Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: combo-box

    Hylsorna finns med för att samla ihop kardelerna så du får högre tryck på dessa.
    Har du en mindre kabel som inte fyller ut hålet kommer flertalet kardeler att leta sig upp förbi skruven vilket innebär mindre kontaktyta.

    Det bästa är att använda ändhylsor, dessa samlar ihop kardelerna och pressar dom samman när skruven spänns åt.

    Ytterligare fördel med att använda ändhylsor är att man inte drar av kardeler på kabeln vilket förminskar kabelarean.

    Ändhylsor
    Last edited by Nonne; March 15, 2018, 08:31.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #62
      Re: combo-box

      Originally posted by Nonne View Post
      Hylsorna finns med för att samla ihop kardelerna så du får högre tryck på dessa.
      Har du en mindre kabel som inte fyller ut hålet kommer flertalet kardeler att leta sig upp förbi skruven vilket innebär mindre kontaktyta.

      Det bästa är att använda ändhylsor, dessa samlar ihop kardelerna och pressar dom samman när skruven spänns åt.

      Ytterligare fördel med att använda ändhylsor är att man inte drar av kardeler på kabeln vilket förminskar kabelarean.

      Ändhylsor
      Så jag ska inte använda de hylsorna som följde med, utan använda de hylsorna du länkade till?

      Comment


      • #63
        Re: combo-box

        Det går inte så fort framåt för mig som jag skulle önska.
        Har gjort färdigt plattan som slutsteg och dsp kommer sitta på (min avsikt var inte att försöka föra det snyggt, bara funktionellt...) :



        Den fula baksidan:



        Det är ju förstås inte färdigt än. Jag väntar på ändhylsor till strömkabel och jordkabel som jag nyss beställt. Väntar även på högtalaringarna. Tänker att det inte är någon ide att dra högtalarkablar förrän jag kan sätta dit mina högtalare, samt att montera dämpning. Jag har gjort ett förhöjt golv som inte riktigt är färdig. Glömde ta en bild på det, men kommer när jag klätt det.
        Last edited by Eazy; March 18, 2018, 12:39.

        Comment


        • #64
          Re: combo-box

          För många år sedan när jag och min kompis höll på med bilstereo så sa han att man ska ha lika mycket kabel från minuspolen på batteriet till bilens chassi som man har strömkabel till bilstereoinstallationen. Finns det någon sanning i detta?

          I mitt fall har jag 35mm2 strömkabel att driva mina grejer. Bör jag då dra en 35mm2 från batteriets minuspol till chassiet? Jag tänker då att man drar den där till bilens originalställe.

          Comment


          • #65
            Re: combo-box

            din kompis har rätt, du ska använda lika tjock kabel på minus som för plus.
            Så dra 35mm2 som du har tänkt, från batteriets minus till bilens originalställe i chassit.

            Med vänlig hälsning,
            Rutger
            Du lär så länge du lever, heter det.
            Jag tror att motsatsen är lika sann.
            Bengt Feldreich
            _______________________________________
            _______________________________________

            Comment


            • #66
              Re: combo-box

              Oj, det var snabbt svarat
              Undrar hur många amatörer som mig som tänker på detta eller vet om det. Kan säga att jag inte gjorde det i min förra bil. Fick en minnes-flash om det nu.

              Comment


              • #67
                Re: combo-box

                Har alltid hatat att löda för att jag inte litar på att jag gör rätt. Hur man ska löda har jag lärt mig i skolan för många år sedan. Det verkar finnas lite varianter på "hur man ska göra". Svårt att veta vilken metod som är mest korrekt.

                Är detta en rätt metod?:
                https://www.youtube.com/watch?v=Eko5bmacviA

                Andra metoder jag sett är att tvinna ihop kablarna (inte tillföra tenn först) och sedan värma underifrån och tillföra lödtenn på ovansidan.
                som detta:
                https://youtu.be/Q9G9gaokqvM?t=204
                Last edited by Eazy; March 19, 2018, 21:48.

                Comment


                • #68
                  Re: combo-box

                  Den andra videon är bättre, du vill ha ihop kopparen och fylla resten med tenn.
                  Men det är så här det ska göras om man ska till rymden:
                  https://www.youtube.com/watch?v=IpelVNyHhAI
                  https://www.youtube.com/watch?v=O-ymw7d_nYo
                  Jonas, Umeå

                  Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                  Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                  Comment


                  • #69
                    Re: combo-box

                    Jo, den andra videon liknar lite mer hur jag lärt mig löda, fast med en skillnad, lödtennet ska smältas på kopparn, dvs att man håller lödtennet ovanpå kopparn och den skall aldrig nudda lödkolven innan lödtennet smälter. Problemet med det är att det är svårt att få lödtennet att smälta.

                    Man får ha bra tålamod om man skall göra som om man skall till rymden :P
                    Last edited by Eazy; March 19, 2018, 22:19.

                    Comment


                    • #70
                      Re: combo-box

                      Om du väter lödkolven med lite tenn först så får du bättre värmeledning till kopparen, men tennet ska till största del smälta på kopparen ja.
                      Jonas, Umeå

                      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                      Comment


                      • #71
                        Re: combo-box

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Säkringen ska vara max 40cm från batteriet, längden avser med kabelsko och till centrum av säkringen.

                        Många klipper kabeln 40cm vilket är felaktigt.
                        Quotar ett gammalt svar...
                        Är det ok att ha säkringen närmare än 40 cm? Undrar om det finns ett minimiavstånd mellan säkring och batteri?

                        Comment


                        • #72
                          Re: combo-box

                          det finns inget minimimått vad jag vet.
                          Den här säkringen är ju "ganska" nära batteriet...

                          https://www.brl.se/sv/artiklar/conne...eripolsko.html

                          Med vänlig hälsning,
                          Rutger
                          Du lär så länge du lever, heter det.
                          Jag tror att motsatsen är lika sann.
                          Bengt Feldreich
                          _______________________________________
                          _______________________________________

                          Comment


                          • #73
                            Re: combo-box

                            Säkringen ska gå om kabeln kortsluter mot karossen. Ju längre ifrån spänningskällan desto större risk att det sker. Kabel mellan batteri och generator ska säkras på båda sidor om batteriet sitter i bagaget tex.
                            Last edited by tvett; March 31, 2018, 16:21.
                            Jonas, Umeå

                            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                            Comment


                            • #74
                              Re: combo-box

                              Originally posted by Nonne View Post

                              Säkringen ska vara max 40cm från batteriet, längden avser med kabelsko och till centrum av säkringen.

                              Många klipper kabeln 40cm vilket är felaktigt.
                              Enligt uppgifter från senaste huvuddomarutbildningen vi genomgått godkänner man 40 cm kabel, alltså plus kabelsko och centrum till säkringen.
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment


                              • #75
                                Re: combo-box

                                Jag är inte riktigt nöjd med min placering av säkringshållaren vid batteriet, men det finns fasen ingen plats att välja på förutom där jag satt den. Ser det ändå OK ut?? (Flexislang om kabeln kommer imorgon)






                                Sedan så har jag ingen bra batteriterminal. Som det ser ut nu så sitter det redan en panel med säkringar så jag har inget fint sätt att koppla strömmen till slutstegen på batteriet.
                                Enda lösningen jag ser är att ha en ringkabelsko och fästa den där jag redan kopplat på reläet till min led-ramp (vid den röda pilen):




                                Det ser ut som man kan sätta ringkabelskon vid den bult som håller fast original säkringspanel, men det får nog inte plats med en 35mm2 kabel där om jag vill ha täcklocket för säkringspanelen på plats också. Jag vill slippa modifiera täcklocket.

                                Jag har sökt över hela internet efter en batteriterminal som tar 35mm2 kabel samt har en bult där jag kan skruva fast original batteriterminalen (delen med säkringar på) men jag hittar ingen

                                Comment

                                Working...
                                X