Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bass shaker / Bass Pump

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bass shaker / Bass Pump

    Är det någon som har använt någon av dessa produkterna?
    Funkar dem bra, blir det inte lätt missljud i soffan (eller vad man nu skruvar dem i), funkar dem till musik eller enbart till film?





    Om de nu funkar, vilken av dem är bäst och hur många behöver man?

  • #2
    Re: OT: Bass shaker / Bass Pump

    Liten guide: http://www.minhembio.com/Chrissofsweden/189473/

    Två är rätt lagom till en normal 3-4sits soffa. sen ett litet steg till dem.

    Finns några elaka från Earthquake med men dem kostar en del mer.
    http://earthquakesound.123ehandel.se...?product_id=11
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • #3
      Re: OT: Bass shaker / Bass Pump

      Har läst den tråden...

      Men minhembio.com känns lite som garaget.org, väldigt mycket folk & få som kan något..
      Fast det kanske bara jag som har kollat i fel trådar tidigare.

      Steg har jag ett stort PA-steg som bara står och samlar damm, så effekt har jag nog så det räcker och blir över.

      Comment


      • #4
        Re: OT: Bass shaker / Bass Pump

        De behöver normalt inte mycket mos, typ 50 W styck.

        Min åsikt är att basen blir lite fördröjd/seg med dem så de lämpar sig bäst för muller.

        Sen får man väl räkna med att soffan vibrerar sönder på några år.
        /tycker Erik.

        Comment


        • #5
          Re: OT: Bass shaker / Bass Pump

          Jag har liknande själv i min soffa. Och har tidigare sålt ett par hundra genom åren som importör av Caliber.
          Min erfarenhet är att det lätt uppstår stomljud (ljudet av att någon knackar i ramen) i soffan som inte alls är vad man (vanligtvis) önskar sig.

          Men rätt monterade med väldigt lite effekt kan det tillföra en önskad effekt.
          Jag skulle säga att 5-10W lätt räcker, resten blir stomljud.
          Är därför tveksam till hur man använder stora modeller liknande Earthquake utan att bygga stora podier att ställa fotölj/soffa på. Det kommer låta som om någon slår med hammare på soffan!

          Jag skulle montera mina i bilen om jag hade några över. Klart bättre och roligare investering.

          OBS! detta har under inga omständigheter något med välljud att göra!

          Comment


          • #6
            Re: OT: Bass shaker / Bass Pump

            Nej att det inte e välljud det hade jag redan räknat ut, det e inte mitt PA-steg heller för den delen Sen kostar de ju inte mer än 300:- så förväntningarna är väl kanske inte enorma.
            Har en 90-tals förstärkare från Pioneer liggandes, kanske är smidigare att driva dem med den istället? PA steget är rätt klumpigt.

            Som Erik skrev ang. slö bas, det var lite min misstanke. Kanske kan funka till film men sämre till musik?
            Nu var väl i.o.f.s min tanke främst att ha dem till film.

            Comment


            • #7
              Re: OT: Bass shaker / Bass Pump

              Originally posted by Extra Kim View Post
              Har läst den tråden...

              Men minhembio.com känns lite som garaget.org, väldigt mycket folk & få som kan något..
              Fast det kanske bara jag som har kollat i fel trådar tidigare.

              Steg har jag ett stort PA-steg som bara står och samlar damm, så effekt har jag nog så det räcker och blir över.
              Jag håller inte med dig alls. Men många användare har dom.
              Volvo V70 2010 (Volvo orginal HP)
              Ctr-05 Alpine/Hertz (Mysljud) SÅLD

              Comment


              • #8
                Re: Bass shaker / Bass Pump

                Jag har ett par såna här, dom ligger numer i kökskåpet. Som det sades innan så blir det lätt stomljud i soffan, och dom går inte tillräckligt långt ner i frekvens för min del.

                Är någon sugen på att köpa dom av mig så hojta till vejta.

                Skall man ha någon sånhär RIKTIG sak så är det Eartquake som gäller, testade deras stora variant på Arkenmässan, där snackar vi RIKTIG buttkicker. Jag såg suddigt och trodde hjärnan skulle skaka loss

                Comment


                • #9
                  Re: Bass shaker / Bass Pump



                  Det är en sånhär man skall ha, testade den i helgen på mässan i Alingsås.

                  Tyvärr lite högre prislapp än vad dom jag har.

                  Frekvensomfång 5-70Hz

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bass shaker / Bass Pump

                    Originally posted by Niklas View Post
                    [ATTACH]4269[/ATTACH]

                    Det är en sånhär man skall ha, testade den i helgen på mässan i Alingsås.

                    Tyvärr lite högre prislapp än vad dom jag har.

                    Frekvensomfång 5-70Hz
                    Vad tyckte du om dom? Jag råkade impulsköpa två stycken men har inte testat dem än.
                    // Gurra
                    BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bass shaker / Bass Pump

                      impulsköpt buttkickers för drygt 11.000kr och du har inte testat dom än?!

                      Du klarar dig GOTT på en om du nu inte har en megasoffa på 5m bredd eller något liknade, helt seriöst så såg jag suddigt när den gick ner mot 20Hz strecket.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bass shaker / Bass Pump

                        Det var extrapris på dem i somras så då gick det inte att låta bli. Ska snart testa dem.
                        // Gurra
                        BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bass shaker / Bass Pump

                          2st 10.0b i soffan kommer ge dig hjärnskakning

                          Du får gärna ta lite kort på hur du kommer göra din istallation, får jag våga mig på en gissning så blir det en stor skiva med gummifötter under som du sen skruvar fast buttkickerna i, och sen ställer soffan på. Är jag helt fel ute?

                          Vad kommer du driva dom med?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bass shaker / Bass Pump

                            Fick tag i 4st för 600:- ink frakt så två st sitter numer i den stora soffan, har inte bestämt mig för om det blir två i den lilla soffan eller om jag sätter en där och tre i den stora.
                            Driver mina på Pioneer-förstärkaren och det verkar funka bra.

                            Har inte använt dem så mycket än att jag kan göra ett riktigt uttalande, men de verkar göra sitt jobb.
                            Har dem från Monacor/Carpower.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bass shaker / Bass Pump

                              OT men enligt mig är det roligaste man kan göra med den billiga varianten typ Caliber/Monacor är att montera 2st på en säkerhetsväst för ridning eller liknande.
                              En fram på bröstkorgen och en fasvänd bak på ryggen. Koppla till datorn och spela pang pang spel! Då är det OK med mycket effekt

                              Comment

                              Working...
                              X