Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med hornlåda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hjälp med hornlåda

    Frippe ja jag gillar cerwin, och jag ska köpa mig ett par DC1215 eller DC 1515.
    så fort ja fått cerwin 18"basarna sålda samt mina AT-100 .

    Comment


    • #17
      Re: Hjälp med hornlåda

      Originally posted by cerwinsky View Post
      Jonny: Jag har fått lådtips av "låd gurun" här på på bilstereoforum.
      Han föreslår en låda på ca 166 Liter(jag ska staga lådan så jag bygger en låda på 168 Liter. Lådan portas med 4st 4" rör som är 300mm långa vilket ger 40Hz av stämning.

      Vilken av lådorna hade du byggt?? G-subbarna(ej byggda för mina skräp basar eller förslaget från kungen på lådförslag??? Jag tänker gå å optimas förslag.

      Jag har fått höra på andra forum att mina basar är värdelöst skräp(jag va nöjd i början men nu vill ja bara bli av med dem).

      Pengarna jag får för ett par av lådorna med galler och allt ska ja spara samt sälja mina CW AT-100 och köpa antingen ett par DC1515 eller ett par DC!215.
      har svårt o bestämma vilken modell jag ska välja.
      Jag kan ju även spara pengarna och köpa ett par Precision Devices 1850 eller 186och bygga ett par horn. Men ja vill hellre ha ett par beg CW horn av den nya sorten. Vill bara bli av med basarna nu. Du är den enda som sagt att mina 188EB basar låter bra..... de andra tyckte inte att mina basar ens passar i horn fast de är hornbasar från början. De tyckte att de inte ens va värt o bygga ett par horn till dem. Men nu blir det ett par basreflexlådor avsedda för PA applikationer.
      Horn kommer byggas i framtiden med subs byggda för horn..
      Men de visar sig vilken sub ja köper om ja inte köper nån av DC högtalarna. Kan ju tillägga att jag inte ska ha mina basar nån annanstans än för en grym hemmastereo(har steg med inbyggt elektroniskt delnfilter att driva basarna med).

      Jag är som sagt djävligt sugen på ett par Cerwin stroker 18" har haft en sån bas i en etta driviet med ett bryggat LAB-Gruppen 1300(tror de va modellen) och de va nå sjukt va de spelade, ångrar att ja sålde dem. De ska ju även kunna stämmas av riktigt lågt. Men ett par DC 1515 eller DC1215 vore heller inte fel... !
      Optimas förslag är i princip samma som G-subben.

      Comment


      • #18
        Re: Hjälp med hornlåda

        Hehe de kommer att bli tillökning nästa vecka, för då kommer ett par CW 188EB till.
        Så nu undrar jag hur stor lådan skall vara för 2st CW 18" jag vill helst ha slotport.
        Sitter o kikar på ritningen till G-subben funkar den för mina basar eller bör ja bygga något
        annat. Jag vill använda slotport.
        Optima du får gärna hjälpa mig !!

        Comment


        • #19
          Re: Hjälp med hornlåda

          Originally posted by cerwinsky View Post
          Hehe de kommer att bli tillökning nästa vecka, för då kommer ett par CW 188EB till.
          Så nu undrar jag hur stor lådan skall vara för 2st CW 18" jag vill helst ha slotport.
          Sitter o kikar på ritningen till G-subben funkar den för mina basar eller bör ja bygga något
          annat. Jag vill använda slotport.
          Optima du får gärna hjälpa mig !!
          Två G-subbar vore coolt. Det är i mitt tycke en lämlig låda till dina element. Jag hade sågat ut ett par extra av de där bitarna som sitter i porten (193mm-biten) och testat att lägga dubbla bitar i porten så den blir lite mindre area. Då stäms den lite djupare. Det är väldigt enkelt och värt att prova sig fram till vad som låter bäst.
          Lär bli brutalt med två såna subbar.

          Ett annat alternativ som är bättre akustiskt är att ha fyra subbar spridda i rummet, det hjälper till att ta bort rummets problem i frekvensgången i basen. I många rum förstärks en frekvens och en annan släcks ut. Resultatet är att frekvensgången ser ut som kriget, särskilt om man bara har en sub i ett hörn. Med fler subbar utplacerade i rummet så minskar den effekten. Fyra 18" har möjligheten att ge bra frekvensgång och ett jäkla tryck. Klart kul. Du får rapportera hur det blev när du byggt.

          Comment


          • #20
            Re: Hjälp med hornlåda

            Mjo två G-subbar vore riktigt tungt, får se vad Optima tycker.
            Bygga 4st lådor blir lite för mycke jobb känns de som.
            På ritningen till G-subben så står inte lådtjockleken.
            Jag tänkte bygga med 22mm spånskiva och sedan staga lådorna utav bara hvete samt måla insidan med noisekiller. Ska bli kul o känna på trycket när de får några hundra WRMS.....! Grannarna lär älska mig hehe..

            Comment


            • #21
              Re: Hjälp med hornlåda

              Undrar hur många spånskivor som kan tänkas gå åt till att bygga 2st G-subs kan 4st skivor räcka skivorna är 1200x2500??
              Ritningen är gjord för 18mm material, kollade nyss hur mycket en 18mm plyw. skiva kostar problemet är att den är uppbyggd av endast 5 lager vilket jag tycker är i minsta laget.

              Jag vill ju inte ha problem med resonanser(bör ju bli ett ruskigt tryck i lådorna) och att plyw.skivan faller isär i hörnen och så vidare även om ja ska använda kulhörn till alla hörn. 18mm spånskiva känns som det blir för tunnt och hela lådan kommer skramla o vibrera o låta illa helt enkelt.så då blir nog valet MDF de är ju ett bra material o bygga i. Så vad borde jag använda för materiel??
              Last edited by cerwinsky; February 22, 2013, 17:29. Reason: har fler frågor

              Comment

              Working...
              X