Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

    Bas har anlänt!




    Provmonterade men jag har snålat lite på öppningen som det ser ut, får slipa ut det sista snart. Fick även med lite annat smått & gott i beställningen, ett par 2" bredbandare, tätningslist, lite kontakter, svart skruv samt en mikrofon. Klart nyfiken på hur pass användbar den sista visar sig vara.

    Bas:
    https://www.soundimports.eu/en/um8-22.html

    Bredbandare:
    https://www.soundimports.eu/en/ne65w-04.html

    Mikrofon:
    https://www.soundimports.eu/en/imm-6.html

    Låda från Sverige innehållandes steg & diverse strömkablage skickades imorse så bör dyka upp nästa vecka. Detta ger nog lite motivation att få de sista bitarna på plats. Ser inte fram emot att dra kabel... Någon som gjort det i en W204 tidigare?
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

    Comment


    • #62
      Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

      Ska bli intressant att höra vad du tycker om dom brebandarna.
      Kanske man ska prova själv, var ju inte dyr direkt.
      Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
      "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
      Facebook: husse bygger gladenwagon
      Instagram: husse_bygger_gladenwagon

      Comment


      • #63
        Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

        Har testat peerless! Både 2'' och 3'' Låter grymt bra för det priset Körde 3'' och Amega middar ihop med ett Ground Zero Uranium 4.150sq och det lät riktigt bra ihop samt rejäl spelglädje ! Oxå varit sugen att testa Dayton bas fast 10'' på kitt PDX V9

        Comment


        • #64
          Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

          Originally posted by huSSe View Post
          Ska bli intressant att höra vad du tycker om dom brebandarna.
          Kanske man ska prova själv, var ju inte dyr direkt.
          Kommer uppdatering när de väl är på plats!

          Originally posted by ville91 View Post
          Har testat peerless! Både 2'' och 3'' Låter grymt bra för det priset Körde 3'' och Amega middar ihop med ett Ground Zero Uranium 4.150sq och det lät riktigt bra ihop samt rejäl spelglädje ! Oxå varit sugen att testa Dayton bas fast 10'' på kitt PDX V9
          Låter lovande! För min del blev 2" perfekt då de inte skymmer sikt samt att de ska ha runt 3 dl volym, mina poddar blir ca 2.5 dl effektiv volym.


          Har provlyssnat litegranna inkopplad hemma, fler bilder kommer på poddarna när de väl är färdigbyggda. Tror de kommer bli rätt schyssta faktiskt med minimalt med arbete. Intrycket så långt är att det låter riktigt bra (för pengen), lugnt, detaljerat med en hel del detaljer som mina Q acoustics hemma-högtalare inte lämnar. Saknar inget i diskant heller. Dock är detta på mitt rum så de kan ju låta helt annorlunda i bilen såklart med alla konstigheter.



          Låda med kablage & steg har anlänt. Slipning av låda fortsätter, blev en del tokigheter som jag försöker rätta till så mycket det går. Nere till vänster ska kapas bort och göras om för att passa in bättre mot paneler.




          Högerkantens passform kommer jag bli nöjd med, lite finlir med spackel/ slip kvar bara. Riktigt mörkt i bilen så bilden är rätt dassig tyvärr.




          Ägnat kvällen åt strumpdragning & lödning. Älskar färgprofilen på de första två bilderna, även om det inte är en naturlig återgivning (Fuji Classic Chrome).



          Notera att det lagts på tätningslist här för terminalen



          Mer likt sanningen



          Notera att denna röda/vita blandning är sånt jag hade sen tidigare. Hade redan köpt ny (brun/lila) men dessvärre var den för liten för min nya högtalarkabel men passar på strömkabeln så tror det får bli en regnbågsblandning dessvärre, av ekonomi och tidsskäl. Ids inte hålla på att skicka tillbaka heller, det kanske kommer till användning till nåt annat projekt.
          Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

          Comment


          • #65
            Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

            Slipat lite, klätt en del kabel & beställt dist. block med säkringshållare plus ett gäng säkringar. Kommer resa bort i helgen så dröjer nog lite innan nästa uppdatering.

            Kommer använda 50 mm² kabel som jag har sen tidigare, känns aningen överkurs eftersom batteriet är monterat bak och jag beräknar att jag kommer använda kanske 300-400 watt totalt... Största 'hindret' nu är dels att bakluckan är fullproppad med diverse byggmaterial & annat skräp samt att jag vill dra nya högtalarkablar till dörrarna men vet inte hur jag ska göra det på ett bra sätt, samt såklart övrig kabel som ska dras. Lite bökigt när baksätet inte kan fällas (tillval tydligen) då tanken är bakom ryggstödet, får se om jag måste montera ut stolarna... Min tanke var från början att göra det ordentligt & faktiskt avsluta projektet utan att lämna det halvfärdigt. Just nu känns det lockande att bara göra en provisorisk dragning. Känner jag mig själv rätt kommer den dock bli mer eller mindre permanent.
            Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

            Comment


            • #66
              Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

              Godt jobbet med basslådan, bra at du tar deg tid med detaljerte beskrivninger. Bra med bilder også. Tommel opp.

              Er ikke bredbandshøytaleren tungdriven? 82,2db.

              Comment


              • #67
                Re: Enklare uppgradering i MB W204 C220 2009

                Originally posted by Lillalilja View Post
                OK låter schysst. Är det DSP, typ 4to6 eller vad de heter som är aktuell isåfall? Kan man köra en sån DPS som "huvudenhet" eller måste man ansluta mot en stereo?


                Fixat ena dörren idag, gick åt 6 ark silent coat så har beställt fler så man kan tjocka på ordentligt. De var mindre än jag mindes dem... Stötte på en del problem, dörrsidan var popnitad med ordentliga nitar som min batteridragare inte ville råda på, så jag göra mitt bästa för att dämpa ytterplåten genom högtalarhålet.


                Alltid kul att hålla till utomhus när himlen ser ut såhär...
                [IMG][/IMG]

                I mitt tycke en väldigt schysst dörrsida för att vara original


                Fast magneten är kanske inte lika imponerande...


                Smetat på silent coat


                Diskanten passade nästan rakt i OEM fästet, behövde en liten slipning bara


                Följde med skumgummiringar att använda som packning mellan högtalare & baffel, tänkte att det lär inte skada att använda den?


                La på lite extra dämpmatta över de två gummitäckta hålen, samt klistrade på skumgummikonen runt högtalaren för att förhindra att luften mellan fram & baksida kommer i kontakt med varandra.
                Nice door to work on it
                I would like to buy W204 C350 in the future.

                Comment


                • #68
                  Re: Enklare uppgradering i MB W204 C220 2009

                  Originally posted by Eiko View Post
                  Godt jobbet med basslådan, bra at du tar deg tid med detaljerte beskrivninger. Bra med bilder også. Tommel opp.

                  Er ikke bredbandshøytaleren tungdriven? 82,2db.
                  Mången tack, riktigt kul att höra - en liten kommentar värmer mycket. Den blir tungdriven men inget jag brytt mig om då det måste bli en kompromiss någonstans. Kommer nog gå fint att jämna ut med slutsteg.

                  Originally posted by krisman View Post
                  Nice door to work on it
                  I would like to buy W204 C350 in the future.

                  Yeah it's not too bad, just annoying that you need to drill out the rivets to reach the outer plate (which I skipped). I say go for it, I quite enjoy the W204. I'm a bit torn though, I think the W205 has a nicer front (more fierce) but the W204 certainly has a better looking rear.

                  Om någon undrar hur mycket större 19" är än 8" så finns nu bild för jämförelse



                  Har fixat spricka i fälgen för andra gången, men nu ska det nog hålla då jag inspekterat själv innan däcket lades på och nu såg det riktigt ordentligt ut.

                  Fått lite dåliga nyheter om att jag måste flytta inom ett par veckor, så har hastat ihop det mesta i bilen ikväll så att jag kan göra mig av med överblivet byggmaterial osv. Blev en temporär dragning av kablage direkt vid fötterna sålänge. Slipade till facian då jag inte planerar på att ta ur stereon igen och har stört mig på ojämnheten.





                  Såna här verktyg är ett måste!



                  Remote



                  Jord i samma fäste som batteriet



                  Snyggade till lite mer innan slutmontage men blev för mörkt för foto.



                  Lådan är inte klädd ännu men stoppade i den för att se så att allt fungerade ordentligt - vilket det gjorde! Provlyssnat en del och ska jag vara ärlig så är jag faktiskt inte helt nöjd med hur det spelar. Kanske för att jag tidigare kört 12/15"? Lyckligtvis spelar den introt till Disturbed - Living after midnight riktigt bra!

                  Känns nästan som att jag har fasfel någonstans som slår ut en del bas (testat att skifta 180 grader), det blir en del vibrationer men basen varken känns eller låter speciellt mycket. Minns att jag alltid föredragit karaktären av portad låda, gillar den fetare och mjukare karaktären istället för den "hårda" som kommer från sluten. Tyvärr fanns inte platsen för portad. Har inte tidskompat, gainen är ställd på känsla lite konservativt, det ska in dämpmaterial i lådan och säkerställas att lådan är helt tät i bakkant där jag skruvar fast den. Vid djupare bas har jag noterat vissa blåsljud. Förhoppningsvis finns det lite att hämta. Hur gör ni för att ställa gain optimalt om det saknas oscilloskop?
                  Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                  Comment


                  • #69
                    Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                    Högtalaren är ju ny, den måste väl spelas in innan man hör dess slutliga potential? Minns att när min sub var alldeles ny så lät den inge vidare alls. Jag har en budget-sub för övrigt.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                      You can try set gain with multimeter:
                      https://www.youtube.com/watch?v=bRzn1KCX2sQ

                      Don't expect really deep bass from 8" in sealed box, also front is not the best location for lowest frequencies (Wave lenght).
                      Nothing is for free, You have fast and punchy sub in front

                      You have to try with different crossover points with front, and it should be good.
                      You definitely should set time corretion for it.

                      Have fun

                      Comment


                      • #71
                        Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                        Originally posted by Eazy View Post
                        Högtalaren är ju ny, den måste väl spelas in innan man hör dess slutliga potential? Minns att när min sub var alldeles ny så lät den inge vidare alls. Jag har en budget-sub för övrigt.

                        Måste och måste.... en god tillverkare har kört elementet innan de mätt upp det i kvalitetskontrollen.

                        Det är mest omkristallisering av limmer som skall återstå i ett välkonstruerat element. Och det skall göras via varierad musik, inte något statiskt för då blir strukturen enhetlig och därigenom svagare.
                        Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                        Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                        Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                        Kablar: Supra, Gladen
                        Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                        Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                        Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                        Comment


                        • #72
                          Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                          Originally posted by Nattlorden View Post
                          Måste och måste.... en god tillverkare har kört elementet innan de mätt upp det i kvalitetskontrollen.

                          Det är mest omkristallisering av limmer som skall återstå i ett välkonstruerat element. Och det skall göras via varierad musik, inte något statiskt för då blir strukturen enhetlig och därigenom svagare.
                          Ja, jag vidhåller att man måste spela in högtalare när de är nya. Jag är ytterst tveksam till att högtalartillverkare har tid att spela in dem innan. Speciellt de högtalare som tillverkas på löpande band (vilket de flesta gör). Möjligtvis är det annorlunda hur de hanterar svindyra högtalare. Ska inte påstå att jag vet hur det fungerar i högtalarindustrin. Såg dock en film om hur Focal tillverkar sina högtalare.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                            Originally posted by krisman View Post
                            You can try set gain with multimeter:
                            https://www.youtube.com/watch?v=bRzn1KCX2sQ

                            Don't expect really deep bass from 8" in sealed box, also front is not the best location for lowest frequencies (Wave lenght).
                            Nothing is for free, You have fast and punchy sub in front

                            You have to try with different crossover points with front, and it should be good.
                            You definitely should set time corretion for it.

                            Have fun
                            Tack för tipset, mycket instruktiv video!


                            Originally posted by Eazy View Post
                            Högtalaren är ju ny, den måste väl spelas in innan man hör dess slutliga potential? Minns att när min sub var alldeles ny så lät den inge vidare alls. Jag har en budget-sub för övrigt.
                            Originally posted by Eazy View Post
                            Ja, jag vidhåller att man måste spela in högtalare när de är nya. Jag är ytterst tveksam till att högtalartillverkare har tid att spela in dem innan. Speciellt de högtalare som tillverkas på löpande band (vilket de flesta gör). Möjligtvis är det annorlunda hur de hanterar svindyra högtalare. Ska inte påstå att jag vet hur det fungerar i högtalarindustrin. Såg dock en film om hur Focal tillverkar sina högtalare.
                            Är inne på ditt spår, möjligtvis att de är inspelade för high-end färdiga högtalare men finner det väldigt osannolikt när man köper löst element. Absolut en faktor att ta med.

                            Har justerat gain enligt tidigare video/ denna instruktion. https://knowledge.sonicelectronix.co...l-multi-meter/ Jag kör 4 ohm, steget ska lämna 500w rms så formeln blir: V=√(effekt*ohm), i mitt fall ca 45 volt. Finns faktiskt testtoner på Spotify, hittade dock bara 60hz i som varade ett par sekunder och trots repeat gick det inte att mäta. Blev istället en 40hz ton för referens.

                            Nollställde allting i stereon (perfekt att ha Power IC kontroll för att stänga av interna slutsteget dvs framhögtalarna för detta). Körde volym 30/35 (lyssnar normalt på runt 22-26 som max). Trots att jag då skruvade gainen i botten så kom jag bara upp i ca 38 volt. Hittade något som förmodligen var en slags loudness/ intern gain som man kunde ställa i stereon för respektive ljudkälla. Har tidigare noterat att CD har avsevärt högre output på samma volym, skruvade upp +4dB på Bluetooth. Kom då upp i 54volt, sänkte till +2dB och hamnade då på gain ca 80% med 42volt.



                            Blev mer bas helt klart än tidigare gain-nivå, men kände att det blir alldeles för högt ljud ur högtalarna att spela på volym 30 för att få basnivån rätt. Lämnade gainen, men skruvade istället upp subwoofer i stereon till +10 (max 15). Hamnade då på bra nivå enligt mig själv, mellan bas och framsystem. Tycker dock det är märkligt att man "ska" mäta volten med allting nollställt i stereon? Rimligtvis bör man väl testa med sin equalizer och andra inställningar aktiverade som man sen tänker lyssna med, annars riskerar man ju ändå att få dist?

                            Justerade även in filter lite snabbt, LPF 80hz 12 db/oktav (i stereon) tills röster/musik försvann, samt subsonic ca 30hz (steg).

                            Klädde i helgen spånplattorna lite snabbt med överblivet tyg, inte alls vackert men bättre än obehandlad MDF. La på remsor med kardborreband så att det inte ska halka omkring i kofferten, de ligger redan mot ryggstödet så ingen fara vid inbromsning. Använder 50mm² kopparkabel, kanske 70 cm lång till delningsblock (120A säkring), sen 25mm² koppar in i steget. Behöver köpa mer 25mm² inför montage av fler steg, då blir det ny bottenplatta också. Detta är som sagt tillfällig installation.






                            Synes i övre vänsta RCA kontakten har någon tidigare brutit av en kabel så jag har skiftat kopplingarna under skalet.



                            Summa summarum så känns det absolut mycket roligare nu, basen har mycket mer potential än mitt första intryck. Ska labba lite mer med gainen samt övriga inställningar. Såklart slipa klart lådhelvetet och klä det också, förhoppningsvis till helgen.
                            Last edited by Lillalilja; October 24, 2019, 22:38.
                            Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                            Comment


                            • #74
                              Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                              Gjort lite vibrationsdämpande fästen, samt tätade brickor. Som visat tidigare så har jag monterat fast skruvar under instrumentpanelen som alltså går in i bakkant på lådan, så de behöver tätas noggrant. Dras fast med vingmutter från insidan.



                              Dagsformen, tror det är en slipning bort från klädsel





                              Dämpat insidan samt varmlimmat fast islagsmuttrarna så att de inte lossnar just vid fastdragning

                              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                              Comment


                              • #75
                                Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                                Hur går det med klädselarbetet då?

                                Comment

                                Working...
                                X