Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygge i en Yaris

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Bygge i en Yaris

    Ser ut att bli ett jäkla fint bygge!
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #17
      Re: Bygge i en Yaris

      Underbart bygge! =)
      Niklas Bengtsson

      LjudiBil.Com

      Comment


      • #18
        Re: Bygge i en Yaris

        Efter några dagars uppehåll pga kurser på jobbet etc så har jag hunnit en liten bit till.
        Svetsat dit fästena för övre raden med slutsteg och lackat racket vitt för att matcha batterilådan. Testmonterade det hela för att se att det passade.

        Nu är det bara att lyfta ur allt igen och dra kablarna de rätta vägarna till slutstegen och klä det som ska kläs. Fortsättning följer...

        Comment


        • #19
          Re: Bygge i en Yaris

          Originally posted by Yaris View Post
          Efter några dagars uppehåll pga kurser på jobbet etc så har jag hunnit en liten bit till.
          Svetsat dit fästena för övre raden med slutsteg och lackat racket vitt för att matcha batterilådan. Testmonterade det hela för att se att det passade.

          Nu är det bara att lyfta ur allt igen och dra kablarna de rätta vägarna till slutstegen och klä det som ska kläs. Fortsättning följer...
          Ser bra ut björn:-)
          sigpic


          Jobbar På TAM Täby Air Maintenance
          samt sköter webbutiken www.pmshopen.se åt PM-Shopen

          Comment


          • #20
            Re: Bygge i en Yaris

            Originally posted by Putte View Post
            Ser bra ut björn:-)
            Kändes LITE så kanske...
            __________________
            Mvh Jonas
            Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
            8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
            Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

            Comment


            • #21
              Re: Bygge i en Yaris

              Vart lite mycket på jobbet ett tag. Men här är vad som hänt senaste dagarna.
              Knäckt till stålen 30*3,5mm som ska hålla säkringshållarna. De lackades vita och skruvades fast i slutstegsracket.

              Efter det var det dags att tar fram symaskinen och sy lite i vinylen som allt ska kläs med. På plats i skuffen ser det just nu ut såhär. Målet är att göra allt själv i detta bygget. Hittills har det funkar bra med allt från att fräsa aluminium till att sy och klä. Kändes att det var dags att utvecklas lite i byggtekniken. Samt att spara lite pengar. Däremot tar det lite tid att komma på hur vissa saker ska göras. Som att knäcka stålbitar utan att ha tillgång till en knäckmaskin.

              Vad avslöjade mig Putte & Jonas?

              Comment


              • #22
                Re: Bygge i en Yaris

                Originally posted by Yaris View Post
                Vart lite mycket på jobbet ett tag. Men här är vad som hänt senaste dagarna.
                Knäckt till stålen 30*3,5mm som ska hålla säkringshållarna. De lackades vita och skruvades fast i slutstegsracket.

                Efter det var det dags att tar fram symaskinen och sy lite i vinylen som allt ska kläs med. På plats i skuffen ser det just nu ut såhär. Målet är att göra allt själv i detta bygget. Hittills har det funkar bra med allt från att fräsa aluminium till att sy och klä. Kändes att det var dags att utvecklas lite i byggtekniken. Samt att spara lite pengar. Däremot tar det lite tid att komma på hur vissa saker ska göras. Som att knäcka stålbitar utan att ha tillgång till en knäckmaskin.

                Vad avslöjade mig Putte & Jonas?
                Bygge i en yaris, första bygget...host eller hur.... visste förvisso redan om att det var du så det var inte så konstigt.
                Knäcka stål utan knäck(bockmaskin)? Du har väl ett skruvstycke? det funkar finfint till det mesta.
                sigpic


                Jobbar På TAM Täby Air Maintenance
                samt sköter webbutiken www.pmshopen.se åt PM-Shopen

                Comment


                • #23
                  Re: Bygge i en Yaris

                  Ser bra ut Björn, hur tyckte du fastbond 30 funkade?
                  Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                  Comment


                  • #24
                    Re: Bygge i en Yaris

                    Limmet funkade riktigt bra. Men torkade läskigt fort i sprutan. Under tiden vi snackades vid i tel så torkade det så jag blev tvungen att skruva isär den och tvätta rent.

                    Putte, givetvis har jag det. Men arbetsbänden sviktade för mycket när jag började banka så jag gav upp det innan skivan gick sönder. Sedan kom jag på det sättet jag böjde till det hela på. Misstänkte att du kunde ha hört rykten andra vägar så att du på så sätt förstod att det var jag. När kommer din hemsida upp förresten?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Bygge i en Yaris

                      Originally posted by Yaris View Post
                      Vad avslöjade mig Putte & Jonas?
                      Såg ganska seriöst ut och definitivt inte ditt första bygge!
                      Eftersom jag förstått att du skulle bygga ny bil & jag antog att det var DLS som gällde var det inte så svårt...

                      //
                      __________________
                      Mvh Jonas
                      Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                      8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                      Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                      Comment


                      • #26
                        Re: Bygge i en Yaris

                        Originally posted by Yaris View Post
                        Limmet funkade riktigt bra. Men torkade läskigt fort i sprutan. Under tiden vi snackades vid i tel så torkade det så jag blev tvungen att skruva isär den och tvätta rent.

                        Putte, givetvis har jag det. Men arbetsbänden sviktade för mycket när jag började banka så jag gav upp det innan skivan gick sönder. Sedan kom jag på det sättet jag böjde till det hela på. Misstänkte att du kunde ha hört rykten andra vägar så att du på så sätt förstod att det var jag. När kommer din hemsida upp förresten?
                        Vilken typ av spruta använder du till 3M-limmet? Jag har samma problem med min spruta med underliggande kopp. Hade tänkt prova en med överliggande kopp, men om det också är problem kan man spara dom pengarna.
                        sigpic

                        -C5 2008 -SQuse-
                        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                        Comment


                        • #27
                          Re: Bygge i en Yaris

                          Kunde man ju gissat. Jag som försöker hålla det på en normal nivå denna gången.

                          Använder en spruta med överliggande kopp. Funkar bra och är lätt att ta isär när jag gjort ren den. Men om det är värt att byta för dig vet jag inte.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Bygge i en Yaris

                            Jag fick samma problem med min spruta , jag tror det berodde på för litet munstycke i förhållande till mängd luft i mitt fall.
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #29
                              Re: Bygge i en Yaris

                              Hade själv inga problem med att FB 30 torkade i min överkoppsspruta medans jag höll på, även om jag tog en paus på 5-10 min....

                              Däremot tror jag att jag lade på för tjocka lager.
                              Tog en VÄLDANS tid på sig att torka.....så nästa gång skall det läggas tunnare och testa sig fram på provbitar innan så man vet hur tunnt man kan lägga.
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment


                              • #30
                                Re: Bygge i en Yaris

                                Man ska kanske inte visa upp sina misslyckanden. Men jag gör det i alla fall. Skyller på att det var länge sedan jag byggde ett stereobygge.

                                Första planen för diskant och mellaregister, en sluten låda på en liter. Fräste till aluminiumbitar. Plastade ihop och ungefär där skrotades den idén. Funkade bättre i mitt huvud...

                                Idé 2 då. Innotan, en såg och en rasp och en stunde senare var mallen klar. Fräste till en ny framsida i aluminum som plastades in. Plastade utanpå innotanen och när allt hade härdat klart så åkte allt i soptunnan. Ännu en idé som inte blev bra...

                                Såhär är det ibland. Vet inte om det är jag som är kräsen. Men blir jag inte själv nöjd så gör jag om det.

                                Comment

                                Working...
                                X