Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stereobygge i volvo 945

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stereobygge i volvo 945

    Tjo! Tänkte lägga upp mitt pågående projekt här för att få lite respons och motivation till att hålla på med den här hobbyn

    Följande prylar är vad jag kommer ha i bilen:

    Huvudenhet: Alpine CDA-7894RB

    Framsystem: Focal Polyglass 165 V2S kit
    Slutsteg: Alpine 3554

    Sub: Kicker S8D 8"
    Slutsteg: Phoenix Gold Xenon 600.1

    Kablar: 50mm2 & 3 par lågnivå


    Får hoppas detta kommer intressera någon i alla fall!

    Här är lite bilder på det jag gjort hittills (lådorna i dörrarna byggdes i förra bilen som var en volvo 745 men används i min nuvarande också). Fråga om det är nåt ni undrar över! A-stolparna gjordes i förrgår och har ännu inte klätt dom. Någon som har förslag på vad jag ska klä dom med?
    Attached Files

  • #2
    Re: Stereobygge i volvo 945

    Är ditt framsystem ett tvåvägskit? Det kommer nog inte låta så kul om du ska ha diskanten så långt från midbasen. Kan dock bli bra om du kompleterar med mellanregister i brädan och kör trevägs.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

    Comment


    • #3
      Re: Stereobygge i volvo 945

      Originally posted by Kulan View Post
      Är ditt framsystem ett tvåvägskit? Det kommer nog inte låta så kul om du ska ha diskanten så långt från midbasen. Kan dock bli bra om du kompleterar med mellanregister i brädan och kör trevägs.
      Pfft....
      Rätt kompat, delat, rätt fas och nivåjusterat så funkar detta med. Kräver dock mkt mer jobb i slutänden.
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • #4
        Re: Stereobygge i volvo 945

        Originally posted by Kulan View Post
        Är ditt framsystem ett tvåvägskit? Det kommer nog inte låta så kul om du ska ha diskanten så långt från midbasen. Kan dock bli bra om du kompleterar med mellanregister i brädan och kör trevägs.
        Jag provade lite olika placeringar på diskanterna med dubbelhäftande tejp och A-stolpen riktade lite mot mig tyckte jag lät bäst, men sen är jag ju ingen hifi-nörd än så smaken kanske ändrar sig. Hade det varit bättre att placera dom i dörren eller på "insidan" av backspegeln kanske? Givetvis skulle jag vilja ha ett mellanregister i brädan i Polyglass serien men det kommer få vänta Nästa steg blir att bygga låda till basen.

        Comment


        • #5
          Re: Stereobygge i volvo 945

          Originally posted by Namenlos View Post
          Jag provade lite olika placeringar på diskanterna med dubbelhäftande tejp och A-stolpen riktade lite mot mig tyckte jag lät bäst, men sen är jag ju ingen hifi-nörd än så smaken kanske ändrar sig. Hade det varit bättre att placera dom i dörren eller på "insidan" av backspegeln kanske? Givetvis skulle jag vilja ha ett mellanregister i brädan i Polyglass serien men det kommer få vänta Nästa steg blir att bygga låda till basen.
          Ja det viktigaste är att man själv är nöjd Blir det portad eller sluten låda?
          BMW E38 740
          BMW M5 -01
          bilradiohuset.se
          SM-guld 2012

          Comment


          • #6
            Re: Stereobygge i volvo 945

            Kommer att bli bra det där!

            Kolla hos BRL, de har 950812S hemma på lager. Måla A-stolparna svarta först innan du klär in dom helt.

            Hur stora högtalare får det plats under gallrena på brädan?
            Du kanske får in något mindre mellanregister där som du kan dela passivt med originalfiltret till Focalen?
            Sedan kan du ju dela aktivt i 7894:an och tidskompa brädan/A-stolpen gemensamnt på en kanal och midbasen i dörren på en.
            Last edited by Nordenmark; March 23, 2012, 15:00.
            Vis vobiscum sit!

            Comment


            • #7
              Re: Stereobygge i volvo 945

              Originally posted by Nordenmark View Post
              Kommer att bli bra det där!

              Kolla hos BRL, de har 950812S hemma på lager. Måla A-stolparna svarta först innan du klär in dom helt.

              Hur stora högtalare får det plats under gallrena på brädan?
              Du kanske får in något mindre mellanregister där som du kan dela passivt med originalfiltret till Focalen?
              Sedan kan du ju dela aktivt i 7894:an och tidskompa brädan/A-stolpen gemensamnt på en kanal och midbasen i dörren på en.
              GÅR att modda in 4" med lite vilja.....
              Men 3-3.5" är mer att föredra.
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #8
                Re: Stereobygge i volvo 945

                Det finns lösa 5,25":are på blocket för 600kr...
                Vis vobiscum sit!

                Comment


                • #9
                  Re: Stereobygge i volvo 945

                  Originally posted by Nordenmark View Post
                  Det finns lösa 5,25":are på blocket för 600kr...
                  Det finns trevliga 2" att få tag i med
                  På väldigt nära håll för honom med
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stereobygge i volvo 945

                    Originally posted by Kulan View Post
                    Ja det viktigaste är att man själv är nöjd Blir det portad eller sluten låda?
                    Absolut! Planen är att gjuta en låda där handskfacket sitter just nu så jag får allt ljud framifrån och enligt Kicker så vill basen ha sluten låda men är det någon här som rekomenderar nåt annat? Kommer säkert inte finnas så mycket plats till en port.

                    Originally posted by Nordenmark View Post
                    Kommer att bli bra det där!

                    Kolla hos BRL, de har 950812S hemma på lager. Måla A-stolparna svarta först innan du klär in dom helt.

                    Hur stora högtalare får det plats under gallrena på brädan?
                    Du kanske får in något mindre mellanregister där som du kan dela passivt med originalfiltret till Focalen?
                    Sedan kan du ju dela aktivt i 7894:an och tidskompa brädan/A-stolpen gemensamnt på en kanal och midbasen i dörren på en.
                    Tackar! Okej! När jag var där i torsdags var svart slut men ska kolla på måndag igen. Är det mer lämpligt att ha mellanregistret i i-brädan än dörrsidorna? Hade tänkt att ha ett par 5,25" i originalhålen i dörrsidorna i framtiden men om det är bättre i brädan så får jag ändra planerna lite Annars hade dom på blocket passat rätt bra till mitt bygge!


                    Mvh, Namenlos

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stereobygge i volvo 945

                      Det blir flera ggr härligare ljud att ha mellanregistret i brädan än i dörren om du inte monterar on-axis i dörren med focal. Kanske ett par Infinity 3,5" i brädan skulle bli sjyst att komplettera med om du inte får tag i focal? Det hade vi i en polares 944 och de spelade både högt och rent, fast focal klår ju dem. ;-)
                      sigpic Projekt 20XX Alpine - PG - Morel

                      Comment

                      Working...
                      X