Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ: BMW 320i touring -96

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: BMW 320i touring -96

    Skriver väl en liten projekttråd här fastän bygget inte riktigt startat än. Tanken är att få nån sorts välljud i kärran då dagarna med basabröl är förbi .
    Bilen är en -96:a BMW 320i touring med lagoma mil på mätaren. Lite sänkt å lite vita blinkers å dylikt men inget värre gjort åt utsidan. På insidan blir det SC i dörrar, baklucka och baljan.
    Ljudet i fråga är följande:
    Huvudenhet: Alpine iDA-X305S
    Framssystem: DLS UP35
    Baksystem: Originalskrap
    Bas: DLS W612
    Steg till framsystem: Genesis Stereo 100
    Steg till bas: Genesis Dual Mono
    Audison Connection kablar och säkringshållare m.m.
    Basen sitter just nu i en sluten låda och kommer nog så förbli men tanken är att bygga in både stegen och basen i baljan, ev bakom hjulhusen för att inte ta för mycket plats i bagaget. Har suttit och letat på touringbyggen i en e36 för lite ideer men har inte hittat nåt vettigt, nån som har något tips?
    Kan sedan någon förklara för mig skälet till att ha en iDA-X305S? Köpte den begagnad med tanken att jag använder ju aldrig cd-skivor i bilen men jag kan inte förstå vad som gör att den kostar runt 4 papp ny? Missförstå mig inte, jag är nöjd som fasiken med stereon men jag fattar den inte bara .

    Planerna är väl att få in ljudet i bilen och känna på allt till en början. Har inte byggt seriöst SQ-ljud i en bil tidigare så jag är väl igentligen nybörjare på den genren. Steg två blir att bygga in basen i baljan, ev byta bas innan(har tankar om en tia då jag alltid föredragit mindre basar). Processor(PXA-H100) och blåtandsmodul(KCE-400BT) ska väl så småningom leta sig in.

    Det var allt för nu, bilder kommer senare nån gång. Kommer bli en långsam tråd då jag ej har tillgång till nåt vettigt garage på hemort utan har tänkt passa på att jobba i garaget när man far till stugan(17 mil bort ).

  • #2
    Re: SQ: BMW 320i touring -96

    Jag gjorde så i mitt bygge. visserligen en e34. Utan att plasta så fick jag 30l, byggde sen en låda för steg och fläktar i verktygsfacket framför reservhjulet.
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=5529 <-- Om det hjälper något.
    Mini Cooper goes Pioneer
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
    Volvo V50
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

    Sponsorer som håller mig flytande:
    Pioneer, Stinger

    Comment


    • #3
      Re: SQ: BMW 320i touring -96

      kul med bygge i en e36 Touring!

      har en själv som jag tänkte börja byga en "vardagsanläggning" i ganska snart

      reservhjulsbaljan är ju smått gigantisk i dessa bilar! så att köra typ en 15" i den är nog inget större problem


      hur kommer du montera framsystemet?

      lycka till med bygget!

      mvh
      Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

      Comment


      • #4
        Re: SQ: BMW 320i touring -96

        Originally posted by sidny View Post
        kul med bygge i en e36 Touring!

        har en själv som jag tänkte börja byga en "vardagsanläggning" i ganska snart

        reservhjulsbaljan är ju smått gigantisk i dessa bilar! så att köra typ en 15" i den är nog inget större problem


        hur kommer du montera framsystemet?

        lycka till med bygget!

        mvh
        Håller med. Min låda var tydligen på 37L och hade kunnat bli mycket större om jag hade plastat...
        Mini Cooper goes Pioneer
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
        Volvo V50
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

        Sponsorer som håller mig flytande:
        Pioneer, Stinger

        Comment


        • #5
          Re: SQ: BMW 320i touring -96

          Framsystemet kommer att placeras på originalplatserna plus montage av diskant i kåpan till backspegeln.
          Vad det gäller montage i baljan så hade det varit den mest smidiga lösningen då bilen används som en kombi ska göras, dvs grejer i skuffen oftast. Problemet är ju att basen ofta kommer ha saker ståendes på den vilket påverkar ljudet negativt(no shit ). Tankarna lutar åt montage av baslåda på ena sidan bakom hjulhuset och slutstegen på den andra sidan. Eventuellt kan baljan bli ett fint utrymme för slutstegen då jag under 12+ år med körkort aldrig haft en punktering. Har dessutom alltid med mig en liten kompressor med punkalagningsvätska.

          Ingen som har några tankar om stereon? Vad är det som gör den så "speciell" med tanke på priset??

          Comment


          • #6
            Re: SQ: BMW 320i touring -96

            Originally posted by pepi View Post

            Ingen som har några tankar om stereon? Vad är det som gör den så "speciell" med tanke på priset??
            Tja vad gör att en ny BMW kostar runt 300k och en Dacia kostar 80k?
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • #7
              Re: SQ: BMW 320i touring -96

              Jo det är ju sant. Men jag tycker att för 4 tusen saknas ju en del funktioner då den ska vara en så kallad mediacenterspelare.. Blåtand är ju det minsta man kan begära =)
              Jag är ju fortfarande väldigt nöjd med den men jag hade nog aldrig betalat fullt pris för den.

              Comment


              • #8
                Re: SQ: BMW 320i touring -96

                Originally posted by pepi View Post
                Jo det är ju sant. Men jag tycker att för 4 tusen saknas ju en del funktioner då den ska vara en så kallad mediacenterspelare.. Blåtand är ju det minsta man kan begära =)
                Jag är ju fortfarande väldigt nöjd med den men jag hade nog aldrig betalat fullt pris för den.
                En anledning är väl att dom måste sälja slut på alla såna moduler och boxar innan dom kan börja slänga i alla funktioner i spelarna
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                www.garaget.org/Frippe_L

                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                Comment


                • #9
                  Re: SQ: BMW 320i touring -96

                  Originally posted by Frippe_L View Post
                  En anledning är väl att dom måste sälja slut på alla såna moduler och boxar innan dom kan börja slänga i alla funktioner i spelarna
                  Hahaha jo det är väl så =) Har ju redan planerat att införskaffa både processor och blåtand så =D

                  Comment


                  • #10
                    Re: SQ: BMW 320i touring -96

                    Alright!
                    Länge sedan aktivitet här men har varit mycket med annat sen sist. Dessutom avsaknad av garage på hemort gör saker lite svårare. Bilen har gått sönder och blivit ståendes två gånger, bland annat tändningslåset nu senast vilket jag väntar delarna till.
                    Har dock monterat högtalarna fram och dämpat dörrar och kickar, dock så ska det göras om då båda dörrsidorna fram måste bytas.(bilder finns)

                    Har suttit och planerat och funderat uti layoten på anläggningen men ännu ej bestämt alla detaljer. Drömmen hade varit pxa701 processorn och dela och köra framsystemet aktivt men det kräver fler steg och mer batteri. Antar att riktig byggstart blir närmare sommaren då alla andra projekt är klara. Står just nu en 945:a i garaget i stugan som behöver lite ny plåt och ett nytt värmepaket som måste göras först...

                    Comment


                    • #11
                      Re: SQ: BMW 320i touring -96

                      Här står det still på byggfronten på grund av jobb och allt möjligt dock så har det blivit lite ändringar i setup. Basen är numera Jellys gamla Genesis 12:a. Ett Genesis Four Channel har letats fram och en Pxa-h701 med tillhörande Rux har införskaffats plus 2 0,5 farads kondingar från DLS. Blir att köra framsystemet aktivt delat med stereo 100 och four channel och sen ta dual monot till basen. Har fortfarande en massa kabel att köpa men inköp är den roliga biten :-)

                      Comment

                      Working...
                      X