Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

    Trist med katten.

    En kasserad låda är värd så mycket mindre än en erfarenhet.
    Element som dessa är svåra i lådor av högre ordning. De blir väldigt resonanta.
    Bilen tämjer dem till viss del, men ifall Group delay och därmed transientresponsen är helt åt skogen så går det inte.

    Amega-12orna i slutna lådor borde låta bra?
    Mycket konarea är bra för ljudkvaliten. Blir oftast tajtare än små element, även om gammal visdom får oss att tro att det borde vara tvärtom.

    Comment


    • #32
      Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

      Originally posted by zrken View Post
      Bättre lycka nästa gång

      Lärde mig ett par viktigheter från din låda, som på något sätt bekräftar vad jag inte bör bygga av mina nästa basar.
      (mer specifikt; motsvarande spik uppvisas ofta av element som ser mer lämpade ut för portade konstruktioner, vilket jag sett på ett gäng simuleringar när jag drömt mig mot 4th orderträsket. Noterar att motsvarande spik, inte upphävs tillräckligt mkt av kabinens märkligheter)
      Ja det var ju ett försök på vinst och förlust, kul att bygga och prova nya konstruktioner! Vem vet, den kanske hade spelat bättre i en annan bil, min verkar inte ge nog med djupbasförstärkning för den lådan iaf. Får hoppas att man kan få till ett horn som spelar någorlunda istället!

      Originally posted by Jonhny View Post
      Trist med katten.

      En kasserad låda är värd så mycket mindre än en erfarenhet.
      Element som dessa är svåra i lådor av högre ordning. De blir väldigt resonanta.
      Bilen tämjer dem till viss del, men ifall Group delay och därmed transientresponsen är helt åt skogen så går det inte.

      Amega-12orna i slutna lådor borde låta bra?
      Mycket konarea är bra för ljudkvaliten. Blir oftast tajtare än små element, även om gammal visdom får oss att tro att det borde vara tvärtom.
      Helt klart! Den lådan kostade mig inte mer än lite tid och merpaeten av den går att återanvända till en ny konstruktion. Aemgorna är nog mina favoritbasar, näst efter Dynaudios Esotar 12a. Har dock bara kört dom i portat förut och redan då var dom galet rappa och exakta, men gick ändå rätt djupt så det ska bli kul att prova dom riktigt i sluten låda och även se vad dämpull gör för skillnad.

      Gav mig på ett annat litet projekt idag, dioder i dimljus utan lampvarning och blink, tror jag har löst det! Blev en inte helt enkel enhet med "decoder" växlande tidrelä och ett motstånd. Ska hårdköras i bilen ett tag.


      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #33
        Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

        hehe, ett par kap och färsta ringar har gjorts på det där arbetsbordet xD

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #34
          Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

          Hehe ja tveklöst, den bänken är välanvänd! Man kanske skulle ha kostatpå sig att göra ett par nya skivor, men då är ju risken att man börjar bli rädd om den.

          Jahaja, vad har då hänt sen sist? Dioderna i dimljusen funkar inte riktigt, eller rättare sagt dom funkar bra med motorn avstängd men så fort man startar den så vägrar vänstra lampan lysa! Högst märkligt och mycket irriterande problem som måste lösas. Blev så irriterad att jag hade sönder dragkroken! Eller ja, det berodde nog mest på att låscylindern kärvat fast totalt så jag fick lov att plocka isär kroken bit för bit för att få lös den, så nu ska den in på reparation så jag kan få dit den igen.



          Lämnade in bilen till Ryds och fick bakrutorna tonade i förra veckan, körde mörkast möjliga bak (5% ljusgenomsläpp) och tycker det blev alldeles utmärkt! Jättemörkt utifrån men inga problem att se ut så mittbackspegeln funkar fortfarande. Bra mycke snyggare än den där fula solarplexusen som satt där när jag köpte bilen! Ska byta rutorna i dörrarna till våren då dom är sönderrepade, passar då på att få dom nya tonade innan montering, blir lite ljusare film på dom.



          När rutorna ändå skulle tonas så passade jag på att plocka rent runtom för att förenkla arbetet, så då rev jag även ner innertaket och gick lös med dämpning. Hade tyvärr inte lika mycke tur här som i förra bilen, den befintliga dämpningen hade börjat släppa aå det var lika bra att riva bort, sen värma med varmluftspistolen och skrapa med spackelspaden och till sist spraya på Biltemas Label-off (klockren produkt! Använder den till allt!) och torka bort klisterresterna.




          Sen gick jag lös med dämpmatta! Kom för ett tag sen över ett paket Dynamat Xtreme till löjligt pris, har länge varit sugen på att prova då den mattan verkar hyllas av alla. Kan inte säga att jag blev särskilt imponerad när jag knackade på taket efter dämpning, var bara marginellt stummare än original men det kanske har effekter som inte märks på det sättet. Jag tog dock det säkra före det osäkra när innertaket ändå var nere och drog dit ett lager asfaltsmatta, det blev Biltemas tunna som var väldigt trevlig att jobba med och gjorde taket bra mycket stummare! Efter det drog jag på ett lager SilentCoat Isolator 4mm, en foammatta. La en butylfog mellan taket och balken fram också för att styva upp ytterligare. Nu ska det bara stagas mellan inner och yttertak.






          Drog även högtalarkabel i taket för framsystemet, 0.75mm2 för diskant, 1.5mm2 för mellanregister och 2.5mm2 för midbas. För att slippa riva ner hela innertaket om nån kabel ska bytas ut eller om det ska dit nån mer så drog jag dom i en robotslang, bara att peta upp ett dragsnöre om nåt ska göras om, och kablarna ligger skyddade mot vassa plåtkanter.






          Fick hem ett paket i förra veckan innehållande en sprillans ny DD 1508 D4! Jag vet, jag skulle inte köpa nå fler basar, men får man dom till alldeles för bra pris så är det svårt att motstå. Så det får bli nya lekbasen, Alpinen är såld.





          Rev ur innanmätet ur bandpasslådan som byggdes för Alpinen och sågade till lite nya bitar att fylla upp med, det blev en maxxad låda enligt DDs rekommendation men med "lite" ändrad avstämning. 35L med två 100cm långa 65cm2 portar, vilket ger ungefär 30Hz avstämning. Passar mig alldeles utmärkt! Gräver finfint och spelar hyfsat korrekt, men det krävs några timmars inspelning innan basen spelar som den ska.




          En del av porten samt baffeln är bara skruvade och latexfogade än så länge, får se om jag kanske ska justera avstämningen något innan jag limmar och klär lådan. Kommer bli samma plan som för bandpasslådan, svart tyg runtom och blanksvart lackad front i HDF.






          Nu blir det ett par dagars jobb nere i Katrineholm, ska passa på att klura över hur jag ska integrera signalprocessorns kontrollpanel i askkoppen under tiden. Sen när jag kommer hem river jag av fronten för att lacka grillen, passar på att lacka om emblemlisten bak också som bara är halvdåligt plastidippad för tillfället, ska även byta elblemen på huv och baklucka mot ett par lite snyggare som kom hem förra veckan. Så räkna med en till uppdatering framåt helgen!
          Last edited by ChriZtoffer; October 13, 2014, 11:37.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #35
            Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

            Ett jäkla monster till låda det där.
            Undrat länge om det går att höra några biprodukter av portar som är längre än de vanliga 30-50cm.. 100cm är ju rejält.

            Som Jonhny påpekade i någon post, förr eller senare så övergår lådan från basreflex till någon slags linje/pipa, där den helt enkelt slutar fungera som basreflex.
            Tror inte du är där ännu med denna låda, men jaow, fundering kvarstår.

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #36
              Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

              Riva av fronten för att få av grillen?

              Nej nej nej... Hitta bara rätta knycken o var hullingarna är


              D e d enklaste att dra bort när man läcksöker ACn på dom

              Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

              VEM FAAAN VAR WIECHERT?

              Comment


              • #37
                Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                Originally posted by zrken View Post
                Ett jäkla monster till låda det där.
                Undrat länge om det går att höra några biprodukter av portar som är längre än de vanliga 30-50cm.. 100cm är ju rejält.

                Som Jonhny påpekade i någon post, förr eller senare så övergår lådan från basreflex till någon slags linje/pipa, där den helt enkelt slutar fungera som basreflex.
                Tror inte du är där ännu med denna låda, men jaow, fundering kvarstår.
                Ja den blev lite stor för att vara för en ensam 8", men hade ju gått att göra bra mycke mindre med bibehållen innervolym och port. Men har man skalet klart så, tja. Ska prova lite kortare port dock, den tappar en del uppåt i registret nu, kan bero på att basen är helt ny och oinspelad dock.

                Originally posted by Stickan View Post
                Riva av fronten för att få av grillen?

                Nej nej nej... Hitta bara rätta knycken o var hullingarna är


                D e d enklaste att dra bort när man läcksöker ACn på dom
                Ja mittendelen hade man nog enkelt kunnat få lös så men dom yttre var rätt bökiga även med fronten lös så jag är glad att jag la dom där minutrarna på att ta lös fronten och slapp förstöra nåt. Jag jobbar då inte på komp.


                Hänt nåt sen sist då? Jao, men inte så mycket. Var borta på jobb måndag-onsdag förra veckan, hockey på torsdagen och filmkväll på fredagen, fick lite gjort i helgen dock. Men den här veckan lär det inte bli mycket gjort, på väg ner till Stockholm för jobb nu. Får försöka vara lite effektiv till helgen så man kommer nån vart.

                Tröttnade på att ha en ful oklädd baslåda i skuffen, numer är den bara ful! Kom igång lite sent bara så fick lov att ordna belysning, chansen att få tyget där jag ville ökade en hel del!




                När bilen ändå stod i garaget så gav jag mig på fronten, nu är det dags att lacka grillen! Tog lös fronten för att lättare på lös grillen med mindre risk för att ha sönder nåt, var lite småbökigt ändå men det gick.




                Svart blev det, mattsvart närmare bestämt. Nu ska man bara vänta på att färgen torkar... Får se hur länge den sitter, var nån plastidip liknande. Men jag slipade iaf ytan innan och tog ner dom värsta stenskotten.




                När jag ändå flängde runt med sprayfärg så provade jag Biltemas vinylfärgpå en A-stolpe beklädnad som låg och skräpade, får se hur ytan blir när den torkat men den verka bli lite väl hård och vass. Vore snyggt med helsvart inredning dock!



                Tog tag i det där med emblembytet också, har tröttnat på det slitna fula originalet med kromad hållare så nu blev det ett nytt (och enligt mig) snyggare emblem med svart hållare! Ska bara montera ett likadant bak också.




                Om jag får hem ett tidrelä i veckan så ska det monteras vid skyltbelysningen till helgen, då passar jag på och lackar om listen bak och monterar ett nytt emblem även där. Skulle tagit tag i golvet i skuffen med och gjort ett nytt med rätt delning så man kommer åt stegen fast man har baslåda i. Men först en veckas jobb!
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #38
                  Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                  Grillen och emblemen blev ju klockrent. I övrigt schysst bygge, kul att se det finns fler som håller på utomhus.

                  Comment


                  • #39
                    Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                    Tack å bock! Vill bara få dit grillen på bilen så jag ser hur det blir, lär snygga till gallret först bara så det ser skapligt ut. Försöker göra allt "sulljobb" såsom sågning/fräsning och spraymålning/limning utomhus, annars lär bilen utbur garaget och det blir lite bökigt. I övrigt så görs det mesta inomhus, iaf höst och vintertid.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #40
                      Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                      Mmm den som ändå hade ett garage, själv bor jag i lägenhet och håller jag på att såga och fräsa utanför så blir grannarna inte så glada. Hyr ett gammalt soprum i min trappuppgång som är ca 8 kvm och där kan jag såga och dona, det roliga är att när jag ska ha in en mdf skiva måste jag be personalen kapa den på mitten annars går den inte in.

                      Comment


                      • #41
                        Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                        Originally posted by torparn View Post
                        Mmm den som ändå hade ett garage, själv bor jag i lägenhet och håller jag på att såga och fräsa utanför så blir grannarna inte så glada. Hyr ett gammalt soprum i min trappuppgång som är ca 8 kvm och där kan jag såga och dona, det roliga är att när jag ska ha in en mdf skiva måste jag be personalen kapa den på mitten annars går den inte in.
                        Känns delvis igen.
                        Tipset är att inte plasta i utrymmen som delar tillförsel av 'friskluft' till lägenheterna ovanför

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #42
                          Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                          Haha körde faktiskt polyester i somras och det luktade lovligt mycket i och omkring soprummet men som tur är så blir det ingen lukt i ventilationssystemet.

                          Comment


                          • #43
                            Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                            Härligt projekt som ger mig mycket inspiration =)
                            Köpte nyligen en svart 9-3 SC med men jag har bara börjat med kraftkabel och batterier. Har en tendens att ta så lång tid så fort jag ska göra något.

                            Originally posted by ChriZtoffer View Post
                            Om jag får hem ett tidrelä i veckan så ska det monteras vid skyltbelysningen till helgen, då passar jag på och lackar om listen bak och monterar ett nytt emblem även där. Skulle tagit tag i golvet i skuffen med och gjort ett nytt med rätt delning så man kommer åt stegen fast man har baslåda i. Men först en veckas jobb!
                            Vart köper du tidrelät? Monterade själv LED's till skyltbelysningen för att tag sedan, kopplade in ett växlande relä mm men även om jag har ett effektmotstånd i serie med spolen så får jag ett litet klickande när glödtrådsvakten går igång, inte mycket och jag slipper blinkande LED's men ändå störande.

                            Om du plockar bort listen på bakluckan så köp några nya klipps innan, de brukar gå sönder ganska lätt.

                            Lycka till med ljud bygget!!

                            Comment


                            • #44
                              Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                              Originally posted by torparn View Post
                              Mmm den som ändå hade ett garage, själv bor jag i lägenhet och håller jag på att såga och fräsa utanför så blir grannarna inte så glada. Hyr ett gammalt soprum i min trappuppgång som är ca 8 kvm och där kan jag såga och dona, det roliga är att när jag ska ha in en mdf skiva måste jag be personalen kapa den på mitten annars går den inte in.
                              Ja garage underlättar helt klart! Men det mesta gör jag ändå utomhus, garaget är mer en förvaring av bilen och där sakerna monteras. Dock så får jag in en hel MDF-skiva, som tur är.

                              Originally posted by m-tec View Post
                              Härligt projekt som ger mig mycket inspiration =)
                              Köpte nyligen en svart 9-3 SC med men jag har bara börjat med kraftkabel och batterier. Har en tendens att ta så lång tid så fort jag ska göra något.

                              Vart köper du tidrelät? Monterade själv LED's till skyltbelysningen för att tag sedan, kopplade in ett växlande relä mm men även om jag har ett effektmotstånd i serie med spolen så får jag ett litet klickande när glödtrådsvakten går igång, inte mycket och jag slipper blinkande LED's men ändå störande.

                              Om du plockar bort listen på bakluckan så köp några nya klipps innan, de brukar gå sönder ganska lätt.

                              Lycka till med ljud bygget!!
                              Kul om man kan inspirera! Ja jag började ju faktist också med kabeldragning, lika bra att göra det ordentligt så slipper man göra om sen. Men ja, även för mig tar det tid att få saker gjorda, kanske är lite för petig och funderar lite för länge på vissa saker men på så sätt så slipper man (förhoppningsvis) göra om.

                              Tidreläna köper jag från Ebay såklart! Kostar nästan ingenting å verkar fungera finfint, man får vrida några varv på potten bara så man får ner tiden till en halvsekund eller så. Tar lite tid att få hem dom bara. Nya klips till listen på bakluckan är införskaffade, satt faktist inga där innan så det behövdes oavsett.


                              Har tyvärr inte fått hem sista beställningen med tidrelän ännu men en sprayburk med bilens färg är beställd, så listen bak kommer få den färgen istället så får det räcka med mattsvart på ramen runt emblemet. Framtill däremot så blev det mattsvart på grillens ram, hade blivit för mycket att köra även den i bilens färg tror jag. Helt klart nöjd med resultatet iaf! Får se bara hur länge det håller, i värsta fall får en kompis lacka om det med riktig lack i vår samtidigt som allt annat. Fick ju även för mig att kapa upp hål i sidogallren, hade kanske gått bra om jag inte förfestat och druckit öl samtidigt, nu blev det sådär.... Men hey! Bra anledning till att antingen köpa en Hirschgrill eller den som kom 2012.




                              Började även mått och klura på fäste för alla golvdelar bak men kom inte så mycket längre, lite tveksam ifall det kommer hålla med nån träkonstruktion så det får nog bli fyrkantsprofiler istället, ska klura lite mer på det. Började istället göra en hållare för kontakterna till högtalarkablarna, tyvärr kom jag inte riktigt överens med vår pelarborr så jag lär göra ett nytt försök men nu har jag iaf en prototyp och en aning om hur det ska bli. Kan nog bli bra när det blir klart sen.



                              Nu blir det ett par veckors jobb på hemmaplan så det kommer bli en hel del tid lagd på bilen för att få klart diverse småsaker. Får förhoppningsvis hem en sänkningssats i veckan också så då ska den på och bromsoken målas, får se bara vad jag ska ha för vinterhjul, hade tänkt montera dom samtidigt.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • #45
                                Re: SAAB 9-3SC {SQ-edition}, Mosconi och DD

                                Två veckor sedan sist - hur går tankarna för vad som är på gåong härnäst?
                                Hände det en sänkningssats?

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X