många redan skrivit så kommer det att bli en tung och otymplig låda att släpa runt men helt klart ett roligt projekt att bygga och "leka" med
                      Såklart det kommer bli kul. Men jag ska bygga in handtag och hjul så man kan rulla den

                      Och 475:- är inte farligt heller för ett 2kanals slutsteg. Hela märket är ju billigt. Men jag vill bara testa dem

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flyttbar inomhus baslåda?

                        Vad är det för nätagg du menar då? Är det nätagg till en PC så kan du inte använda det till att driva ett batteri med. Bättre isåfall med ett lite större bilbatteri och en kraftig laddare.
                        Fd tävlande med min Citroën C5.

                        Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                        sigpic

                        Samarbetspartners:
                        Ljudbyggaren

                        Comment


                        • #13
                          Re: Flyttbar inomhus baslåda?

                          Funkar det inte att bara göra en egen högtalar låda på hjul som du kopplar in på din hemma förstärkare annars? Hade ju löst nätaggsfrågan iaf....

                          Comment


                          • #14
                            Re: Flyttbar inomhus baslåda?

                            Min hemma förstärkare klarar inte att driva 2 12er knappt.

                            Men jag kanske ska skaffa ett värre batteri ett gult optima batteri Runt 50-70Ah
                            Och en värre C-tek laddare Nån som kan skicka länk på det?
                            Behöver inte vara optima Batterier bara det är ett Gel batteri.

                            Och inte så fruktansvärt dyrt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Flyttbar inomhus baslåda?

                              Optima är ju dock inget gel batteri?
                              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                              www.garaget.org/Frippe_L

                              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                              Comment

                              Working...
                              X