Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 Sportback

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Audi A3 Sportback

    Här kommer lite mer blandade bilder.

    Har allt inkopplat och bygget börjar röra på sig.
    Det enda jag inte är nöjd med just nu är basen, trodde det skulle vara mer tryck
    i sakerna än vad jag upplever det nu.

    Vet inte vad jag gjort för fel men måste kolla över lådan en gång till iaf, labba med lite volymer kanske, men har byggt den på 30L efter vad Focal skriver i sin manual.
    Kanske skulle gjort den på 40L för mer djupbas men är inte där problemet ligger, finns ingen punch/attack i den.
    Vet inte vad jag mer ska kolla över, försökte ställa gain på substeget idag också
    och körde då med multimeter och en testton på 50hz efter någon guide jag hittade på nätet där volten skulle ligga på typ 36,63 för min effekt.
    För att uppnå detta måste jag ha sublevel på max i huvudenheten.
    Vet inte om det är rätt men annars maxar jag ut gain och det händer ännu mindre :P
    Attached Files
    Projekt: Golf MK3 goes LOUD !
    Digital Designs & LW Audio

    Comment


    • #17
      Re: Audi A3 Sportback

      Originally posted by areez View Post

      Sen lägger jag in en bild på DynaXorb som sitter bakom middbasarna.
      Det är mkt intressant att sätta dit på en sida först o höra skillnaden.

      Pierre
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #18
        Re: Audi A3 Sportback

        Originally posted by Horsyhorse View Post
        Det är mkt intressant att sätta dit på en sida först o höra skillnaden.

        Pierre
        *är mottagglig för ett hyllningstal och en övertalning *

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #19
          Re: Audi A3 Sportback

          Originally posted by zrken View Post
          *är mottagglig för ett hyllningstal och en övertalning *
          Jag är för snäll för det........KÖP FÖR I HELVETE!!!

          Används bl.a av en nöjd kund/SM-finalist(billjud)

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • #20
            Re: Audi A3 Sportback

            DynaXorb är bra skit! Midbasen blev fastare och fick bort en del plonkljud. Går absolut inte att jämföra med typ taggmatta, som knappt gjorde nån skillnad alls.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #21
              Re: Audi A3 Sportback

              Originally posted by areez View Post
              Vet inte vad jag gjort för fel men måste kolla över lådan en gång till iaf, labba med lite volymer kanske, men har byggt den på 30L efter vad Focal skriver i sin manual.
              Kanske skulle gjort den på 40L för mer djupbas men är inte där problemet ligger, finns ingen punch/attack i den.
              Är lådan verkligen "bara" på 30L? Jag tycker den ser större ut även om den är grund.....

              Ser ut att vara gjort i spånskiva , isåfall så plasta den invändigt då spån läcker ganska mkt luft

              Om du trycker in membranet så skall det studsa ut igen annars så läcker lådan
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #22
                Re: Audi A3 Sportback

                Originally posted by Hewi View Post
                Är lådan verkligen "bara" på 30L? Jag tycker den ser större ut även om den är grund.....

                Ser ut att vara gjort i spånskiva , isåfall så plasta den invändigt då spån läcker ganska mkt luft

                Om du trycker in membranet så skall det studsa ut igen annars så läcker lådan

                Enligt Probox ska den vara på 30L :P
                Måste kontrollmäta lite, den är gjord i MDF, plastad invändigt och i skarvar.
                Borde inte läcka men ska kolla den igen.
                Projekt: Golf MK3 goes LOUD !
                Digital Designs & LW Audio

                Comment


                • #23
                  Re: Audi A3 Sportback

                  Originally posted by areez View Post
                  Här kommer lite mer blandade bilder.

                  Har allt inkopplat och bygget börjar röra på sig.
                  Det enda jag inte är nöjd med just nu är basen, trodde det skulle vara mer tryck
                  i sakerna än vad jag upplever det nu.

                  Vet inte vad jag gjort för fel men måste kolla över lådan en gång till iaf, labba med lite volymer kanske, men har byggt den på 30L efter vad Focal skriver i sin manual.
                  Kanske skulle gjort den på 40L för mer djupbas men är inte där problemet ligger, finns ingen punch/attack i den.
                  Vet inte vad jag mer ska kolla över, försökte ställa gain på substeget idag också
                  och körde då med multimeter och en testton på 50hz efter någon guide jag hittade på nätet där volten skulle ligga på typ 36,63 för min effekt.
                  För att uppnå detta måste jag ha sublevel på max i huvudenheten.
                  Vet inte om det är rätt men annars maxar jag ut gain och det händer ännu mindre :P

                  Är basen inspelad? Många basar låter (enligt mig) precis som du beskriver innan de spelats in.
                  Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                  Comment


                  • #24
                    Re: Audi A3 Sportback

                    Nej det är den inte, spelats någon timme på ordentlig volym bara.
                    Men ska kolla över lådan så den inte läcker något igen och sen är det väl bara
                    att pumpa på och spela in den
                    Projekt: Golf MK3 goes LOUD !
                    Digital Designs & LW Audio

                    Comment


                    • #25
                      Re: Audi A3 Sportback

                      Originally posted by areez View Post
                      Nej det är den inte, spelats någon timme på ordentlig volym bara.
                      Men ska kolla över lådan så den inte läcker något igen och sen är det väl bara
                      att pumpa på och spela in den
                      Jag brukar mina basar gå några dagar med fast 30hz ton är jag ska spela in dom.
                      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                      Comment


                      • #26
                        Re: Audi A3 Sportback

                        Ja det som gör mig så konfunderad är det jag mäter mig fram till på stegets utgångar
                        med multimetern.

                        För att uppnå den volt jag fick fram genom någon fin tabell jag hittade på nätet.
                        Som skulle vara 36.63 eller liknande var jag som sagt tvungen att dra upp till sw-level 15
                        på Alpine spelaren (max). Då hamnade gain på 3/4 av max typ.
                        Det kan väl inte vara helt normalt.

                        Kan ju leka lite med delningar också men ja att få gain rätt är väl steg 1 kanske :P

                        Jag ska kolla vidare vad som kan vara knas, för såhär lågt ska det inte låta.
                        Projekt: Golf MK3 goes LOUD !
                        Digital Designs & LW Audio

                        Comment


                        • #27
                          Re: Audi A3 Sportback

                          Beror på vad för utspänning du har på HU och känsligheten på stegets ingång.
                          Att SW måste upp på hög level är inte konstigt.
                          Det är ingen magisk "boost" utan en nivåkontroll på de här spelarna.

                          Jag hade inte vart orolig för att gainen står på 3/4, men varit vaksam på att du håller ordning på vad standardvolymratten stod på..

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #28
                            Re: Audi A3 Sportback

                            Ja 178BTn har väl 4v lågnivå ut.
                            Men det är normalt att man gainar typ inget på steget till framsystem
                            och nästan max på det till basen ?
                            Mjo förstår om sub nivån måste upp men att behöva ha den på max vet jag inte om det är normalt.

                            Om jag tar ut basratten som hör till steget så är det stört omöjligt att nå
                            rätt gain.
                            Projekt: Golf MK3 goes LOUD !
                            Digital Designs & LW Audio

                            Comment


                            • #29
                              Re: Audi A3 Sportback

                              Det kan vara så att 'basratten' lägger en väldigt frekvensbestämd stark förstärkning som strular till din inställningsmetod. ex 45hz steglöst upp till +18db. Det är rätt vanligt.
                              Därför man rekomenderar att inte använda basrattar 'generellt'.

                              Den subwoofer inställningen i stereon är däremot en ren "nivåkontroll" och har definitivt ingen eq funktion på samma sätt man ofta ser på bassremotes... Därför - feel free att använda hela spannet på spelarens subwoofer 0-15, men håll i dig när det meckas med basratten.

                              Bäst vore om du kunde ta reda på om det är en sådan här "frekvensbooster" på basratten eller om det är en ren nivåkontroll.
                              Ex på mitt basslutsteg har jag en ren nivåkontroll.

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #30
                                Re: Audi A3 Sportback

                                Vart delar du basen lågpass?
                                "Sound by Hewi"

                                Blue eMotion by heWi

                                Comment

                                Working...
                                X