Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låda till DD 0512 volvo 945

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Låda till DD 0512 volvo 945

    Hejsan. Har nu snokat runt på detta fina forum en stund och tänkte nu fråga er som verkligen är ljudgurus vad jag ska ha för låda till mina 2x DD0512.

    Dom ska spela musik i alla dess former, allt från dunkadunka till mer melodisk musik. Och detta ska då altså in i en Volvo 945. Alla förslag är välkomna

    Är det något ni vill veta som jag glömt så fråga bara. Mvh Mattias
    då tar jag mig en köpp, så kommer en på töpp!

  • #2
    Re: Låda till DD 0512 volvo 945

    http://www.ddaudio.com/BoxDesigns/hi...y/fullSize.htm

    http://www.ddaudio.com/BoxDesigns/hi...cy/compact.htm

    Sen kan du få göra egen design av lådan som passar ditt bagage bättre, men du har ju lådvolym och portarea+längd att utgå ifrån

    Skulle du välja att göra 1 låda istället för 2 så är det bara att dubblera portarean (dubbelt så stor port) och lådvolymen men låta portlängden vara densamma.

    Comment


    • #3
      Re: Låda till DD 0512 volvo 945

      Tackar. ska kolla in detta
      Last edited by vajern; March 4, 2010, 16:35.
      då tar jag mig en köpp, så kommer en på töpp!

      Comment


      • #4
        Re: Låda till DD 0512 volvo 945

        Du bör inte göra lådan dubbelt så stor för att du har dubbelt så många basar.
        Lägg till närmare 70% istället.
        Lycka till
        Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
        --------------------------------------------------------------------------------
        Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
        PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

        Comment


        • #5
          Re: Låda till DD 0512 volvo 945

          Originally posted by xciso View Post
          Du bör inte göra lådan dubbelt så stor för att du har dubbelt så många basar.
          Lägg till närmare 70% istället.
          Lycka till
          Varför detta?

          Comment


          • #6
            Re: Låda till DD 0512 volvo 945

            Okej nu har läget ändrat sig, har blitt med 142a iställe

            så snabb fråga, ska jag bygga en låda som går mot ryggstödet (basar inåt alltså) eller en som står fritt med basarna bakåt (mot nummerplåten)?
            sen en annan sak, när ja skissade om ritningen för att passa i 945an så blev jag verkligen fundersam med porten, ska verkligen inte den skivan som e inne i lådan förlängas så att längden på porten blir oförändrad, men lämna ett dubbelt så stort utrymme mellan kortsida och den skivan, kan förklara vidare med en bild om jag är svårförstådd.
            då tar jag mig en köpp, så kommer en på töpp!

            Comment


            • #7
              Re: Låda till DD 0512 volvo 945

              Brukar vara lättsammast att spela basarna mot nummerplåten, ska man spela mot baksätet så måste man ha helt dryptätt mellan lådans baffel (framsida) och bagaget så inge luft kan smita imellan.

              Vet inte riktigt vad du menar, men anar att det har något i stil med alt. 1 där man vid delning av porten eller väljer att avsluta porten nära en vägg kör på en öppning av halva portarean till varje bas. (vid användande av 2 basar)



              Tycker du det blir krångligt så kan du köra på alt. 2, då behöver du inte oroa dig för sånt

              //Gabbe med paint-skillsen

              Comment


              • #8
                Re: Låda till DD 0512 volvo 945

                snygga paintskills absolut Och jag förstår precis hur du menar nu.
                Tackar!
                då tar jag mig en köpp, så kommer en på töpp!

                Comment


                • #9
                  Re: Låda till DD 0512 volvo 945

                  Kanske för att jag druckit några öl, men jag fattar inte hur man räknar ut längden på porten i ALT 1. Svårt att formulera en vettig fråga också. Har en teori, men kan inte få ut den till en fråga :P

                  Öl är onyttigt!
                  Hopp, ska man göra nu då?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Låda till DD 0512 volvo 945

                    Hehe. Dock e öl gott
                    Tror han menar att du delar hälften av totala längden åt varje håll.
                    då tar jag mig en köpp, så kommer en på töpp!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Låda till DD 0512 volvo 945

                      Nä menade som så att portens area bör vara hälften så stor om man delar den sådär, portlängden ändras inte :P

                      Riktigt grovt exempel utan någon sorts exakthet på alt 1:
                      Du ska ha en 30*10cm port som är 60cm lång, men din låda är bara 40 cm djup.
                      Då kan du göra första delen av porten 45cm lång, och sedan dra ut 15cm långa avstickare åt vardera håll, fast dessa kommer bara ska vara 5x30cm dvs halva portarean.

                      Men ska man hårddra det så är det den röda linjen's längd som ska följas, dvs snittlängden. (röd linje)
                      Lättsammaste sättet att få fram den är nog att mäta avståndet mellan baffeln och bakväggen,
                      sedan från portens innerkant fortsätta räkna hur nästa del bör bli
                      (som visat med grön linje)



                      @ Softis, portlängden ska vara densamma, enda egentliga skillnaden är att man har klyvt porten, att få ut exakta längden på en port som ska delas skulle jag tippa på borde se ut som något liknande



                      Ska du då tex ha en 50 cm lång port, så ska båda röda linjerna vara 50 cm.

                      Och för att lättast få ut snittlängden så kan vi göra som på förra expemplet, fast man låtsas att man har en mellanvägg i lådan. (grön linje)


                      Börjar det klarna? :P går att få ut via siffror också, men är nog svårt att förklara via tangentbord som det är xD


                      Men notera som vanligt: Jag är ingen expert, bara nån som funderar lite för mycket!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Låda till DD 0512 volvo 945

                        Fast frågan är om det blir rätt avstämning när man låter den långa delen av porten ha dubbelt så stor area, dvs utan skiljevägg. Jag är tveksam till det, men känner mig samtidigt osäker på hur allting reagerar vid en sån konstruktion.

                        Comment

                        Working...
                        X