Announcement

Collapse
No announcement yet.

Isobaric baslåda? Tips tack

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Isobaric baslåda? Tips tack

    Hej på er!
    Fick idag höra att det fanns något som hette isobaric baslåda, då allt ljud kommer ut ur porten. Och på så sätt är det lätt att få in allt ljud i cupen på en sedan bil. Rätta mig om jag har fel

    Tänkte iaf försöka mig på att bygga en sådan låda till min bil. Men då jag aldrig har byggt en isobaric eller ens hört talas om de innan skulle det vara bra om jag fick lite tips. Samt lite om hur den fungerar. Även dom enklaste tipsen uppskattas enormt! Basen jag ska bygga med är en spl dynamics xtr 380 d2 15"

  • #2
    Re: Isobaric baslåda? Tips tack

    Originally posted by asicksheep
    Hej på er!
    Fick idag höra att det fanns något som hette isobaric baslåda, då allt ljud kommer ut ur porten. Och på så sätt är det lätt att få in allt ljud i cupen på en sedan bil. Rätta mig om jag har fel

    Tänkte iaf försöka mig på att bygga en sådan låda till min bil. Men då jag aldrig har byggt en isobaric eller ens hört talas om de innan skulle det vara bra om jag fick lite tips. Samt lite om hur den fungerar. Även dom enklaste tipsen uppskattas enormt! Basen jag ska bygga med är en spl dynamics xtr 380 d2 15"
    Misstänker att det du har hört är bandpasslåda. En isobariklåda är när man har monterat två likadana element mot varandra men det ena är fasvänt så de hjälps åt att slå. Vad jag har förstått så är detta en lådtyp som var vanligare förr då lådorna blev mycket större och med hjälp a isobarik-lådan kunde man halvera volymen.

    http://www.google.se/imgres?q=isobar...77&tx=47&ty=64
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

    Comment


    • #3
      Re: Isobaric baslåda? Tips tack

      Jaha så en isobaric har alltid minst 2 element då ?
      Men i en bandpass kommer allt ljud från porten där med?

      Comment


      • #4
        Re: Isobaric baslåda? Tips tack

        Originally posted by asicksheep View Post
        Jaha så en isobaric har alltid minst 2 element då ?
        Men i en bandpass kommer allt ljud från porten där med?
        ja, vad jag kan förstå alltid ett jämt antal element som spelar vända mot varandra.. alltså minst två.

        4:e ordningens bandpass så sitter basen med magneten i en sluten kammare och den andra sidan i en portad kammare. så att allt ljud kommer från porten.

        6:e ordningens bandpass: där är både främre och bakre kammare portade.. vad jag kan förstå för att komma åt en bättre frekvenskurva? (rätta mig om jag har fel)
        \m/

        Comment


        • #5
          Re: Isobaric baslåda? Tips tack

          Den senare typen är främst för ökad effektivitet och/eller bredare frekvensomfång. En 4:e ordningens, rätt uträknad, har dock tillräckligt frekvensomfång för bilbruk.

          http://www.n-core.se/index.php?optio...d=22&Itemid=38
          /tycker Erik.

          Comment


          • #6
            Re: Isobaric baslåda? Tips tack

            Min bandpass för 4st 15"are är STOR runt 1100-1200L, portad kammare = 850L och den slutna = 275-300L. Nu kan man bygga mindre bandpasslådor, men de blir ofta rätt stora ändå.







            Mellan port och basbaffel är det 105cm.

            Comment


            • #7
              Re: Isobaric baslåda? Tips tack

              Vad tror ni skulle bli bra litermått till min låda då ?

              Comment


              • #8
                Re: Isobaric baslåda? Tips tack

                Sluten kammare: 50 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
                Portad kammare: 60 liter netto, ingen dämpmatta
                Port: 3 st 4", rören kapas till 25 cm och sedan sätts trattar i båda ändar.

                Alternativt sätter du 2 st 6", då kapas rören till 39 cm och sedan trattar i båda ändar.

                Förslaget är teoretiskt uträknat, jag har inte provat den basen.

                Comment


                • #9
                  Re: Isobaric baslåda? Tips tack

                  Kommer det spela någon roll vart jag plaserar portarna?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Isobaric baslåda? Tips tack

                    Originally posted by asicksheep View Post
                    Kommer det spela någon roll vart jag plaserar portarna?
                    Då menar jag hur nära basen och i vilken vägg?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Isobaric baslåda? Tips tack

                      Om portarna placeras med mynningarna vända mot konen så bör avståndet mellan kon och mynning vara minst samma som rörets innerdiameter, det avståndet gäller också om mynningen är vänd mot en vägg.

                      Sätts portarna uppåt så ska avståndet mellan kon och portvägg vara tillräckligt stort så att inte kon/upphängning riskerar att ta i porten vid fulla konutslag.

                      Det spelar alltså ingen större roll vart portarna placeras, men om mynningarna är vända mot konen så blir det lite högre lufthastighet i portarna som jag har förstått.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Isobaric baslåda? Tips tack

                        Originally posted by Optima View Post
                        Sluten kammare: 50 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
                        Portad kammare: 60 liter netto, ingen dämpmatta
                        Port: 3 st 4", rören kapas till 25 cm och sedan sätts trattar i båda ändar.

                        Alternativt sätter du 2 st 6", då kapas rören till 39 cm och sedan trattar i båda ändar.

                        Förslaget är teoretiskt uträknat, jag har inte provat den basen.
                        Ska magneten sitta i den slutna eller portade kammaren?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Isobaric baslåda? Tips tack

                          Om det får plats så sätt gärna med magneten i portade kammaren, då kan talspolen få aningen kylning åtminstone.

                          Comment

                          Working...
                          X