Announcement

Collapse
No announcement yet.

8", 6ohms basar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 8", 6ohms basar

    Har 2 par Sonab B 31 som jag skulle vilja byta basarna i.
    Dom ligger på 6 ohm och är 8"... Men det sitter slavbasar i lådorna också. Gör det att man inte kan använda vilka element man vill?

    Vart hittar jag billigast möjliga basar som passar till högtalarna?
    Har tittat på ljudia, tyvärr så ligger deras billigaste (runt 100 kr) på 8 ohm
    Hopp, ska man göra nu då?

  • #2
    Re: 8", 6ohms basar

    Hifikit.se kan du kika på med.
    OTURSFÖRFÖLJD!!!
    Bara att bryta ihop och komma igen.

    Comment


    • #3
      Re: 8", 6ohms basar

      Originally posted by ABZD View Post
      Hifikit.se kan du kika på med.
      Ja just det. Det ska jag göra
      Hopp, ska man göra nu då?

      Comment


      • #4
        Re: 8", 6ohms basar

        Hittade inget som passade min ekonomi där heller
        Hopp, ska man göra nu då?

        Comment


        • #5
          Re: 8", 6ohms basar

          www.technovox.se/
          Roger Edvinsson
          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
          helst på saker av kolfiber :-)

          Comment


          • #6
            Re: 8", 6ohms basar

            Originally posted by JALLE View Post
            Hängde inte riktigt med på vad du menade med den länken. Hittade inget budget eller 6 ohm.

            Vill ha det billigaste skit som någonsin går att hitta. Allt är bättre än det jag har nu.
            Hopp, ska man göra nu då?

            Comment


            • #7
              Re: 8", 6ohms basar

              Originally posted by Softis View Post
              Hängde inte riktigt med på vad du menade med den länken. Hittade inget budget eller 6 ohm.

              Vill ha det billigaste skit som någonsin går att hitta. Allt är bättre än det jag har nu.
              Sist jag var hemma hos Janne hade han 30-40hyllmeter "bra-att-ha" högtalare i lager, och han har ca 4 meter i takhöjd på lagret

              Resten förvarade han i en kontainer eller två då allt inte fick plats inne.

              Så tipset är: ring skrotnisse
              Roger Edvinsson
              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
              helst på saker av kolfiber :-)

              Comment


              • #8
                Re: 8", 6ohms basar

                Är det där bredbandshögtalare?

                Efter en snabb googling får jag fram att det tydligen är så, men jag har inte sett någon bild på dem. Om det är bredband så får du antingen komplettera med extra diskant eller sätta ett annat bredbandselement.

                Men med tanke på att det även sitter slavbasar så får du nog plocka bort dem eftersom såna brukar vara anpassade till just det ordinarie baselementet, inte säkert det blir bra med ett annat element. Andra med erfarenhet av slavbashögtalare får ge bättre råd.

                Comment


                • #9
                  Re: 8", 6ohms basar

                  Originally posted by Optima View Post
                  Är det där bredbandshögtalare?

                  Efter en snabb googling får jag fram att det tydligen är så, men jag har inte sett någon bild på dem. Om det är bredband så får du antingen komplettera med extra diskant eller sätta ett annat bredbandselement.

                  Men med tanke på att det även sitter slavbasar så får du nog plocka bort dem eftersom såna brukar vara anpassade till just det ordinarie baselementet, inte säkert det blir bra med ett annat element. Andra med erfarenhet av slavbashögtalare får ge bättre råd.
                  Njae, bredband vet jag inte om det är? Är väl typ midbasar eller något.
                  Jo, jag antar att slavisarna är anpassade efter just dom basarna som sitter i. fast dom bottnar ganska lätt tycker jag.
                  Men jag hade planer på att ta bort dom och sätta lock bara.

                  Vet inte riktigt hur, men det står 6 ohm på magneten, men sen står det 8 ohm på baksidan av högtalaren.

                  Köpte dom 2 första för kanske 10 år sen, dom andra 2 för kanske 5 år sen. Ville så gärna ha 4 st likadana.



                  Jalle, vad menade du med "ring skrotnisse"?
                  Hopp, ska man göra nu då?

                  Comment


                  • #10
                    Re: 8", 6ohms basar

                    Hittade en bild här:









                    Har en sån här också
                    Ska väl tillägga att jag gett runt 500 spänn totalt för allt

                    Last edited by Softis; October 31, 2010, 18:28.
                    Hopp, ska man göra nu då?

                    Comment


                    • #11
                      Re: 8", 6ohms basar

                      Softis> Liknar JWS B31 VÄÄÄÄÄLDIGT mkt.
                      KAN det bero på att det är samma högtalare med annat namn?
                      Har fyra st. här hemma varav diskanten är död i en av dem.
                      Förstår dock inte varför du vill använda dem då de varken låter bra eller spelar högt....

                      Nu vet jag inte om JWS byggde åt Sonab eller hur det låg till. De kanske t.o.m. ägde Sonab....jag har inte en aning.
                      Kan höra med mor min då de eg. är hennes om jag kan skicka iväg asen...

                      Optima> Det är mellanregister.
                      Last edited by Lonefox; October 31, 2010, 21:10.
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • #12
                        Re: 8", 6ohms basar

                        Originally posted by Softis View Post
                        Är väl typ midbasar eller något.
                        Originally posted by Lonefox View Post
                        Det är mellanregister.
                        Okej, nu när jag ser bild på dem så förstår jag.

                        Originally posted by Softis View Post
                        Vet inte riktigt hur, men det står 6 ohm på magneten, men sen står det 8 ohm på baksidan av högtalaren.
                        Det är kanske diskanten som är på 8 Ohm, då blir själva högtalaren på 6-8 Ohm om man ska vara petig. Men jag gissar bara.

                        Finns det något delningsfilter på baslådan så att B 31 kopplas in där?
                        Hur många liter är innervolymen hos B 31?

                        Svårt att veta hur högt i frekvens som baslådan spelar, men om den åtminstone går upp till 80 Hz så kanske det funkar att göra om B 31 till slutet. Baslådan är väl en bandpass om jag har förstått rätt.
                        Last edited by Optima; October 31, 2010, 21:20.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 8", 6ohms basar

                          De JWS B31 jag har är slutna.....har ej tagit isär dem ngn ggn alls så hur filtren ser ut kan jag inte uttala mig om...
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • #14
                            Re: 8", 6ohms basar

                            Det sitter bara en sådan där litet filter till diskanten, inte till bas, eller vad det nu är.

                            Lonefox: Jag tycker faktiskt dom spelar bra och högt.
                            Nu kan jag inte spela så särskilt högt när jag har 3 barn på 8 år, 2 år och 2 månader hemma.

                            Och för att slippa göra ny tråd, någon som vet vart man kan lämna in en Denon förstärkare på lagning? Gärna i närheten så jag slipper skicka den.
                            Hopp, ska man göra nu då?

                            Comment


                            • #15
                              Re: 8", 6ohms basar

                              http://www.hifiklubben.se/butiker/vara-butiker/ Du kan ju kolla där, de ska kunna laga Denon.

                              Comment

                              Working...
                              X