Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Jag har inte haft en sån bas själv och kan inte ge något beprövat lådförslag, men ett teoretiskt förslag som borde kunna spela högt är 70 liter netto med 2 st 4" portar där rören kapas 30 cm långa och sedan sätts trattar i båda ändar.

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Okej tack för informationen !!! Men jag har hört andra säg, om man har fel låda så kan man spränga basen, stämmer de ?

      Med vänlig hälsning, Gustav

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Om lådan görs alldeles för stor eller har en för hög avstämning till den musik man spelar, då ökar risken märkbart för att basen går sönder när man spelar högt.

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Okej, vad menas med avstämning ? Och är de bara bra att lådan är lite mindre än vad den offentligen ska vara ?

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Avstämningen hos en portad låda är den frekvens där porten samverkar med lådan och "släpper fram" vissa frekvenser från konens baksida, det gör att lådan kan spela högre än en sluten låda inom ett visst frekvensområde. Lådan kan även spela djupare om avstämningen görs på rätt sätt.

            Om lådan görs mindre än vad som rekommenderas så är det inte säkert att man får det ljud man är ute efter. Lådan måste inte ha en specifik volym och avstämning, det kan variera beroende på hur man vill att den ska prestera.

            Man kan utgå ifrån en grundvolym och sedan testa att öka/minska lådvolymen litegrann och om det gäller en portad låda så kan man även höja/sänka avstämningen litegrann för att höra om ljudet låter bättre eller sämre jämfört med hur man själv tycker att det ska låta.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Tjenare, har precis köpt 2st re audio sr12 basar i låda och ett hollywood excursion hxa 3 steg.
              Dock måste jag bygga ny låda då den andra inte var värst seriös. Det är byggd i 15mm flisskiva, är på 140l, dubbla 6" aero portar ca 25cm långa och den är helt odämpad.

              Så jag skulle vilja ha hjälp med att räkna ut en lämplig låda.
              Lådan ska sitta i en mercedes w116, så dieseltanken sitter under hatthyllan. Så lämpligast kanske skulle vara bandpass med portarna upp genom hatthyllan (har ca 20cm mellan underkant bakruta och tanken)
              Hade gärna fått fungera med portarna som jag redan har av ekonomiska skäl

              Jag har ingen info om basarna tyvärr men de kanske någon här kan få fram. Fråga gärna om ni behöver veta nå mer!

              Tack på förhand/ pontus!

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Är portarna totalt 25 cm långa, dvs från ena trattens ytterkant till andra trattens ytterkant?

                Har räknat på en trekammars bandpasslåda (4:e ordningens) som är på 30+30+85 liter netto, men för att ha dubbla 6" portar så blir själva rören 23 cm och sedan sätts trattar.

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Hej,har en skoda octavia amb. 1.8T -04,en sedan, och i den sitter orginal stereo/högtalare från när bilen va ny. Jag är andra ägaren av bilen,och vill byta ut stereon till en Pioneer FH- X700BT, köpte den för att de va rea och anser att jag inte behöver extra allt, den har nog tillräckligt med funktioner ändå,+ jag gillar lysande saker :-). Men,jag är tjej och har kanske inte råd att anlita nån som installerar detta åt mig,kan jag intstallera den själv tro? Jag är trots allt händig iaf. Men kan ingenting om sånt här,vill gärna ha bättre högtalare också,vad ska man välja i denna djungel av högtalare/basar? Jag älskar musik som synth,techno,dance,dubstep,mm, älskar dunka dunka musik helt enkelt :-). Enligt BRL behöver jag även en ISO kabel och monteringsram, allt är plugg and play,så det borde inte vara så svårt,men jag frågade dom hur lång tid det skulle ta för dom om de installerade det åt mig,de sa 4 timmar! Hur lång tid kommer det då att ta om jag installera det? När jag aldrig gjort det förr? Är det svårt? Har sökt på youtube om hur man gör,men fattar inget,då det inte finns för just min bil och stereo i samma video lixom. Dessutom på engelska. Jag hoppas att någon kan, i tur och ordning, förklara hur man går till väga,till att börja med, hur man byter ut stereon iaf. Högtalare,bas,slutsteg,antar jag att man behöver,men jag har ingen aning om vad just jag behöver,,dessutom, jag är inte rik,men märket GAS,är det bra? Kan tänka mig ha det i min bil. En sista undran, spelar det nån roll om man installerar högtalarna mm. på en gång,eller vid annat annat tillfälle,jag menar,måste man ta ur stereon igen om det är så att man ska dit med kablar osv? Och hur drar man dessa kablar, i vilken ordning å till vilka högtalare,basar,slutsteg de ska till, osv. Eller kan man bara byta ut dörrhögtalarna,hatthyllehögtalarna, så slipper man dra om? Eller hur funkar det? Phu,tror det vart för mycket nu,men hoppas på bra hjälp och svar ändå.
                  Last edited by TinyTina; July 14, 2014, 22:39. Reason: Behövde lägga till lite mer

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by TinyTina View Post
                    Hej,har en skoda octavia amb. 1.8T -04,en sedan, och i den sitter orginal stereo/högtalare från när bilen va ny. Jag är andra ägaren av bilen,och vill byta ut stereon till en Pioneer FH- X700BT, köpte den för att de va rea och anser att jag inte behöver extra allt, den har nog tillräckligt med funktioner ändå,+ jag gillar lysande saker :-). Men,jag är tjej och har kanske inte råd att anlita nån som installerar detta åt mig,kan jag intstallera den själv tro? Jag är trots allt händig iaf. Men kan ingenting om sånt här,vill gärna ha bättre högtalare också,vad ska man välja i denna djungel av högtalare/basar? Jag älskar musik som synth,techno,dance,dubstep,mm, älskar dunka dunka musik helt enkelt :-). Enligt BRL behöver jag även en ISO kabel och monteringsram, allt är plugg and play,så det borde inte vara så svårt,men jag frågade dom hur lång tid det skulle ta för dom om de installerade det åt mig,de sa 4 timmar! Hur lång tid kommer det då att ta om jag installera det? När jag aldrig gjort det förr? Är det svårt? Har sökt på youtube om hur man gör,men fattar inget,då det inte finns för just min bil och stereo i samma video lixom. Dessutom på engelska. Jag hoppas att någon kan, i tur och ordning, förklara hur man går till väga,till att börja med, hur man byter ut stereon iaf. Högtalare,bas,slutsteg,antar jag att man behöver,men jag har ingen aning om vad just jag behöver,,dessutom, jag är inte rik,men märket GAS,är det bra? Kan tänka mig ha det i min bil. En sista undran, spelar det nån roll om man installerar högtalarna mm. på en gång,eller vid annat annat tillfälle,jag menar,måste man ta ur stereon igen om det är så att man ska dit med kablar osv? Och hur drar man dessa kablar, i vilken ordning å till vilka högtalare,basar,slutsteg de ska till, osv. Eller kan man bara byta ut dörrhögtalarna,hatthyllehögtalarna, så slipper man dra om? Eller hur funkar det? Phu,tror det vart för mycket nu,men hoppas på bra hjälp och svar ändå.
                    Mitt tips är att kolla youtubevideos på hur man tar ut och kopplar bort originalstereon. Att sedan sätta i den nya brukar vara en barnlek. Koppla i ISO-adaptern, sätta dit eventuell monteringsram, sätta i kablarna till stereon och lirka in stereon i hålet.

                    Det jag hört av GAS har inte imponerat på mig. Det finns bättre alternativ där ute för ganska billiga pengar, även begagnat går att köpa om man har en tight budget. Nu är jag ju ingen expert på Skoda, så jag vet ju inte vad som kan tänkas passa. Men mitt råd är att försök hitta något som är ett eller flera steg bättre än GAS.

                    MvH Thomas
                    Drömmer...

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Thomas_7i View Post
                      Mitt tips är att kolla youtubevideos på hur man tar ut och kopplar bort originalstereon. Att sedan sätta i den nya brukar vara en barnlek. Koppla i ISO-adaptern, sätta dit eventuell monteringsram, sätta i kablarna till stereon och lirka in stereon i hålet.

                      Det jag hört av GAS har inte imponerat på mig. Det finns bättre alternativ där ute för ganska billiga pengar, även begagnat går att köpa om man har en tight budget. Nu är jag ju ingen expert på Skoda, så jag vet ju inte vad som kan tänkas passa. Men mitt råd är att försök hitta något som är ett eller flera steg bättre än GAS.

                      MvH Thomas
                      Ok tack för tipsen,kom på det där med iso,hur el. var ska den kopplas i/på nånstans,ser man det?
                      Last edited by TinyTina; July 14, 2014, 23:29.

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by TinyTina View Post
                        Ok tack för tipsen,kom det där med iso,hur el. var ska den kopplas i/på nånstans,ser man det?
                        Ja alltså, kontakten du lossar från originalstereon som sitter kopplad in i själva bilen sätter du ena änden av ISO-adaptern på, kablarna som kommer FRÅN din nya stereo kopplar du ihop med andra änden av ISO-adaptern. I 9 fall av 10 så är det idiotsäkert!
                        Drömmer...

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by Thomas_7i View Post
                          Ja alltså, kontakten du lossar från originalstereon som sitter kopplad in i själva bilen sätter du ena änden av ISO-adaptern på, kablarna som kommer FRÅN din nya stereo kopplar du ihop med andra änden av ISO-adaptern. I 9 fall av 10 så är det idiotsäkert!
                          Ok, då fattar jag,hoppas att man inte e en idiot sen då när det väl e dax,
                          Har du nåt förslag på andra bättre högtalare fram å hatthyllan?
                          Föresten,måste man ha slutsteg mm,om man tex bara ska ha 200w fram å 200w bak?
                          Kan man ha 200w både fram å bak,el. måste det vara olika?
                          Last edited by TinyTina; July 14, 2014, 23:58.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by TinyTina View Post
                            Ok, då fattar jag,hoppas att man inte e en idiot sen då när det väl e dax,
                            Har du nåt förslag på andra bättre högtalare fram å hatthyllan?
                            Föresten,måste man ha slutsteg mm,om man tex bara ska ha 200w fram å 200w bak?
                            Kan man ha 200w både fram å bak,el. måste det vara olika?
                            I och med att jag inte har koll på storlekarna på högtalarna så blir det som lite knivigt för mig. Har hört att det skulle vara samma som på någon VW Golf modell men det kan jag inte svära på.
                            Men låt säga att det är 6,5" högtalare. Då tycker jag att Amega producerar ett ganska trivsamt ljud. Dock är de dyra om du inte gör ett fynd på begagnatmarknaden. Hade tidigare Hertz HSK högtalare, de gillade jag väldigt mycket. Även haft ett par gamla Alpine SPR, de var rätt bra i midbasen men diskanten gillade jag aldrig helt 100.
                            Det finns nog de som kan komma med fler rekommendationer och jag kan bara gissa mig fram till att minst EN här inne kommer rekommendera högtalare från Gladen. Men de har jag inte hört så jag kan inte uttala mig om de är bra eller inte.
                            Alla högtalare kräver inte slutsteg och den W som står på högtalaren talar egentligen inte om något vettigt. Det finns hur mycket som helst att säga om detta som faktiskt bara är överkurs i de flesta fall. Men om du pratar med någon kunnig butik(finns flera som är aktiva på forumet) så kan de vägleda dig. Men om du behöver slutsteg eller inte beror på vad du sätter in för högtalare, men även om högtalarna inte KRÄVER ett slutsteg så kommer de nog låta trevligare med ett.
                            Hoppas du blev lite klokare.
                            Drömmer...

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by Thomas_7i View Post
                              I och med att jag inte har koll på storlekarna på högtalarna så blir det som lite knivigt för mig. Har hört att det skulle vara samma som på någon VW Golf modell men det kan jag inte svära på.
                              Men låt säga att det är 6,5" högtalare. Då tycker jag att Amega producerar ett ganska trivsamt ljud. Dock är de dyra om du inte gör ett fynd på begagnatmarknaden. Hade tidigare Hertz HSK högtalare, de gillade jag väldigt mycket. Även haft ett par gamla Alpine SPR, de var rätt bra i midbasen men diskanten gillade jag aldrig helt 100.
                              Det finns nog de som kan komma med fler rekommendationer och jag kan bara gissa mig fram till att minst EN här inne kommer rekommendera högtalare från Gladen. Men de har jag inte hört så jag kan inte uttala mig om de är bra eller inte.
                              Alla högtalare kräver inte slutsteg och den W som står på högtalaren talar egentligen inte om något vettigt. Det finns hur mycket som helst att säga om detta som faktiskt bara är överkurs i de flesta fall. Men om du pratar med någon kunnig butik(finns flera som är aktiva på forumet) så kan de vägleda dig. Men om du behöver slutsteg eller inte beror på vad du sätter in för högtalare, men även om högtalarna inte KRÄVER ett slutsteg så kommer de nog låta trevligare med ett.
                              Hoppas du blev lite klokare.
                              Ja lite klokare,och ja, fram vet jag är stl 6,5". Hatthyllan vet jag inte,men de är mindre iaf,kanske därför man sätter in en baslåda då? :-) eller? Men sen sitter det nåt smått, minihögtalare,vid bakdörrarnas handtag,men de får sitta där som de är kanske?

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Har ett problem med bil stereo, kopplade in en eftermarknads china stereo med sat dvd osv i en Saab 9-5 2003 med stora ljudet AS3 men ljudet låter liksom brusande och högt och är bara skit och det hjälper inte med någon inställning i spelaren, vad kan problemet vara? Det skulle enligt säljaren bara vara att plug and play vilket det inte fan va alltså.

                                tacksam för hjälp

                                mvh Peo

                                Comment

                                Working...
                                X