Announcement

Collapse
No announcement yet.

Arbetssätt - klass A/B steg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Arbetssätt - klass A/B steg

    Snabb fråga, jag hör hört att klass A/B steg går ner i ren klass A vid låga uteffekter. Om de nu gör de, är de större chans att ett 2x500w steg arbetar i klass A upp till säg 5w än ett 2x100w steg? Dvs. är detta baserat på procentuell uteffekt av max effekten? Är de ofta en generell gräns eller skiljer det mycket mellan tillverkarna? Skulle va trevligt att köra ett A/B steg som driver diskanter i ren klass A utan att betala tusentals kronor extra för ett A-steg...

  • #2
    Re: Arbetssätt - klass A/B steg

    Nja riktigt så är det inte. Men de flesta bättre steg av klass ab kan man justera biaseringen på så att de går lite varmare.

    Destå större uteffekt i steget, destå högre grundbrus.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Arbetssätt - klass A/B steg

      Aha så högre effekt innebär mer grundbrus... Då är det kanske inte lämpligt att använda större steg än vad man har nytta av då hm.. Tackar för svar!

      Comment


      • #4
        Re: Arbetssätt - klass A/B steg

        Originally posted by Hanatsu View Post
        Aha så högre effekt innebär mer grundbrus... Då är det kanske inte lämpligt att använda större steg än vad man har nytta av då hm.. Tackar för svar!
        högre effekt betyder väl inte direkt mera störningar, det är väl vad nätdelen klarar av att ge + hur själva slutdelen leverear som bestämmer huruvida mycket störningar man har.
        som tex ett a-klass steg lägger mera av strömmen som nätdelen producerar i värme direkt i chassie, jämnfört med D-klass som lägger mestdelen av strömmen ut till själva högtalaren, med nackdelen att dämpfaktorn blir sämre och man får mera grundbrus... samma sak med ohmtalen man väljer antar jag, om jag har förstått det rätt?

        Men de flesta bättre steg av klass ab kan man justera biaseringen på så att de går lite varmare.
        av ren nyfikenhet undrar jag, kan förklara mera om detta tack?
        Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

        Comment


        • #5
          Re: Arbetssätt - klass A/B steg

          Jo funderade lite på de med.. Lät överkurs men men. Hur kan modifiera den såfall?

          Comment


          • #6
            Re: Arbetssätt - klass A/B steg

            http://www.tnt-audio.com/clinica/bias_e.html
            /tycker Erik.

            Comment


            • #7
              Re: Arbetssätt - klass A/B steg

              Riktigt intressant, ska testa skruva lite med mitt gamla macrom 4ch steg som ligger och samlar damm

              Comment


              • #8
                Re: Arbetssätt - klass A/B steg

                Originally posted by sidny View Post
                högre effekt betyder väl inte direkt mera störningar, det är väl vad nätdelen klarar av att ge + hur själva slutdelen leverear som bestämmer huruvida mycket störningar man har.
                som tex ett a-klass steg lägger mera av strömmen som nätdelen producerar i värme direkt i chassie, jämnfört med D-klass som lägger mestdelen av strömmen ut till själva högtalaren, med nackdelen att dämpfaktorn blir sämre och man får mera grundbrus...
                App app app! Kolla t.ex. Alpine PDX, där har du dämpfaktor så det heter duga! Har jämfört med Mosconi AS100.4 som är ett A/B steg, och PDX hade mer kontroll på elementen.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: Arbetssätt - klass A/B steg

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  App app app! Kolla t.ex. Alpine PDX, där har du dämpfaktor så det heter duga! Har jämfört med Mosconi AS100.4 som är ett A/B steg, och PDX hade mer kontroll på elementen.

                  Gamla eller nya PDX? ;-)
                  Nya PDX skall tydligen vara förbannat bra och ha helt andra lösningar under skalet.
                  Tror det var femkanalarn jag såg ngn labba med.
                  Frågan är om den bilen kommer att fortsätta med nuvarande DLS-steg eller om PDX-et blirkvar återstår att se.
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Arbetssätt - klass A/B steg

                    Nya, som sitter i min bil, har inte lyssnat så mycket på gamla mer än i en viss Skoda som körde PDX + Amega. Helt sjukt vilken skillnad det blev med PDX stegen till Amegorna i min! 40Hz delning på middarna och upp med volymen så smackar det på riktigt bra nu.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Arbetssätt - klass A/B steg

                      Testade ett steg som satt i min gamla bil, ett harman/kardon ca470, (ett förövrigt trevligt steg med ganska naturligt ljud) satte en multimeter i serie mellan pluspolen på batteriet och steget, satte i remoten rakt på strömkabeln. Multimetern visade 0,89a vid 12,43v utan signal. Betyder de att steget ligger i klass a upp till 10w nåt eller är jag helt ute och flyger nu

                      Comment


                      • #12
                        Re: Arbetssätt - klass A/B steg

                        Originally posted by Hanatsu View Post
                        Testade ett steg som satt i min gamla bil, ett harman/kardon ca470, (ett förövrigt trevligt steg med ganska naturligt ljud) satte en multimeter i serie mellan pluspolen på batteriet och steget, satte i remoten rakt på strömkabeln. Multimetern visade 0,89a vid 12,43v utan signal. Betyder de att steget ligger i klass a upp till 10w nåt eller är jag helt ute och flyger nu
                        Det du mätte var tomgångsförbrukningen på steget. Med så lite förbrukning är det inte mycket biaseringsström.
                        Vid moddning bör man ha koll på att biaseringsstömmen ej springer iväg och eldar upp trissorna. Det finns flera lösningar på biaseringsproblemet. Vissa steg är därmed mer lämpade åt moddning än andra.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Arbetssätt - klass A/B steg

                          Originally posted by Lonefox View Post
                          Nya PDX skall tydligen vara förbannat bra och ha helt andra lösningar under skalet.
                          Får jag hoppas, den äldre utgåvan var kall och inget kul att lyssna på!

                          Slår det nya PDX steget Mosconi är det bara och gratulera, fast det är konstigt att omvärlden inte upptäckt det
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Arbetssätt - klass A/B steg

                            Originally posted by Nonne View Post
                            Får jag hoppas, den äldre utgåvan var kall och inget kul att lyssna på!

                            Slår det nya PDX steget Mosconi är det bara och gratulera, fast det är konstigt att omvärlden inte upptäckt det
                            DÅ jag faktiskt inte lyssnat på båda för att jämföra så kan jag inte uttalamig om vilket som låter bäst.
                            Mkt hänger på (som DU mkt väl vet ) på övrig kringutrustning med.

                            Jag förmedlar bara info jag fått om stegen då jag frågade
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #15
                              Re: Arbetssätt - klass A/B steg

                              Originally posted by Nonne View Post
                              Får jag hoppas, den äldre utgåvan var kall och inget kul att lyssna på!

                              Slår det nya PDX steget Mosconi är det bara och gratulera, fast det är konstigt att omvärlden inte upptäckt det
                              Som sagt, det JAG upplevde när JAG testade båda var att PDX hade bättre kontroll på elementen, men Mosconi lät bättre, speciellt när man spelade rock. Nu var ju det som sagt med en relativt billig och enkel HU, med en bättre HU så skulle nog Mosconi dra ifrån ännu mer när det gäller just välljud. Men nu när jag har testat PDXet med en bra HU och vet vad det kan leverera så är jag ändå fortfarande nöjd med mitt val, passar mig som handen i handsken.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment

                              Working...
                              X