Announcement

Collapse
No announcement yet.

Thomas_7i´s Citroen C3

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Thomas_7i´s Citroen C3

    Har redan en låda till 10an som jag glömt ta bild på, hade glömt bort hela projekttråden faktiskt. Den är lika bred som den smala delen av baksätet som går att fälla. Så kan fortfarande lasta i andra halvan av skuffen, sen vid sidan av har jag en låda till BitTen och PDXen som är lika hög som det nedfällda ryggstödet. Så går utmärkt att lasta, dock är jag sugen på att göra något annat, annorlunda. Får se vad det blir, måste skissa, mäta och inspektera lite innan jag tar beslut om basens vara eller icke vara.

    MvH Thomas
    Drömmer...

    Comment


    • #32
      Re: Thomas_7i´s Citroen C3

      Jordens trådlyft, igen.

      Byggsuget har blivit för stort, så nu ska allting ut ur bilen. Allt utom lite kablage.
      Så skulle nu någon vara intresserad av prylarna så, skicka ett PM vetja.
      Bilder på nya grejerna lär dyka upp när jag samlat ihop de saker som ska in i bilen.
      Men kan avslöja att det blir 3-vägs i fram, passivt till att börja med.
      Planer på frontsub men inget är skrivet i sten där.
      Ny HU istället för originalet som har börjat att krångla, funderar på en Pioneer PRS80 eller vad de nu heter. Men inget är skrivet i sten där heller. Men designen tilltalar mig mer än vad Alpines spelare gör i nuläget och ska jag nu köra passivt så känns det som att tidskomp inte blir riktigt lika viktigt. Ambitionen är inte längre tävlan, men vem vet, kanske dyker upp på någon rookietävling för att prova på lite.
      All for now!

      MvH Thomas
      Drömmer...

      Comment


      • #33
        Re: Thomas_7i´s Citroen C3

        Nu har det dykt upp lite prylar från andra sidan pölen. Ska bli riktigt spännande att lyssna på när man väl monterat. Har liknande typ av diskant i hemhögtalarna, denna är säkert inte lika "fin" men ändock kul.

        Lite bilder på prylarna.



















        MvH Thomas
        Drömmer...

        Comment


        • #34
          Re: Thomas_7i´s Citroen C3

          Ojdå, dom där har jag kollat på rätt mycket jag med.. så gör gärna ett grundligt test på dom och återkom!
          BilstereoPiraten
          CDT Fantast

          Comment


          • #35
            Re: Thomas_7i´s Citroen C3

            Textupdate!
            Pysslade lite med installation idag. Fick dit diskanterna i a-stolparna, provar med en ganska off-axis placering, skulle jag inte bli nöjd går det ju alltid att bygga vidare, men vill behålla en originallook med lite hintar om att något inte riktigt stämmer.

            Meckade in midbasarna i dörrarna, fick snida till nya distansringar, blev bättre än de som satt där innan.

            Dock inte kunnat provspela något då jag inte monterat in delningsfiltren eller mellanregistrena på brädan. Det visade sig att jag mätt lite fel och hålen i brädan är aningen för stora för att jag ska kunna skruva fast mellanregistren i dem. Blir att försöka jaga någon form av distansringar, ingen lätt match till 3". Försökte fräsa i 12mm MDF men de ville bara spricka och sen tog mitt tålamod slut.

            Mvh Thomas
            Drömmer...

            Comment


            • #36
              Re: Thomas_7i´s Citroen C3

              Spännande 3v kit med amt diskant! Får man frågs vad du fick ge för det med frakt och tull osv?

              Comment


              • #37
                Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                Originally posted by jimmaiy View Post
                Spännande 3v kit med amt diskant! Får man frågs vad du fick ge för det med frakt och tull osv?
                Typ 3800 men då var det ett slutsteg inräknat i den summan också.
                Drömmer...

                Comment


                • #38
                  Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                  Då var bas+låda beställd. Blev SPL Dynamics XTR8 med deras portade låda. Ska bli väldigt intressant att se hur den spelar med min tänkta effekt och hur den behandlar musik, eller om den bara är gjort för att lira högt. En chansning, som resten av bygget.

                  MvH Thomas
                  Drömmer...

                  Comment


                  • #39
                    Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                    Det har stått lite stilla nu på sistone. Eller, både och. Har monterat in middarna i dörrarna, diskanterna i a-stolparna, inte klar med kabeldragningen dock. Ska klura ut var jag vill sätta filtren först. Kommer ju lira passivt av enkelhetens skull.

                    Baslådan har dykt upp. Valt att fortsätta köra med PDX-V9, har inte provat PPI-steget än men tänkte att jag kunde använda det till något annat.

                    Fattas bilder på lite av jobbet, och framsystemet är inte så mycket att se i nuläget, bilder kommer när det är klart.

                    Däremot gjorde jag en platta till slutsteget för att montera det lite dolt. Lite pyssel men det blev kanonbra!











                    Allt för den här gången. Snart klar, kanske...

                    MvH Thomas
                    Drömmer...

                    Comment


                    • #40
                      Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                      Provspelat nu. Första intryck av ej inspelade saker är att kvaliteten fått ett ordentligt lyft. Renare och klarare ljud än Amega, mindre midbastryck dock. Återkommer när allt fått några timmar, men första intryck är rent positivt.

                      Mvh Thomas
                      Drömmer...

                      Comment


                      • #41
                        Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                        cool!
                        Ska bli kul å höra vad du tänker kring konceptet kaxig 8" som bas till Sq meck.
                        Det är inget jag sett förut, med sådan här <monster 8a> så ska bli kul att få lite recention när den väl är inspelad

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #42
                          Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                          Den får ju ingen monstereffekt, bara monokanalen från en PDX-V9 som ska ligga runt 500wrms. Men den känns ganska hård just nu så den behöver nog X antal timmar innan den "släpper" riktigt.
                          Drömmer...

                          Comment


                          • #43
                            Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                            Har 2 såna basar, och som sagt de behövde ganska lång tid o spelas in.
                            Men spelar snyggt enligt mig alla fall.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                              Originally posted by Thomas_7i View Post
                              Provspelat nu. Första intryck av ej inspelade saker är att kvaliteten fått ett ordentligt lyft. Renare och klarare ljud än Amega, mindre midbastryck dock. Återkommer när allt fått några timmar, men första intryck är rent positivt.

                              Mvh Thomas
                              Trevligt, har du lyssnat något mer? skrev du att du hade AMT diskanter i dina hem-högtalare? ELAC? Jag har ett par 208 anniversity hemma och är sjukt nöjd med luftigheten i diskanten. Känns diskanten i PPI:erna lika trevlig? då är det kit:et et sjukt klipp.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                                Ja nu har man lyssnat till och från jobbet ett knippe dagar. Älskar diskant och övre registret, inte lika förtjust i trycket i midbasen, eller rättare sagt avsaknaden av tryck. Ska labba lite med en filterinställning innan jag gör något ordentligt uttalande egentligen men, lite klen i botten är nog PPI.

                                Yes, kör med ELAC AM180, aktiva högtalare, jättesmidigt, man slipper en stor ful förstärkarkluns som man inte vet var man ska göra av. Otroligt fint ljud som passar mig som hand i handske!
                                Så AMT diskant är väl värt att prova om man gillar den typen av diskant i övrigt. Visst är PPIs variant inte i närheten av den som sitter i ELAC burkarna men bland det trevligaste som jag lyssnat på i bil iaf. Sitter som sig bör enligt vissa, off-axis och låter inte det minsta vass eller otrevlig.

                                Så hittills får kittet 4 av 5 tummar upp, inte full pott pga midbasen och att filtrena inte är så smidigt byggda att man kan ändra inställning utan att skruva bort ett lock först.

                                Mvh Thomas
                                Drömmer...

                                Comment

                                Working...
                                X