Announcement

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring slutna lådor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Funderingar kring slutna lådor

    Hepp!

    Ska bygga en sluten låda till mina basar och funderar på ett par saker...

    Låt oss anta att mina basar (2st) vill ha en sluten låda på totalt 100l. Då bygger jag ju en låda på 100l - so far so good...

    Men sedan vill jag vi ha dämpull för att eliminera att ljudvågorna studsar inne i lådan. Skulle jag fylla lådan med, säg 75% ull - tror ju basarna att lådan är, säg 30% större. Då blir allstå den totala volymen för basarna 130l.

    Är jag ute och cyklar eller ska jag dimensionera lådan så den blir 100l MED dämpullen i (dvs. ca 77l)??

    //
    U
    Pioneer - U-dimension - Amega - ScanSpeak - Audison

  • #2
    Re: Funderingar kring slutna lådor

    I princip har du rätt. Men de flesta lådvolymer som rekommenderas är beräknade med dämpull.

    Jag ser dämpull som en kryddning. Man lagar till det så bra man kan och sen kryddar man för att få till den sista stunsen.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Funderingar kring slutna lådor

      Testa även köra utan ull, i flera lådor jag testat så har jag gillat ljudet bättre ur dem än med dämpull

      Comment


      • #4
        Re: Funderingar kring slutna lådor

        Jag har blivit rådd Att ull Köra utan med rätt lådvolym

        Comment


        • #5
          Re: Funderingar kring slutna lådor

          Originally posted by fcmg View Post
          Jag har blivit rådd Att ull Köra utan med rätt lådvolym
          Lite svårt att hänga med där.

          Ja basarna brukar se lådan större med ull. Jag brukar använda ull, när det låter bättre. Men som sagt kan ju finnas fall där de låter bättre utan.

          Tips, har du något program t. ex. bassbox så kan du ju kolla vad du får för avstämmning med olika mycket ull.
          http://bilstereoforum.se/member.php?u=285

          Comment


          • #6
            Re: Funderingar kring slutna lådor

            Jag får väl helt enkelt labba
            Pioneer - U-dimension - Amega - ScanSpeak - Audison

            Comment


            • #7
              Re: Funderingar kring slutna lådor

              [Quote = Maximilian; 35.331] Lite Svårt att hänga med där.

              Ja basarna Brukar se Lådan Större med ull. Jag Brukar Använda ull, Når det låter bättre. Men som sagt kan ju Finnäs falla dar de låter Bättre utan.

              Tips, har du något program t. ex. bassbox Så kan du ju kolla vad du får för avstämmning med ull Olika mycket. [/ quote]

              blev texten konstig? det jag skriver sämmer inte överrens med det man läser på skärmen
              nonne skrev i en tråd här på forumet har man exakt låd volym så behöver man ingen ull

              Comment


              • #8
                Re: Funderingar kring slutna lådor

                En del sätter "skumgummi" på väggarna för att få bort resonanser/stående vågor. Vet ej hur detta påverkar volymen jämfört med ull? Känns som om det skulle minska volymen jämfört med lös ull som "ökar" volymen.
                sigpic

                -C5 2008 -SQuse-
                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                Comment


                • #9
                  Re: Funderingar kring slutna lådor

                  Skumgummi tror jag minskar volymen då den är ganska så kompakt.

                  Sen att man inte behöver ull om man har rätt volym borde ju kanske stämma.

                  Om man bygger en låda och provspelar utan ull, sen provspelar man med ull och tycker det låter bättre. Då har man alltså gjort lådan lite för liten för sin egen smak. Och då var inte volymen rätt
                  Hopp, ska man göra nu då?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Funderingar kring slutna lådor

                    Originally posted by fcmg View Post
                    blev texten konstig? det jag skriver sämmer inte överrens med det man läser på skärmen
                    nonne skrev i en tråd här på forumet har man exakt låd volym så behöver man ingen ull
                    Ja kändes som det fattades lite Men hänger med på vad du säger nu.
                    Låter ju rimligt att man inte behöver ull med korrekt låda, men man använder väl mest ull för att få annorlunda karraktär.
                    http://bilstereoforum.se/member.php?u=285

                    Comment

                    Working...
                    X