Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fgfhgh

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Fgfhgh

    Min 12" MOAB som legat i garaget ett tag nu kommer inte användas till något vettigt. Jag kommer inte få vettigt betalt för den heller. Då är det dags att experimentera. Med T/S-parametrar och lite matematik kom jag fram till att magnet/talspole borde kunna bli en 18" med lagom parametrar. Som 12" var den rätt gravt övermagnetiserad. Perfekt till SPL, men inte så roligt för normal lyssning. Som 18" blir parametrarna mycket snällare. Dags att prova ifall teori och praktik går ihop.
    Budgeten är i klass med en student i juni. Nu går det inte att bygga högtalare av nudlar så lite grejer beställdes från Kina. Ett gäng koner, en 18" korg, ett gäng spiders och dust caps.

    18" med 4" talspole, Två 1,6ohm (DC) lindningar på talspolen och hyggligt mjuk spider för rimligt VAS och lågt Fs. Mms hoppas jag hålla under 400g. Jag vägde mjukdelarna och fick fram att de väger 470g. Men hela upphängningen blir inte mms då den sitter fast i korgen. Samma med spidern. Jag tog en kon och skar av halva upphängningen för att se vad den väger. Den avkapade biten vägde 124g! Så med spidern hoppas jag att mms blir ca 336g plus lite lim.

    Talspolen sparas från MOABen då jag tycker den borde fungera bra. Formaren till talspolen är lite kort så jag limmade i en bit aluminium för att förlänga den. Tryckte i biten i formaren med lim mellan dem. Tryckte sen ner en tejprulle av rätt storlek så den pressade ihop metallbitarna. Jag har gjort så förut med en bas som funkar än, men det är lite vilda västern.

  • #2
    Re: Fgfhgh

    Superspännande!

    Har du sett tråden på SMD där det byggdes något neo.mag monster från scratch?

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Fgfhgh

      Nej, men jag har en känsla av att de har lite annan budget än mig

      Jag vill se hur svårt det är att få ihop nånting som får vettiga parametrar för SQ. Hur bra magnetsystemet är med tanke på linjäritet vet jag inte. Borde mäta distorsion på basen när jag är färdig.

      Jag vill ha en bas som spelar med snygg fallande kurva ner till 30Hz i en portad låda på 80L. Ingen peak alls, utan som PA-elementen brukar vara. Jag gillar hur de låter.
      Hur ändrar jag titel på tråden?

      Comment


      • #4
        Re: Fgfhgh


        Detta är den gamla talspolen, fortfarande med skräp från gamla spidern. Förlängaren i aluminium sitter här istucken. Den sitter rätt ordenligt även om det ser lite rangligt ut.


        Visitkorten centrerar talspolen under tiden jag måttar och fixar.


        Talspolen monterad ungefär som den kommer hamna. Nu ska den sättas i rätt höjd. Måttade på talspolen och magnetgapet. 55mm spole och 28mm gap ger ynkliga 13,5mm xmax, men med ett så långt gap så bör Bl hållas uppe även när den rör sig +-20mm. En tanke är att göra om spolen så den blir längre i ett senare skede. Men då blir den antingen tyngre eller med lägre Bl.


        Jag har inte så hightech verktyg så jag mäter var spolen ska vara och tejpar fast några visitkort som stopp så den alltid hamnar på rätt höjd i gapet senare. De kan tas bort innan dustcapen limmas dit.


        4" talspole kräver stor spider för att få någon slaglängd. Därav 10" spider. Kollar så den sitter någorlunda rätt i korgen när talspolen står på rätt höjd.


        Ligger rätt ok mot korgen här. Kan funka.


        På med korgen så ser det ut såhär. 4" spole är litet i en 18"...


        Hålet till talpolen hade sådär lagom passform. Alltså fick jag bearbeta lite. Använde jag något laserverktyg, cnc eller vattenskärning. Nej, en gammal skalpell fick duga.


        Resultatet blev givetvis att hålet är för stort. Som tur var köpte jag fem koner, så jag kan offra ett par.


        Så ser skönheten ut. Detta är placering av alla bitar. Jag ska fixa till hålet i en kon så det blir bra passform mot talspolen och sen limma ihop det.

        Jag får testa hur det går med bara en spider. Jag tror att upphängningen kommer tillföra en del styvhet. Annars finns risken att jag får ett Fs på 14Hz, VAS på 700L och Qts på 0,14. Men såvitt jag kan förstå det så är det egentligen mest massan, konytan och magnetiseringen som avgör hur den spelar småsignalmässigt. T/S-parametrarna hänger ihop. Så ifall jag simulerar med samma massa, men med olika styv spider så får jag ungefär samma resultat.
        Med styvare spider (högre CMS) får jag 27Hz, 200L och 0,26 i Qts. Då simulerar den i princip exakt likadant i en 80L låda stämd till 30Hz. Spännande att se hur det funkar i praktiken.

        Comment


        • #5
          Re: Fgfhgh

          Intressant, det här måste jag bara följa.
          -När smaker en blues som bäst?
          -Hvaergang!

          Keep The Devils music alive.

          Alcohol does not make you FAT-it makes you LEAN........against tables, chairs, floors, walls and ugly people.

          Comment


          • #6
            Re: Fgfhgh

            Riktigt spänande! Har egna planer på att knåpa ihop en 18" då jag har en bränd dd 3518 som ligger och skräpar. Ett tips kolla parametrarna på impact 6718 som ochså har 4"spole och ett rätt så sq inriktat sound. Lycka till.

            Comment


            • #7
              Re: Fgfhgh

              Originally posted by dickbender View Post
              Riktigt spänande! Har egna planer på att knåpa ihop en 18" då jag har en bränd dd 3518 som ligger och skräpar. Ett tips kolla parametrarna på impact 6718 som ochså har 4"spole och ett rätt så sq inriktat sound. Lycka till.
              Tackar, hittade parametrar på den nu. Kul att kunna se hur de har gjort och ha en referens.

              Comment


              • #8
                Re: Fgfhgh

                Jag glömde bilder på talspolen och spider.


                10" spider som ska ha 0,35mm/N i styvhet.


                Talspolen, vi får se ifall den håller.

                Tjejen hjälpte mig att fixa till hålet i en ny kon, så det blev ordentligt gjort. Nu passar den mycket bättre mot talspolen. Tinsel leads är på gång, tack till Dreddan. Efter att jag lödat dit tinsel leads ska det gå att limma ihop alltihop i steg.
                Hur är det enklast att limma ihop grejerna, i vilken ordning? Jag har bara pysslat med färdiga omkoningskit tidigare, så alla möjligheter att göra bort mig finns...

                Comment


                • #9
                  Re: Fgfhgh

                  Ok, då är basen nästan klar.



                  Jag fick sy dit lite tinsel leads. Inte en susning om hur detta egentligen ska göras. Jag får se ifall det håller. Limmade inte eller nånting, ska man göra det?



                  Jag limmade först i spidern, men har ingen bild av det. Sen limmade jag upphängningen, kändes som att det blev bra.



                  Med allt ihoplimmat så ser det ut så här. Ingen superfinish, men det funkar iaf. Konen var helt klart gjord för 8" dust cap, inte 6" som jag har.



                  Jag tycker den ser lite biffig ut, magneten ser vettigare ut på en 18" än en 12". Efter en timmes inspelning började jag så smått testa att köra mer och mer konutslag. Jag körde med en 1000W förstärkarmodul och körde 15Hz sinus. Det gav rejäla konutslag utan låda och gav dessutom fördelen att jag inte hör 15Hz, så det är bara övertoner (dist) som hörs. Med andra ord så hade det bara varit dist jag hört ifall den lät någonting. Med +-20mm konutslag var det först ett litet missljud som jag hittade fort. Det var en liten bit av spidern som inte blivit bra limmad. Angtagligen hade blandningen av epoxin inte blivit bra där. Lite ny epoxi så satt det fast som det skulle. Sen var en knäpptyst med +-20mm konutslag. Då var jag rätt nöjd.



                  Men det var T/S-parametrarna jag var mest intresserad av. Skulle det gå att få till en bas som är lite mer åt SQ-hållet än SPL? Min oro var att upphängningen skulle vara för styv och den är styv. Men med en 0,35mm/N spider så fick jag parametrar som jag tänkt mig. Lite mjukare kunde upphängningen fått vara, men 29Hz fs får vara ok. MMS på 362g innebär ca 344g MMD, alltså så mycket väger mjukdelarna som är i rörelse. Jag mätte upp delarna till nästan 500g, men en stor del av upphängningen och spidern sitter fast i korgen och räknas bort. Detta var precis så mycket massa som jag hoppats på, om inte ett par gram lägre tom. Hyfsad verkningsgrad och den simulerar med en fallande kurva som jag gillar. Inga peakade lådor här. Nu får jag prova göra en basreflex och eventuellt ett tappat horn för att se hur den funkar i praktiken. Kanske trillar den i småbitar direkt

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fgfhgh

                    Ser mycket trevligt ut! :-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fgfhgh

                      Ser helt lysande ut hörrödudu!

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fgfhgh

                        När en annan håller på och jämför olika element med dess parametrar, så bygger du eget så son du vill ha det. Imponerande och coolt. Ser jäkligt bra ut!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fgfhgh

                          Skulle vara kul med en guide hur du mätte upp parametrarna? Klockrent jobb du gjort.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fgfhgh

                            Parametrarna mätte jag upp med LIMP, ett lättanvänt program. Sen använder man bara ett motstånd i serie med basen. Mic-ingångarna på ljudkortets ena kanal kopplas till motståndet och den andra kanalen till basen. Då vet programmet spänningen över basen och motståndet och kan på så sätt räkna ut strömmen. Det står bra i manualen och programmet är gratis.

                            Sen kör jag med delta mass-mätning. I praktiken så mäter programmet impedanskurvor först utan extra vikt och sen med en extra vikt på konen. I impedansmätningarna syns resonansfrekvensen och även hur hög impedansen är vid resonansen. Q-värden räknas sen fram från formen på peaken vid resonansen. Det behöver den bara mätningen utan vikt för att göra. Men för att få fram de andra parametrarna behöver den lista ut vad MMS är. Då lägger man på massan och kör ett svep till. I mitt fall sänktes fs till 23Hz eller nåt sånt med 290gram extra massa. Då är räknar programmet ut MMS och sen hänger de andra parametrarna ihop med MMS.

                            Jag hade lite strul med att hela korgen och magnet vibrerade när jag la på mer massa. Det var helt omöjligt att få stabila mätningar. Men sen rörde jag korgen och kände att den vibrerade. När jag höll korgen stilla så kunde jag göra repeterbara stabila mätningar. Många problem som uppstår är rent praktiska.

                            Att parametrarna skulle bli rätt på första försöket var en lyckoträff, det kunde lika gärna blivit helt tokigt. Jag tittade och funderade på wiki-sidan med T/S-parametrar och räknade bakifrån. Det går att räkna mycket baklänges med typ winisd eller hornresponse när man ser hur parametrarna hänger ihop. Mycket är rent praktiska problem, hur får jag ner vikten, hur styv är upphängningen. När man ser hur det hänger ihop så är det svåra att man inte vet hur grejerna man köper kommer bete sig förrän man provat.
                            Ska man ha koll på magnetsystemet och minimera induktans osv så blir det mycket värre. Det kanske är ett projekt för 2015...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fgfhgh

                              Originally posted by Jonhny View Post
                              Parametrarna mätte jag upp med LIMP, ett lättanvänt program. Sen använder man bara ett motstånd i serie med basen. Mic-ingångarna på ljudkortets ena kanal kopplas till motståndet och den andra kanalen till basen. Då vet programmet spänningen över basen och motståndet och kan på så sätt räkna ut strömmen. Det står bra i manualen och programmet är gratis.

                              Sen kör jag med delta mass-mätning. I praktiken så mäter programmet impedanskurvor först utan extra vikt och sen med en extra vikt på konen. I impedansmätningarna syns resonansfrekvensen och även hur hög impedansen är vid resonansen. Q-värden räknas sen fram från formen på peaken vid resonansen. Det behöver den bara mätningen utan vikt för att göra. Men för att få fram de andra parametrarna behöver den lista ut vad MMS är. Då lägger man på massan och kör ett svep till. I mitt fall sänktes fs till 23Hz eller nåt sånt med 290gram extra massa. Då är räknar programmet ut MMS och sen hänger de andra parametrarna ihop med MMS.

                              Jag hade lite strul med att hela korgen och magnet vibrerade när jag la på mer massa. Det var helt omöjligt att få stabila mätningar. Men sen rörde jag korgen och kände att den vibrerade. När jag höll korgen stilla så kunde jag göra repeterbara stabila mätningar. Många problem som uppstår är rent praktiska.

                              Att parametrarna skulle bli rätt på första försöket var en lyckoträff, det kunde lika gärna blivit helt tokigt. Jag tittade och funderade på wiki-sidan med T/S-parametrar och räknade bakifrån. Det går att räkna mycket baklänges med typ winisd eller hornresponse när man ser hur parametrarna hänger ihop. Mycket är rent praktiska problem, hur får jag ner vikten, hur styv är upphängningen. När man ser hur det hänger ihop så är det svåra att man inte vet hur grejerna man köper kommer bete sig förrän man provat.
                              Ska man ha koll på magnetsystemet och minimera induktans osv så blir det mycket värre. Det kanske är ett projekt för 2015...
                              imponerande

                              Comment

                              Working...
                              X