Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

    Originally posted by RogerH View Post
    Ett annat tips är nog att se till att klä allt som blir klart, så det ser fint ut från början. För det känns inte så lockande att riva och göra om i efterhand.

    Tänkte klä i ljusgrå matta. Någon gång... lat.
    haha ja det kan ju vara en fördel att göra innan man sätter dit något allt för hårt

    Comment


    • #17
      Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

      Sinnesjukt! Riktigt grymt!
      Seastreams Garage
      MOTORSHOW 2K15
      Korvens Snickeri & Design

      Comment


      • #18
        Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

        Riktigt snyggt. jag gillar lösningen med gångjärnet.
        Mini Cooper goes Pioneer
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
        Volvo V50
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

        Sponsorer som håller mig flytande:
        Pioneer, Stinger

        Comment


        • #19
          Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

          Tack!

          Ganska enkel lösning om man vill ha dolt gångjärn. Hoppas det inspirerar/hjälper någon!

          Comment


          • #20
            Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

            Snyggt bygge, kan tänka mig att det låter rätt trevligt också

            Mvh Micke

            Comment


            • #21
              Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

              Bara en liten tanke. Bra att ha en brandsläckare. Fast så som du satt den gör den ju inte så stor nytta. Tror inte du kommer stanna, öppna bagaget, lyfta hela racket för att sedan ta fram den. Inte smidigare att sätta den inne i kupéen nära någon av framstolarna så att den är lätt att komma åt om det skulle hända något?

              Comment


              • #22
                Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

                Originally posted by T-Micke View Post
                Snyggt bygge, kan tänka mig att det låter rätt trevligt också

                Mvh Micke
                Tack! Låter väl ok. Men ibland känns det som man skruvar bort sig i ljudinställningarna. Har lite att fila på innan jag är nöjd.



                Originally posted by BMF View Post
                Bara en liten tanke. Bra att ha en brandsläckare. Fast så som du satt den gör den ju inte så stor nytta. Tror inte du kommer stanna, öppna bagaget, lyfta hela racket för att sedan ta fram den. Inte smidigare att sätta den inne i kupéen nära någon av framstolarna så att den är lätt att komma åt om det skulle hända något?
                Absolut. Håller helt med dig BMF. Har sett på motorsportbilar att ibland är släckare monterad framför stolen, under knäna. Men jag vet inte hur snyggt det är, och vill ju kunna köra stolen fram och tillbaka! Hade den liggandes under stolen, så den får plats, men måste isåfall göra någon bra montering.

                Sen vet jag inte hur långt man kommer med en 1Kg pulver om man kommer till en stor brand, men den är antagligen bättre än inget! Släckaren var ett impulsköp. (100:- på Rusta efter att jag gick en brandkurs. Kunde inte låta bli.)

                Jag har faktiskt haft en liten (lokal) brand i ett steg i förra bilen. Ett gammalt JBL/Crown steg med plexiglas panel i mitten. Såg klara lågor härja där inne bland kondensatorerna, innan jag lyckats bryta strömmen!

                Anledningen var att det lät för bra helt enkelt. Satt i garaget och lyssnade på cd skiva efter cd skiva! Säkert 2-3 timmar. Kommer ihåg det lät så bra (kul)! Stora steg, 15" PA-basar i baffelmontage, 8" JBL PA-middar och ID horn. Fantastisk dynamik och transienter! Lät verkligen levande! Tyvärr ingen djupbas för 5öre... Det var kul fram tills det började lukta något från bagaget. Hade glömt koppla in batteriladdaren. Spänningen hade väl minskat så pass att strömmen blev för mycket för strömförsörjningen i steget, och det smälte något...

                Hade också gjort fel i min avsäkring. Steget hade dubbla, parallella strömingångar, så jag körde ju glatt två kablar med 100A säkring på varje, som var lämpligt för kabelgrovleken (25mm2). Eftersom de var parallella så bildar de ju en 200A säkring istället, och de löste aldrig ut...

                Comment


                • #23
                  Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

                  Mycket fint projekt, nu har jag inspiration till min egen C30. Det där med dynaudio-basarna verkade ju smidigt. Hur bökigt va det att plocka ner inredningen?.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

                    Originally posted by RogerH


                    Monterade gummilister där ringen ligger an mot dörrsidan. Har fortfarande något som skramlar lite i plasten... Irriterande!
                    vet inte om man är seg o missat nått, men du har inte dämpat dörrsidan dvs panelen av plast med silentcoat eller liknande?..bara en gummilist?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

                      Originally posted by Jens.L View Post
                      Mycket fint projekt, nu har jag inspiration till min egen C30. Det där med dynaudio-basarna verkade ju smidigt. Hur bökigt va det att plocka ner inredningen?.
                      Kul!
                      Här är en mycket lång och utförlig byggtråd som jag blev inspirerad av: http://www.diymobileaudio.com/forum/...integrity.html
                      Går att se mycket på alla bilder om hur det ser ut bakom paneler osv..

                      Och här fick jag bekräftat att det funkar med basar i sidopanelerna, han gör precis som jag tänkte göra! http://www.c30crew.com/forum/showthr...-builds-thread

                      I början kan det vara lite funderingar om hur man lossar på panelerna, men man lär sig snabbt! Säg till om det är något speciellt du undrar över! Jag hittade även en billig kopia av volvos vida-program på ebay, så man har instruktioner på det mesta.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

                        Originally posted by Andyah View Post
                        vet inte om man är seg o missat nått, men du har inte dämpat dörrsidan dvs panelen av plast med silentcoat eller liknande?..bara en gummilist?
                        Kommer faktiskt inte ihåg om jag dämpade plasten i dörrarna eller inte... Hittade inga bilder på det. Men jag tror jag klistrade på en del dämpning och plastskum på panelerna. Har dämpat och förseglat själva plåtlådan i dörren, så tanken är att plasten inte ska vibrera så mycket, men det gör den ju såklart.

                        Jag hade mest skrammel från sidopanelerna bak. Har iallafall en bild på det:

                        Det vita är tunn plastskum man använder till golvläggning. Kanske inte det absolut bästa materialet till skrammeldämpning. Men väldigt billigt!

                        Tror jag gjorde samma behandling på dörrsidorna.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

                          Originally posted by RogerH View Post
                          Kollade idag. Basarna upp till 71Hz, Midbasarna i dörrarna 60-250 och coaxialerna 250 och upp. Det verkar vara någon dip i bilen runt 60-70Hz, därav överlappningen. 18dB/oktav på alla.

                          Har du några tipps eller funderingar på delningar? Tror jag handlade dynaudio basarna från dig! (seastreams)
                          Har du provat att dra isär delningen mellan bas och midbas?
                          tex 50hz lp på basen och 80-100hz hp på midbasarna?
                          I kombination med 6 eller 12dB/okt.

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

                            Originally posted by Horsyhorse View Post
                            Har du provat att dra isär delningen mellan bas och midbas?
                            tex 50hz lp på basen och 80-100hz hp på midbasarna?
                            I kombination med 6 eller 12dB/okt.

                            Pierre
                            Delningsfrekvenserna är numera bas LP 45Hz, midbas HP63Hz & LP 180Hz, mid/diskant HP 250Hz. Alla delningar är med 6dB/oktav.

                            Ville testa 6dB/okt, för att minimera konstigheter med fasen. Låter nog lite skönare. tror jag...

                            Har inte gjort några mätningar utan bara justerat med lyssning och tongenerator. Men det funkar mycket bättre nu! Speciellt med bra inspelningar! Nästan Hifi!

                            En nackdel är dock att när man lyssnar på lite äldre, dåligt inspelad musik med klen bas, så gör det inte så stor skillnad att öka "sub-nivån", eftersom det inte är så mycket ljud i de låga frekvenserna. Det hade varit bättre om "sub-nivån" justerade både bas och midbas i mitt system...

                            Comment


                            • #29
                              Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

                              Lite uppdatering i min bil.

                              Var lite missnöjd med Amega coaxialerna. Tyckte de saknade mycket detaljer i musiken ibland. Och ibland lät det som att musiken hade mycket distortion, speciellt vid kallt väder då de lät riktigt dåligt. Undersökte dem lite närmare och upptäckte att talspolen satt väldigt tight mot polstycket på insidan av talspolen. När man förde en tunn pappersbit runt öppningen så kärvade det fast lite i ett visst läge... Den lilla plåtkorgen verkade lite skev på båda elementen.

                              När jag såg att det såldes begagnade element från "Morsans Trail Blazer" här på forumet så slog jag till på dem. Har länge viljat testa de finare Scan-Speak elementen efter att jag provlyssnade en bil med Relevator elementen för några år sedan. Prefekt när man kan hitta nästan nya element till halva priset!

                              Kör vidare med Kickpaneler. Mest för att jag ville ha ganska diskret installation. Om man hittar en instrumentpanel att bygga om någon gång, så blir det kanske det i framtiden.



                              Här kan man också se var jag monterade Rux'en till processorn vid förvaringsfacket mellan sätena. Använder den volymkontrollen när jag lyssnar från telefonen direkt in i processorn. Man når den lätt där nedanför växelspaken.

                              Ljudbilden ligger ungefär i höjd med mitten/undre delen av instrumentpanelen. Lite högre på vänstersidan och faller ner lite på högersidan.








                              Fortfarande ganska diskret utseende med högtalargaller och locket över Rux'en på.
                              Inget som syns utifrån iallafall!


                              Syns nog inte så mycket på bilderna, men har bytt plastlaminatet runt stegen i bagaget till ett som matchar "Nordic Oak" inredningen i bilen. Har också bytt ut tyget som jag hade klätt racket av till mörkgrå vinyl som matchar bättre till bilens inredning.





                              Rensade upp lite under racket för slutstegen och processorn, samt lackade det med "Fleck-Stone" liknande färg för lite "old school" känsla




                              Har börjat på med lite kabelmärkning. Printade ut text på vanligt papper och drog klar krympslang över.
                              Använde kabellist från Biltema för att hålla koll på alla tunna kablar.














                              Hållare längst bak för laddare och varningstriangel.




                              Last edited by RogerH; January 22, 2016, 14:09.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Volvo C30 Uppgraderat ljudpaket

                                Fin installation och feta produkter!!
                                Octan
                                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                                OctanAudio
                                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                                Fegens Vandrarhem

                                Bilstereoblog
                                Team Ljudbyggaren

                                Comment

                                Working...
                                X