Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga passivt filter som tar bort frekvenspeak?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygga passivt filter som tar bort frekvenspeak?

    hade fått mig en otäck peak på 40hz men den trollades bort i Eqn i stereon.
    lite tråkigt dock att mina middar tappade en del tryck på det, provade hur de lät med subben avslagen och helt klart så fattas djupet som tidigare fanns i middarna.
    har i min 9855a ställt in -5db @ 40hz med smalaste frekvensomfånget.
    skulle inte detta gå att lösa med ett passivt filter? så får ja dra upp lite på eqn så mina middar får tillbaka lite tryck?

    hur skulle de gå till väga?
    http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/SeriesNotch/
    hittade de där men de gav ju inte så mkt, fanns ju inte så mkt parametrar att peta in.

  • #2
    Re: Bygga passivt filter som tar bort frekvenspeak?

    Tror du ska labba med delningarna istället.
    Är allt i fas?

    Pierre
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #3
      Re: Bygga passivt filter som tar bort frekvenspeak?

      Du skall inte bygga passivt där.

      Hur är ditt system uppbyggt och vilka delningar kör du?
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: Bygga passivt filter som tar bort frekvenspeak?

        Tar rubb och stubb då.
        Alpine 9855
        Alpine SPR-17s framsystem
        Alpine SWE-1043 sub
        Alpine MRP-F450 till framsystemet
        Alpine MRP-M850 till subben

        Allting är delat i EQn på stereon.

        Framsystemet är i fas, subben är fasvänd, tappade djupet när den var rätt i fas.

        Comment


        • #5
          Re: Bygga passivt filter som tar bort frekvenspeak?

          Hvordan vet du at alt er i fase? Testet med pinknoise?
          Mvh
          Tony Bardalen

          Comment


          • #6
            Re: Bygga passivt filter som tar bort frekvenspeak?

            Hur är delningarna i 9855an inställda?

            Pierre
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #7
              Re: Bygga passivt filter som tar bort frekvenspeak?

              Rätt säker på att du får bort det med tidskomp och rätt fasvändning.

              Hur stor bil har du och hur mycket har du tidskompat middarna jämfört med subben (som brukar vara 0ms på Alpine-apparater)?

              Har själv precis fixat samma problem i min egen bil och kan säga att tidskompet INTE alls stämmer med det fysiska uppmätta avståndet i ms.
              sigpic

              -C5 2008 -SQuse-
              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

              Comment


              • #8
                Re: Bygga passivt filter som tar bort frekvenspeak?

                Originally posted by Mats H View Post

                Har själv precis fixat samma problem i min egen bil och kan säga att tidskompet INTE alls stämmer med det fysiska uppmätta avståndet i ms.
                Ble stereobildet fel? Fikk du center rett framfor deg? I såfall så stemmer faktisk tidskompet Uppmättat tidskomp fungerar faktisk!

                Men, om du har en frekvenspeak og senker den peaken så skal IKKE det gå utover lyden i den grad at du mister midbassinformasjon. Da skal den istedet låte linjært. Er det DET den gjør og det låter anderledes?
                Mvh
                Tony Bardalen

                Comment


                • #9
                  Re: Bygga passivt filter som tar bort frekvenspeak?

                  Originally posted by Tony Bardalen View Post
                  Hvordan vet du at alt er i fase? Testet med pinknoise?
                  Kopplat allt och dubbelkollat allt, sen har ToriBass hjälpt till med justeringen, enligt emmaskivans testspår så verkar de då stämma att allt är i fas.

                  Originally posted by Horsyhorse View Post
                  Hur är delningarna i 9855an inställda?

                  Pierre
                  Kommer inte ihåg dessa på rak arm, men ska kolla upp de så fort ja sätter mig i bilen.

                  Originally posted by Mats H View Post
                  Rätt säker på att du får bort det med tidskomp och rätt fasvändning.

                  Hur stor bil har du och hur mycket har du tidskompat middarna jämfört med subben (som brukar vara 0ms på Alpine-apparater)?

                  Har själv precis fixat samma problem i min egen bil och kan säga att tidskompet INTE alls stämmer med det fysiska uppmätta avståndet i ms.
                  Kommer inte ihåg tidskompen heller, ska kolla upp det med. Bilen är en Passat kombi, subben sitter i reservhjulsbaljan.

                  Varför vill man inte ha ett passivt filter som tar bort peaken och sen är man nöjd?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bygga passivt filter som tar bort frekvenspeak?

                    1. Det blir dyrt att bygga så långt ned i frekvens
                    2. Det själ effekt
                    3. Det gör att subben låter slöare.
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bygga passivt filter som tar bort frekvenspeak?

                      För att det inte skall blir några missuppfattningar så lägger jag mig i litegrann då jag trots allt varit lite involverad i markus bil...

                      Middarna spelar jättebra tillsammans med subben, inga utsläckningar...
                      Det som skett är att basen hade en jättepeak vid 40hz vilket gjorde att man fick ha så låg subnivå för att det skulle lira tillsammans med resten av systemet, och då blev det dåligt med djupbas..

                      För att få fram lite djupbas och få basen mycket mer linjär så använde vi eq för att få bort peaken och på så sätt kunna höjja subnivån totalt sett och på det viset få fram djupbasen, dvs basen blev mkt mer linjär och lirade fortfarande bra ihop med systemet..

                      Men då eq´n även påverkar framsystemet så försvann det en del tryck från midbasarna..

                      Det markus är ute efter är om man på något passivt vis kan få bort peaken vid 40hz så man slipper använda EQ där och på så vis behålla trycket i midbasarna...
                      Viktor Forsell
                      Tävlar just nu inte med sin egna bil.
                      Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bygga passivt filter som tar bort frekvenspeak?

                        Tori var så klämma ur sig en bra mkt bättre förklaring än vad jag gjorde

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bygga passivt filter som tar bort frekvenspeak?

                          Originally posted by Tony Bardalen View Post
                          Ble stereobildet fel? Fikk du center rett framfor deg? I såfall så stemmer faktisk tidskompet Uppmättat tidskomp fungerar faktisk!

                          Men, om du har en frekvenspeak og senker den peaken så skal IKKE det gå utover lyden i den grad at du mister midbassinformasjon. Da skal den istedet låte linjært. Er det DET den gjør og det låter anderledes?
                          Jag vet inte om vi menar samma ting? Jag har inte rört midbas tidskomp mellan vä/hö utan fas/tidskomp på subben. (Subben är fortsatt 0ms, resten som är försjuvet)

                          Nu ligger jag knappt 3 meter i tidskomp. Kan ju vara så att basen först studsar i bakluckan innan den når mina öron. Annars är det väl ca 1,5 meter till basarna från öronen.

                          Hade innan en utsläckning i nedre suboktaverna, men den är nu "fixad".
                          sigpic

                          -C5 2008 -SQuse-
                          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bygga passivt filter som tar bort frekvenspeak?

                            Originally posted by ToriBass View Post
                            För att det inte skall blir några missuppfattningar så lägger jag mig i litegrann då jag trots allt varit lite involverad i markus bil...

                            Middarna spelar jättebra tillsammans med subben, inga utsläckningar...
                            Det som skett är att basen hade en jättepeak vid 40hz vilket gjorde att man fick ha så låg subnivå för att det skulle lira tillsammans med resten av systemet, och då blev det dåligt med djupbas..

                            För att få fram lite djupbas och få basen mycket mer linjär så använde vi eq för att få bort peaken och på så sätt kunna höjja subnivån totalt sett och på det viset få fram djupbasen, dvs basen blev mkt mer linjär och lirade fortfarande bra ihop med systemet..

                            Men då eq´n även påverkar framsystemet så försvann det en del tryck från midbasarna..

                            Det markus är ute efter är om man på något passivt vis kan få bort peaken vid 40hz så man slipper använda EQ där och på så vis behålla trycket i midbasarna...
                            Ok. Det förklarar en del. Har man som sagt ingen separat eq för sub och resten så är det inte enkelt att fixa om man vill ha kvar överlappande delningsfrekvenser. Som jag förstått det så spelar både midbas och sub 40Hz?

                            Funkar det inte med att separera delningsfrekvenserna så att eq'n inte påverkar båda elementen?

                            Alternativet är ju att bygga en annan låda utan peaken, men det är ju en rätt jobbig operation sas.

                            Kom på en sak till: Har för mig att PG's Epicenter är en aktiv "enbands" parametrisk eq. Vet dock inte om man kan sänka frekvenser, men man kan defenitivt höja där det saknas.
                            Last edited by Mats H; September 29, 2009, 21:43. Reason: Tillägg
                            sigpic

                            -C5 2008 -SQuse-
                            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bygga passivt filter som tar bort frekvenspeak?

                              Originally posted by Mats H View Post
                              Ok. Det förklarar en del. Har man som sagt ingen separat eq för sub och resten så är det inte enkelt att fixa om man vill ha kvar överlappande delningsfrekvenser. Som jag förstått det så spelar både midbas och sub 40Hz?

                              Funkar det inte med att separera delningsfrekvenserna så att eq'n inte påverkar båda elementen?

                              Alternativet är ju att bygga en annan låda utan peaken, men det är ju en rätt jobbig operation sas.

                              Kom på en sak till: Har för mig att PG's Epicenter är en aktiv "enbands" parametrisk eq. Vet dock inte om man kan sänka frekvenser, men man kan defenitivt höja där det saknas.
                              Provade att separera delningsfrekvenserna, men det blev inget vidare.. Det behövdes en liten överlappning för att det skulle lira bra.

                              Går tyvvär inte att bygga en större låda då det inte finns plats...
                              Viktor Forsell
                              Tävlar just nu inte med sin egna bil.
                              Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

                              Comment

                              Working...
                              X