Announcement

Collapse
No announcement yet.

The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

    Originally posted by Nonne View Post
    Nu är jag ingen reparatör med mångårig erfarenhet.
    Jag får känslan av att produkten kan av någon anledning skicka ohälsosam signal till högtalarna vilken dom inte tål.
    Känns som om man ligger på gränsen till vad som är möjligt att åstadkomma, eller att någon komponent är på upphällningen och inte finns att ersätta.

    Som sagt, bara spekulation.

    Men, svaret finns bara ett telefonsamtal bort ..... jag ringer
    Vad kom du fram till?

    Jag har utvecklat slutsteg i 10 år. Skyddskretsar ska ta detta, inte säkringar på högtalarkablarna.

    PA-branschen använder ett skydd som i praktiken innebär att ifall det läggs ut för mycket DC på högtalarutgången så kortsluts högtalarutgången för att skydda högtalarna.
    Man anser att ifall det är DC på utgången så är förstärkaren sönder och det gör inget ifall man kortsluter den helt för att skydda högtalarna.

    Comment


    • #32
      Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

      Originally posted by Jonhny View Post
      Vad kom du fram till?
      OJ, det har jag glömt vad det blev sagt.

      Min servicekille hade redan pratat med några om detta, men som sagt .... det var ju länge sedan detta var på tapeten
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #33
        Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

        Originally posted by Jonhny View Post
        Vad kom du fram till?

        Jag har utvecklat slutsteg i 10 år. Skyddskretsar ska ta detta, inte säkringar på högtalarkablarna.

        PA-branschen använder ett skydd som i praktiken innebär att ifall det läggs ut för mycket DC på högtalarutgången så kortsluts högtalarutgången för att skydda högtalarna.
        Man anser att ifall det är DC på utgången så är förstärkaren sönder och det gör inget ifall man kortsluter den helt för att skydda högtalarna.
        Vill verkligen understryka :
        min fråga från första början, gäller "Gordonifierade" bilslutsteg, o inte PA steg.

        Och jag skulle tro att Gordon har utvecklat mera steg än många andra på detta forum.

        Efter detta så är jag helt övertygad om hans kunskap o tvivlar aldrig på hans ord.

        (Han kan ju inte ta sig tid till o svara på alla frågor,
        o ibland så vill man ju ha reflektioner från annat håll med, det är aldrig fel,
        trots att en del tycker de "negativa" säkringarna...är en förbannelse)

        Gamla grejer kan gå sönder.
        "en på hundra steg" kan få denna så kallade "åkomma" enligt Gordon.

        o har man haft steget inkopplat i några månader o säkringarna är hela, så kan man skippa säkringarna,
        men enligt Gordon o många andra audiofiler,
        så gör det ingen ljudmässig skillnad o ha dem kvar.

        O skulle man köra ett fullt aktivt system o dsp:n får fnatt,
        o skickar helt ofiltrerad signal till diskanterna, så blir man väldigt glad av att man har säkringarna där.

        Skulle detta hända med likström, så ger han 1 års garanti på steget.

        O om inte jag missminner mig, så är det många skyddskretsar som försämrar ljudet mera, än säkringarna på högtalarkablarna.

        Kan tyvärr ej svara mer på frågor om detta, men är helt övertygad om att Gordon kan svara om ni har flera påståenden/frågor om detta i negativ bemärkelse,
        ja om Gordon har tid förstås.

        o jag kan inte skriva ut exakt det Gordon skrev
        "om allvetarna på forumen runt om i världen" ,
        Och jag håller med honom där med.

        Och jag tror med bestämdhet att han har kunskapen, o
        vi alla kan dra nytta av den, genom att renovera våra gamla steg
        o få de att prestera "så som en våt dröm" för de som en gång utvecklat stegen, o de ville säkert göra något liknande... men..
        Det var innan ekonomi avdelningen sagt sitt, då ;-)

        Jag ändå tacksam o har fått mer förståelse om detta ämne, tack vare detta forum.

        Tack alla ni som skrivit era åsikter/svar här.

        O by the way... jag funderar på att skicka ytterligare steg till Gordon, innan Brexit sabbar allt.
        Last edited by BI(L)LJUD; May 11, 2019, 17:53. Reason: Fel

        Comment


        • #34
          Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

          Det är väl ingen här som tvivlar på Gordons kunskaper, tvärt om är han "smart" som ger sig själv en livrem om steget skulle pajja.

          Men en sak är säker, en säkring är inget filter så testa du om du vågar att köra diskanterna ofiltrerade med en säkring i serie
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #35
            Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

            Originally posted by Nonne View Post
            Det är väl ingen här som tvivlar på Gordons kunskaper, tvärt om är han "smart" som ger sig själv en livrem om steget skulle pajja.

            Men en sak är säker, en säkring är inget filter så testa du om du vågar att köra diskanterna ofiltrerade med en säkring i serie
            Jag tycker ändå den livremmen är positiv!
            (Nä, Inget filter, men föredrar ändå säkring )

            Men kan förstå motsatsen också, för då kanske jag måste söka upp en handlare o köpa nya element.
            (Mina element säljs tyvärr inte längre)

            det är ju också "smart".

            Steg pajjar, även nya steg gör det.
            O då har jag min garanti att nyttja, precis som de som köpt ordinära (vanliga) steg " över disk"

            Säkringen är ingen garanti, men då den inte ger någon ljudförsämring o kanske
            ( ! )skonar mina diskanter, så tar jag risken att ha säkringarna där.
            Last edited by BI(L)LJUD; May 12, 2019, 09:39.

            Comment


            • #36
              Re: The Amp Doctor Ltd Har du skickat ditt steg dit?

              Originally posted by BI(L)LJUD View Post
              Säkringen är ingen garanti, men då den inte ger någon ljudförsämring o kanske
              ( ! )skonar mina diskanter, så tar jag risken att ha säkringarna där.
              Den skyddar tyvärr inte mot ofiltrerad signal, den har en halt annan uppgift.
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment

              Working...
              X