Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo V70 Ocean Race SQ Projekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Volvo V70 Ocean Race SQ Projekt

    Hej. Då abstinensen börjar bli för stor för bilstereo byggandet. Så tänkte ja bygga lite ljud i min V70. Dock så kommer inte detta bygge bli lika avancerat som mitt förra bygge.

    Men o andra sidan så var det inte meningen att mitt förra bygge skulle bli så avancerat heller. Men har man en high end hifi anläggning hemma för 200K så blir det svårt o sätta sig i bilen o lyssna. Då ja har enormt höga krav på ljudet. Och Volvos org ljud låter verkligen ap balle :-)

    Inte bestämt än riktigt hur det ska bli. Så har ni bättre tips och idéer så får ni mer än gärna skrika till.

    Framsystem: 5,25" alternativt 6,5" i instrument brädan. Eller 6,5" i dörr och 4" i A-Stolpar. Dock gillar ja inte riktigt att ha högtalare i dörrarna.

    Bas: Ersätta handskfacket med o bygga en frontsub 8" eller 10" beroende på vad som får plats. Eller bygga bas i bakluckan. Dock så har ja svårt o tänka mig att du kan få lika bra ljud med bas i bak genom tidskomp som du får med basen fram. Och ska den byggas bak så måste den va under golvet. Eftersom ja har 2 små barn så måste lastutrymet vara fritt.

    Sen har ja en idé om att köra ljudet via en Mac mini dator och extern hårddisk. Med någon form av extern D/A omvandlare. För o sen styra ljudet via ITunes fjärr i iPad.

    Har denna lösning till min hifi hemma. Och funkar sjukt bra. Vet dock inte hur man löser allt i en bil.

    Bilen är en Volvo V70 D5 -06 Ocean Race

    SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

  • #2
    Re: Volvo V70 Ocean Race SQ Projekt

    Kommer bli intressant att följa
    Blir dock lite nyfiken på vad du har för hemmarigg?
    Niklas Bengtsson

    LjudiBil.Com

    Comment


    • #3
      Re: Volvo V70 Ocean Race SQ Projekt

      Det här skall jag följa!
      Mini Cooper goes Pioneer
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
      Volvo V50
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

      Sponsorer som håller mig flytande:
      Pioneer, Stinger

      Comment


      • #4
        Re: Volvo V70 Ocean Race SQ Projekt

        Ja saffransvolvon var snygg, följer!

        Pierre
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Volvo V70 Ocean Race SQ Projekt

          Ska bli intressant att följa, gillar att det ska bli "enkelt", tror nog det kommer svälla ut och bli hur stort som helst

          Jag funderar också på att installera en mac mini i bilen, har en gammal g4 mini liggandes, eventuellt bli det en Airport express istället.
          Audi A6 2,4 Quattro
          HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
          Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

          Comment


          • #6
            Re: Volvo V70 Ocean Race SQ Projekt

            Skall följas med intresse!
            ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



            Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
            Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
            Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
            Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

            Team Ljudbyggaren
            1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
            3:e Plats Master OEM - SM 2018
            8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

            Comment


            • #7
              Re: Volvo V70 Ocean Race SQ Projekt

              Originally posted by Kofoten View Post
              Kommer bli intressant att följa
              Blir dock lite nyfiken på vad du har för hemmarigg?
              Har pioneer S-1EX som front pioneer S-7EX som Center och Pioneer S-2EX som bakkanal. Velodyn Sub. Marantz stora bio försteg och Rotels stora slutsteg RMB 1585. Högtalarkablar Harmonictechnology Pro9 Bi-Amp signalkablar harmonictechnology truthlink xlr Balanserat. Belcanto dac ( Extern D/A ) oppo bluray. + jvc projektor och 112" grandview ramspänd bioduk.
              SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

              Comment


              • #8
                Re: Volvo V70 Ocean Race SQ Projekt

                En fråga till er här som är uppdaterade. Hade tänkt köra med DLS slutsteg. Körde med DLS Ultimate steg i mitt gamla bygge. Men kollade på DLS hemsida och hittar bara billiga skit steg.

                Har inte DLS några reference slutsteg av högre kvalité? Som motsvarar Ultimate eller reference slutsteget?

                Tack på förhand.
                SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

                Comment


                • #9
                  Re: Volvo V70 Ocean Race SQ Projekt

                  Skall bli intressant att följa, trevlig setup hemma :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Volvo V70 Ocean Race SQ Projekt

                    Följer detta mosconi Box med amas o surfplatta ist för stereo? Antingen 6to8 eller D2 D2 har du steg och dsp i ett

                    Comment


                    • #11
                      Re: Volvo V70 Ocean Race SQ Projekt

                      Nice hemmasetup! Har velat lyssna på dom där pioneererna ett tag
                      Själv kör jag Usher CP-777 drivet på emotiva xpa-3, samt emotiva xda2 dac/försteg. Svs subb
                      Niklas Bengtsson

                      LjudiBil.Com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Volvo V70 Ocean Race SQ Projekt

                        Originally posted by ville91 View Post
                        Följer detta mosconi Box med amas o surfplatta ist för stereo? Antingen 6to8 eller D2 D2 har du steg och dsp i ett
                        Låter som ett intressant val. Men rätta mig om ja har fel? Men då är meningen att man lägger in musiken i ex iPad och streamar över musiken till Mosconi D2?

                        Hemma kör ja med Mac mini och extern hårddisk där all musik ligger i wav filer. Vore sjystast om ja bara kunde kopiera den hårddisken och stoppa in i bilen. Och på så sätt få in hela skivsamlingen i bilen.

                        Men det ska ju också vara smidigt. En dator i bilen tar ju tid o starta...
                        SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

                        Comment


                        • #13
                          Re: Volvo V70 Ocean Race SQ Projekt

                          Originally posted by T-röd View Post
                          Men då är meningen att man lägger in musiken i ex iPad och streamar över musiken till Mosconi D2?
                          Helt rätt!

                          Inte en D2, men en 6to8 kan du komma förbi o streama till om du vill.

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Volvo V70 Ocean Race SQ Projekt

                            Originally posted by Horsyhorse View Post
                            Helt rätt!

                            Inte en D2, men en 6to8 kan du komma förbi o streama till om du vill.

                            Pierre
                            Hur går du tillväga då? Finns det något smidigt sätt att göra detta på?
                            SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

                            Comment


                            • #15
                              Re: Volvo V70 Ocean Race SQ Projekt

                              Originally posted by T-röd View Post
                              Låter som ett intressant val. Men rätta mig om ja har fel? Men då är meningen att man lägger in musiken i ex iPad och streamar över musiken till Mosconi D2?

                              Hemma kör ja med Mac mini och extern hårddisk där all musik ligger i wav filer. Vore sjystast om ja bara kunde kopiera den hårddisken och stoppa in i bilen. Och på så sätt få in hela skivsamlingen i bilen.

                              Men det ska ju också vara smidigt. En dator i bilen tar ju tid o starta...
                              Du kan föra över musiken i ipaden eller streamar Spotify eller wimp

                              Comment

                              Working...
                              X